אחת הסיבות שבגללה אנשים מפחדים אפילו להתחיל תהליך כלשהו היא הפחד להיכשל או לא להצליח.

אני אבא לילד בן שנתיים ואני רואה איך הוא מנסה כל דבר חדש כל כך הרבה פעמים עד שהוא מצליח. גם אחרי שהוא מצליח משהו בפעם הראשונה, הפעמים הבאות עדיין קשות לו ולא תמיד מסתיימות בהצלחה אך זה לא מונע ממנו לנסות שוב ושוב. כמה חבל שהגישה שלנו משתנה והפחד מכישלון מונע מאיתנו לנסות להשיג את הדברים שאנחנו רוצים. בואו וננסה לשנות את הגישה בחזרה.

הגישה שלנו והחשיבה שלנו תשפיע על כל דבר בחיים שלנו וזה כולל גם איך אנחנו מתמודדים עם אי הצלחה. אנחנו צריכים להפנים שזה בסדר, זה טבעי וזה חלק מהתהליך. צריך ללמוד מהטעויות שלנו ולהמשיך הלאה חכמים יותר. אספק לכם כמה נקודות שיכולות לעזור עם התמודדות נכונה עם כישלון.

 נקודה ראשונה האם אתם קשים עם כישלון של אחרים כמו שאתם קשים עם עצמכם? אני מעריך ש99% מכם תענו שלא, אז למה לעצמכם אתם מתייחסים ביד קשה יותר? למה לאחרים אתם מאפשרים לטעות ולא רק שאתם מקבלים את זה שהם טעו אלא אפילו תציעו להם תמיכה. למה לא לתת את אותו היחס המקבל והתומך גם לעצמכם? תתייחסו לעצמכם באותה הגישה של הבנה ותמיכה.

נקודה שנייה – נגיד התחלתם עבודה חדשה, האם אתם חושבים מהרגע שהתחלתם שתצליחו במאה אחוז בכל משימה? אני בטוח שלא, אתם מבינים שיש תקופת למידה עד שתדעו לעשות את התפקיד בצורה טובה וגם אז לא בהכרח שלא יהיו אי הצלחות. אתם תמשיכו לעבוד וללמוד ולהשתפר, זה מצב של חוסר ברירה כי חייבים לעבוד אז מתמודדים עם זה. למה לא להפנים את הגישה הזו לכל תהליך או מטרה שאתם קובעים לעצמכם?

נקודה אחרונה מתחברת לכתבה שלי מלפני שבועיים. בכתבה השתמשתי באנלוגיה של זריעת זרע של עץ וקבלת עץ לכל תהליך שאנחנו עוברים בחיים. נתאים לרגע את האנלוגיה הזו לנושא שלנו היום. נגיד שזרענו זרע באדמה, משהו קרה בתהליך ובסופו לא צמח לנו עץ. האם זה ישנה לנו את העובדה שאם זורעים זרע של עץ כלשהו אנחנו צריכים לקבל את אותו העץ? אני מאמין שלא! כנראה שתבינו שמשהו לא עבד בתהליך, אם זו כמות המים, כמות החום, כמות החשיפה לשמש או כל דבר אחר, משהו פשוט לא היה נכון. תפנימו את אותו הדבר לגבי התהליך שלכם, אם לא הצלחתם זה לא אומר שאתם לא יכולים להשיג את מה שהצבתם לעצמכם אלא משהו באותו התהליך לא עבד נכון. אז כמו שאתם יודעים שאם זרעתם עץ צריך לצמוח עץ תדעו שאתם יכולים להצליח בתהליך שלכם. אם לא הצלחתם זה לא אומר שזה בלתי אפשרי אלא צריך להבין מה לא עבד ולנסות מחדש.

מאוד נדירים המקרים בהם יש הצלחה מהניסיון הראשון. תחשבו בעצמכם על כל הדברים שבהם כן הצלחתם בחיים שלכם, האם כל אחד מהתהליכים האלה עברו חלק? מאמין שלא, אבל בגלל שהמשכתם לנסות, למדתם מהטעויות ובסוף הצלחתם. תשתמשו באותה הגישה במקומות שיותר קשר לכם וגם שם תצליחו.

לסיכום, בכתבה הזו הבאתי לכם כמה נקודות למחשבה ולגישה שיכולה לעזור לכם להתגבר על אי הצלחה או הפחד ממנה. מקווה מאוד שהנקודות האלה יעזרו לכם להתגבר על הפחדים האלה ולהעז לנסות. תודה שקראתם וסוף שבוע מלא בניסיונות חדשים לכולנו.

מארק סלטייסקי (צילום: צילום פרטי)
מארק סלטייסקי (צילום: צילום פרטי)

מארק סלטייסקי הוא מאמן אישי ועסקי, בעל ניסיון רב בהנעת תהליכים להשגת המטרה. פרטים נוספים ניתן לקבל באתר הרשמי שלו או בדף הפייסבוק.

אתר: https://www.marksaltejski.com/

פייסבוק: https://www.facebook.com/coachingmarks

התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת פסיכולוגית מקצועית, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.