הממשלה הנוכחית היא הגברית ביותר מבין הממשלות שכיהנו בשנים האחרונות, ותחתיה לא מכהנת כיום אף לא מנכ”לית אחת במשרד ממשלתי. בשעה שהממשלה הנוכחית מדירה נשים ממעגל ההשפעה וקבלת ההחלטות במשרדי הממשלה ובפקידות הממשלתית הבכירה, דווקא הבחירות לרשויות המקומיות הן הזדמנות עבורנו, עמיתיי ראשי הרשויות ואני, לסמן מגמה הפוכה של גיוון מגדרי ושוויון, כפי שצריך להיות בחברה מתוקנת.

בשנת 2018, עת התמודדתי לראשונה לראשות המועצה המקומית כוכב יאיר־צור יגאל, יישוב במעמד סוציו־אקונומי גבוה במרכז הארץ, כיהנו שתי נשים בלבד במליאת המועצה כנבחרות ציבור, מתוך 11 חברי המועצה. חשבתי אז שנכון להוביל שינוי והצגתי לראשונה אז רשימת ריצ’רץ’, שבה מועמדים לאורך הרשימה לסירוגין גברים ונשים לבחירת הציבור. התוצאה של המהלך הזה הייתה שבמועצה הנוכחית, המסיימת את כהונתה בעוד מספר שבועות, כיהנו חמש נשים כנבחרות ציבור והמועצה זכתה באות המגדר של עמותת כ”ן עבור ייצוג נשים בשיעור של 45% מכלל נבחרי הציבור.

בשלטון המקומי מכהנים כ־10 אלף חברי מועצה נבחרי ציבור ב־258 עיריות ורשויות מקומיות. באופן מפתיע רק 16% מהם הם נשים. חברות במועצה היא בדרך כלל תפקיד התנדבותי, שפעילותו נעשית בשעות אחר הצהריים והערב, ולעתים נשים, אף אם הן בעלות קריירה מצליחה, מעדיפות להקדיש את השעות הללו לתא המשפחתי או לפעילויות התנדבות “רכות” בקהילה. כך קרה שבכוכב יאיר־צור יגאל לאורך השנים היו מרבית מסגרות ההתנדבות מובלות על ידי נשים - בתנועות הנוער, במשמר האזרחי, במד”א, בסיירת הורים ובפרויקט ‘אמהות עם מהות’ ועוד, אבל מהמגרש הפוליטי מקומן נפקד.

ערב הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו ב־31 באוקטובר ולקראת מועד הגשת רשימות המועמדים, אני סבור שעל ראשי הרשויות, גברים ונשים, מוטלת החובה לעשות מאמץ לאתר נשים איכותיות, בעלות ניסיון וכישורים, ולשלב אותן במקומות הגבוהים ברשימות שיתמודדו למועצות הערים והיישובים. שינוי המגמה לא יקרה מעצמו ולכן יש לפעול באופן אקטיבי, יזום, כדי להביא לשינוי שבסופו יכהנו יותר נשים כחברות מועצת העיר בישראל.

בשעה שהממשלה מעלימה נשים מתפקידי ניהול בכירים במרחב הציבורי, בין שכמדיניות מכוונת ובין שבחוסר תשומת לב מספקת, זו ההזדמנות של השלטון המקומי לבדל את עצמו ולסמן כיוון אחר, שוויוני, ליברלי ודמוקרטי יותר. בבחירות הקרובות אני מתכוון לאתגר את שיטת הריצ’רץ’ במטרה להשיג לראשונה, סביב שולחן המועצה החדשה שתיבחר, רוב נשי מבין נבחרי הציבור. כוכב יאיר־צור יגאל בראשותי תהיה בקרוב למועצה הראשונה בישראל, או בוודאי לאחת מהראשונות, שבמליאת המועצה שלה יכהנו יותר נשים מגברים. זה יהיה שינוי חשוב של פריצת גבולות ושבירת תקרות. זו תהיה קריאת תיגר על הכיוון שבו צועדת ממשלת ישראל ואולי יתעורר מישהו בירושלים וישנה כיוון.

הכותב הוא ראש המועצה המקומית כוכב יאיר־צור יגאל