דמיינו לכם שבשנת 1940 זאב ז׳בוטינסקי לא נפטר מדום לב, אלא הוכנס לתרדמת מלאכותית. ואז הוא מתעורר באוקטובר שנת 2023 - והתגשם חזונו: קמה מדינה יהודית לתפארת. אבל מה, פושעים מתמודדים בבחירות המוניציפליות בעריה. באריאל, בהרצליה, בתל אביב. כל מועמד והסיפור הצבעוני שלו.

צביעות קדושה: הניסיון התורני לאחוז בשלושה חבלים | עו"ד סופי רון מוריה
 
זה שבאריאל הוא בחור טוב שביקש להגן על אמא שלו: בשנת 2014 הוא גילה שחשבון הבנק שלה מעוקל בגלל חוב, אז הבן המסור פרץ למשרדו של מנכ״ל עיריית אריאל אבי עזר, תפס אותו בכוח וטלטל. היום הוא מתמודד על ראשות העיר. המועמד לראשות העיר בהרצליה גם הוא איש משפחה למופת: אב מסור, ניהל ארגון פשע בשיתוף עם בנו וריצה ארבעה מאסרים בפועל, בין היתר בגין חטיפה ותקיפה. בתל אביב מתמודד לעירייה בחור עם לב זהב, שהורשע בגין תקיפת אישה ופריצה לדירות.

כל השלושה פעילים במפלגת השלטון. פעילים בולטים אחרים של המפלגה תוקפים באגרופים מפגינים שכנגד, צועקים לעבר אישה דתייה שחוזרת הביתה עם בתה בת ה־5 ״רוסייה בוגדת עלובה״, דורשים מחבר כנסת דתי ״להוריד כיפה ולתחוב אותה לתחת״, ואף מבטיחים לשחזר את השואה של יהודי אירופה (שהתרחשה כבר אחרי לכתו של ז'בוטינסקי) ולשרוף עוד שישה מיליון אשכנזים.

אז ז'בוטינסקי מתחלחל ותובע לפעול מיד - להחליף את השלטון, לאפשר למפלגת חרות לשמש דוגמה ולהבהיר לאומה הדר בית״רי מהו. ואז אומרים לו, אבל זאת מפלגתך, והוא מתמוטט. האמבולנס שהובהל למקום מגיע מאוחר מדי.

מיום הקמת הממשלה מתנהלת מדינת ישראל כתפאורה בסרט מדע בדיוני. לעתים כותב התסריט ממש מתפרע, כמו למשל השבוע, כשאחיו של יו״ר ועדת החוקה, חוק ומשפט מוביל מסע יריקות על צליינים נוצרים, ויו״ר הוועדה מסביר שאח שלו הוא ילד טוב ירושלים. ברור שזה כבר מופרך, כי פשוט אין דברים כאלה. הבמאי נסחף.

אבל הסתערות של פושעים מורשעים על ראשות הערים נתפסת כתסריט מציאותי וסביר. שיחליט הבוחר אם הוא רוצה ראשי ארגון פשע ופורצי דירות בתפקידי מפתח בעיריות. יש מי שגורס כי ככה זה דמוקרטיה.

מבחן דרעי ומבחן נוה
בפני שני מבחנים בסוגיית יושרם של נבחרי ציבור ניצבה החברה האזרחית לאחרונה. במבחן הראשון הוצאנו ציון עובר בקושי. במבחן השני, כמעט מצוין. המבחן הראשון היה בסוגיית אריה דרעי; השני, בסוגיית אפי נוה.

מוכשר, מנוסה ומתוחכם ככל שיהיה, את דרעי היה עלינו לסלק לאלתר מהזירה הציבורית בגלל היותו עבריין מורשע. נקודה. אחרת, החברה משדרת לכל פעיל ציבור מתחיל מסר ברור: שחיתות משתלמת. תסתכן, תן שוחד, קבל שוחד, תרמה, תזייף מסמכים. גם אם יתפסו אותך - תמיד תוכל לחזור. לעומת זאת, אם תבחר בניקיון כפיים, במקרה הטוב תצליח לטפס לפסגה אחרי גיל 60. מי שלא לוקח סיכונים לא פותח שמפניה וסתם תקוע עם דיאט קולה.

בית המשפט נהג בדרעי בעדינות והותיר אשנב פתוח כשלא גזר על יו״ר ש״ס באופן חד־משמעי התנזרות מחיים פוליטיים. בוחרי ש״ס התעלמו כמובן מהרשעותיו, אבל חזרתו של דרעי למשרד הפנים נבלמה אחרי הבחירות. חלק ניכר מהציבור אמר - עד כאן. ואילו החלטת השופטים התקבלה פה אחד, גם אם שופטים ליברליים יותר ושמרניים יותר השתמשו בנימוקים שונים. דרעי נשאר בחוץ.

בבחירות בלשכת עורכי הדין ההכרעה הייתה מוחצת ונחרצת בהרבה. נוה, עבריין מורשע, גירד 19% מהקולות לעומת יריבו עמית בכר, שגרף 73%. לא, התפלגות הקולות אינה מעידה על עמדתם של מרבית עורכי הדין באשר ליוזמת לוין־רוטמן, וגם לא על העדפותיהם המפלגתיות. שני עורכי דין צמרת תל אביבים התמודדו על ראשות הלשכה. בקואליציה טעו כשבחרו להריץ את נוה. מועמד הקואליציה לא נתפס כשמרן וכנציג ישראל השנייה. עורכי הדין נהרו בהמוניהם לקלפיות (אחוזי ההצבעה הפעם הרקיעו שחקים) כדי להחטיף סטירת לחי מצלצלת לעבריין צמרת, בוטה, מתנשא ויהיר. עורכי דין בכל זאת רגישים יותר לזלזול מופגן בחוק. תכונה מקצועית.

השאלה היא איזה משני התקדימים יתממש בהתמודדותם של אורן חזן באריאל, של רפי קדושים בהרצליה ושל דודו לניאדו בתל אביב: התקדים של אריה דרעי או התקדים של אפי נוה.

לא רק במפלגת השלטון ובמפלגות הקואליציה נפלה שלהבת. נכונות מסוכנת להשלים עם עבר פלילי מובהק של נבחרי ציבור חדרה עמוק, והיא חוצה מפלגות, מחנות ומגזרים. גם בקרב מתנגדי ההפיכה המשטרית יש מי שקורא להחזיר את דרעי לזירה כדי שהפוליטיקאי המנוסה, הערמומי והחכם ימצא דרך להנמיך את גובה הלהבות ולרבע את המעגל.

החבירה בין הון לשלטון מסוכנת בפוליטיקה הארצית, אך היא קטלנית שבעתיים בזירה המוניציפלית. מי שבוחר לעצום עיניים ולטמון ראשו בחול למראה מצעד המתמודדים המורשעים, מפקיר את ערי ישראל לחסדי משפחות הפשע.

וכששר המשפטים המתהדר בטוהר המידות עולה לרגל לביתו של רפי קדושים ואינו מהסס להעניק לו תמיכה גלויה, סיפורו של הסנדק (מהסרט) מצטייר כאגדת ילדים.

החוק פרוץ ומעניק לפושעים מורשעים אפשרות להתברג בעמדות המפתח. נכון, משטר דמוקרטי מעניק לציבור זכות לבחור את נציגיו. אבל דמוקרטיה מתגוננת חייבת להערים מכשולים בדרכם של הסנדק מהרצליה או הסנדק מתל אביב, לשליטה בעיר ובמדינה. בחירתו של הסנדק לראשות עיר או מינויו לתפקיד בממשלה זאת לא דמוקרטיה, זו שחיתות.

[email protected]