מדינת ישראל עסוקה בלחימה בחמאס המתחפר בעזה, זאת במקביל לזירה שנפתחה מצפון ולאתגרי העורף שמבכה את מאות הנרצחים. מדינת ישראל נמצאת בפני אתגר רב־ממדי וחייבת להתנהל בצורה מתכללת כדי להתמודד עם האתגרים הללו.

בין חמאס לדאע"ש: התיעודים מהנזק בכפר עזה נחשפים | צפו
היום הרביעי למלחמה: זעזוע מהזוועות הנחשפות בדרום; ביידן: ״חמאס - רשע טהור״

אמירתו המקוממת של מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי כי מסיבת הטבע בדרום תרמה לכאוס מלמדת על אטימות, חוסר אנושיות ואי־הבנה את האתגרים שעמם מתמודדת ותתמודד המדינה. זוהי שעת חירום. יכולת המשילות מחייבת תיאום בין גורמים ממשליים, חברה אזרחית, מגזר עסקי ובעיקר השלטון המקומי. ההצלחה מחייבת פניות של הממשל לטובת אספקת השירותים.

בסוף החודש אמורות להתקיים הבחירות לרשויות המקומיות. מישהו יכול לחשוב עכשיו ברצינות על הנחיצות שלהן? על השלטון המקומי להתגייס כעת לטיפול בעורף האזרחי. השלטון המקומי משפיע על תחומים רבים: כלכליים, חברתיים, תרבותיים, בריאותיים, בטיחותיים וביטחוניים.

היעלה על הדעת כי בימים אלה, שבהם נדרשת חשיבה על מקומו של השלטון המקומי בחיזוק הלחימה, הקמת מוקדי ידע ועזרה לתושבים מרמת התמיכה הנפשית ועד תמיכה פיזית לאלה שנפגעו מירי הרקטות, תשומת הלב של קברניטיו נתונה לבחירות האישיות שלהם?

ואם לא די בכך, כל בר־דעת מבין שיום לאחר הבחירות המוניציפליות יש להקים קואליציה וצריך זמן ללמוד את המוניציפלי במקומות שיהיו חילופי גברי. ומה לגבי ציבור התושבים? השלטון המקומי הוא המנגנון שבאמצעותו קהילות מקומיות יכולות לבטא את הרצונות הקולקטיביים שלהן לגבי מאפיינים שונים של החיים בקהילה. האם יש לתושבים קשב כרגע לבחירות? האם תפיסה דמוקרטית השתתפותית מכירה בבחירות בתקופות חירום? ברור שלא.

השלטון המקומי מכוון לספק מגוון שירותים ציבוריים, כולל תשתיות, לאוכלוסייה המקומית ברמה נאותה וביעילות. מערכת היחסים שבין השלטון המרכזי למקומי היא ריכוזית ומושתתת על פיקוח הדוק מצד השלטון המרכזי על המקומי. במהלך השנים נעשו ניסיונות לבצע רפורמות שכוונו לביזור הסמכויות מהשלטון המרכזי ולחיזוק העצמאות הפוליטית, התקציבית והמנהלית של הרשויות המקומיות, מתוך הבנה שהממשל המרכזי לא מסוגל לנהל את אספקת המוצרים של התושבים ברמה המקומית. ימי הקורונה הוכיחו כי השלטון המקומי מסוגל לקחת אחריות ולהתמודד עם אתגרי השעה.

ובכן, ממשלה נבחרת, נא להתעורר ולגלות אחריות. על ראש הממשלה ליזום ביחד עם שר הפנים ויו"ר מרכז השלטון המקומי את דחיית הבחירות לרשויות המקומיות וזאת באופן מיידי, ולהכריז על התגייסות השלטון המקומי לחיזוק העורף. לא די בגיוס החברה האזרחית לפתרון מצוקת העורף על רקע חוסר יכולת הממשל לספק את מגוון השירותים. מעורבותו של השלטון המקומי היא מחויבת המציאות ונדרשת כעת. הבחירות המקומיות בשלב זה יידחו למועד אחר.

הכותב הוא עורך דין, מומחה לממשל ומשפט ציבורי באקדמית תל אביב-יפו, מכהן כיו"ר מועצת החילוט במשרד המשפטים וכחבר המל"ג ה־14.