מדינת ישראל ניצבת בפני מערכה צבאית ממושכת למיטוט חמאס ויכולותיו הצבאיות במסגרת ניהול זירה רב־ממדית וניהול שחרור השבויים. האם החברה הישראלית חסונה דיה כדי לתמוך במערכה צבאית ממושכת?

צים תרמה מיליונים לבתי חולים ולמרכז טיפול בתושבי שדרות

ממדי הרצח האכזרי ותמונות הזוועה חרצו את הלב של אזרחי ישראל. לב האומה שותת דם. זו אומה שבשנים האחרונות ידעה משבר קורונה וחמש מערכות בחירות שבסופן קמה ממשלה שמרנית־לאומית־דתית, שבחרה להוביל שינויים מוסדיים חוקתיים רדיקליים שקרעו את העם לגזרים. השדים החבויים שנים יצאו פרא. האומה אימצה אל חיקה שיח רע ומפלג ושנאה אחד לשני. יוקר המחיה וביטחון הפנים המדורדר הורידו את רמת האמון של האזרחים בממשלה ובביצועי המשרדים, שהיו נמוכים ממילא. כל זה לא משקף חוסן חברתי.

ובכל זאת, הימים האחרונים גילו חברה ישראלית במלוא תפארתה. הגיוס המדהים והמהיר למען החיילים, משפחות החטופים, הנעדרים ותושבי הדרום הצביע על איחוד לאחר שנת פילוג. בתרומות במיליונים, בסיוע נפשי ורפואי, במזון, בציוד, באירוח בדירות וברכבים. קצה קצהו של מזלג חברתי שמציב מראה מחווירה למול חוסר היכולת של הממשלה.

אך חצי השבר אורבים ומאיימים לסדוק את החוסן הלאומי. משפחות השבויים, המבקשות לשחרר את יקיריהן הנמצאים בשבי מרצחים חסרי לב, חוששות מפעילות קרקעית עתירת אש; ריסוק חיל האוויר את צפון עזה הגורם לעקירה של תושביו לדרומה יוצר משבר הומניטרי ומדינות בעולם כבר מבקשות מישראל הפסקת אש; משפחותיהם של חיילי המילואים שגויסו, יחד עם חיילי הסדיר, חוששות לגורל יקיריהן; החיבוק האמריקאי משקף אינטרסים אמריקאיים שלא בטוח שעולים בקנה אחד עם אלו של ישראל; ובכל יום שעובר גדל העומס על תקציב המדינה ועמו החשש למשבר כלכלי. אי־הידיעה כמה זמן יידרש למיטוט חמאס ומה תהא אסטרטגיית היציאה מעמיס אי־ודאות.

מן הראוי כי הרשויות, ובעיקר ראש הממשלה והשרים, ינקטו גישה מרחיבה של נטילת אחריות וינקטו צעדים אופרטיביים מיידיים לחיזוק העורף והבטחת חוסנה החברתי של ישראל לתיקון הכשלים בזמן אמת. אך זה לא מספיק.

לחיזוק העורף והבטחת החוסן להשגת מיטוט חמאס דרושה התארגנות חברתית משמעותית. "עד הניצחון" היא דוגמה - תנועה אזרחית שהוקמה על ידי ישראלים מכל רחבי הארץ במטרה לשמור על העורף ועל חוסן החברה. מבין פעיליה ניתן למנות את גיבורי ישראל אביגדור קהלני ומשה לוי, איש המודיעין איתי מדינה, יו"ר המועצה לביטחון לאומי וסגן הרמטכ"ל לשעבר עוזי דיין, מפקד זרוע היבשה בצה"ל לשעבר האלוף יפתח רון טל, סגן מפקד אוגדת עזה לשעבר תא"ל אמיר אביבי, ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר תא"ל יוסי קופרווסר, מפקד הגיס המטכ"לי לשעבר האלוף גרשון הכהן ועוד. פעילי התנועה, החוששים מאיבוד הלגיטימציה שיש לישראל להכריע אחת ולתמיד את מדינת הטרור בעזה, מציבים קול חשוב המתנגד באופן חד־משמעי לפשרות ולהפסקות אש עד להכרעה מוחלטת של חמאס והג'יהאד האסלאמי וחיסול מדינת הטרור ברצועת עזה. יש לחזק קול זה. מיטוט העורף לא יאפשר את מיטוט חמאס. 

הכותב הוא עורך דין, מומחה לממשל ומשפט ציבורי באקדמית תל אביב־יפו, מכהן כיו"ר מועצת החילוט במשרד המשפטים וכחבר המל"ג ה־14