האם על הדרג המדיני והביטחוני להמשיך ולפעול נגד החמאס והג׳יהאד בעזה?

שאלת השאלות היא – מהו הישג הביניים הנדרש בכניסת צה״ל לתוך לב העיר עזה, בהנחה שהמטרה הסופית היא לחסל את שלטון החמאס והג'יהאד בעזה. גם אם נשיג הישג גדול בחודשים הבאים ונהרוג אלפי מחבלי חמאס במנהרות, הרי מדובר ב־500 ק״מ של מנהרות ובאלפי פירים לרוחבה ולאורכה של העיר עזה. לרובם לא נוכל להגיע בחודשים מספר, ולכן עדיין יישארו במנהרות עוד עשרות אלפי מחבלי חמאס וג'יהאד, והמשימה לא תושלם.

אחרי שהשלים את כיתור העיר עזה - האתגר הבא אליו נערך צה"ל
 
1. ככל שנאריך לשהות בעיר עזה, יקרו עניינים אלו:
א. יהיו לנו יותר אבדות.
ב. יגבר הלחץ העולמי עלינו מחמת המראות הקשים שמפרסמים בעולם על פצועים והרוגים עזתיים, שמספרם הולך וגדל מהתקפותינו ביבשה, באוויר ובים. מדינות העולם הופכות אותנו למנוולים אף יותר ממרצחי החמאס והג'יהאד שרצחו בדם קר 1,400 ילדים, נשים גברים וזקנים. הלחץ יגבר עלינו כי מנהיגי העולם לא עומדים בלחץ הציבורי ובהפגנות הקשות נגד ישראל במדינותיהם. הלחץ יתבטא הן בהחזרת שגרירים (כדוגמת טורקייה וירדן), בניתוק יחסים (כדוגמת בוליוויה) ובהטלת סנקציות כלכליות על ישראל בתחומים רבים כמו נפט, מוצרי תעשייה, תשתיות, מזון מיובא, חומרי גלם ועוד, וישראל לא תוכל לעמוד בו לאורך זמן.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תקיפות חיל האוויר בעזה (צילום: רשתות ערביות)
תקיפות חיל האוויר בעזה (צילום: רשתות ערביות)

 
2. הזמן גם פועל לרעתנו מבחינה כלכלית בעטיים של גיוס מאות אלפים חיילי מילואים לצה״ל ואי־יציאה לעבודה של המפונים והמתפנים מביתם למלונות.

3. אנחנו צריכים להניח שהחמאס והג'יאהד יציגו תמונת ניצחון אם נצא מעזה בלחץ העולם ללא השגת המטרה, שעליה הכרזנו בתחילת המלחמה, והיא חיסול שלטון החמאס והג'יהאד בעזה והתשתיות הצבאיות שלהם.
 
4. ככל שתארך הלחימה בתוככי עזה וייהרגו יותר אזרחים עזתיים, יגבר וילך החשש לפיצוץ ביהודה ושומרון: עשרות אלפי מחבלים פלסטינים, וביניהם גם לוחמי התנזים, יתקפו את יישובינו ביהודה ושומרון וינסו לעשות מה שעשה החמאס לתושבי עוטף עזה. מצב זה עלול לגרור עשרות אלפי פורעים בדואים וערבים קיצונים בעורף הישראלי המצוידים במאות אלפי כלי נשק וינסו לעשות שפטים ביהודים. התוצאה עלולה להיות חמורה עשרות מונים ממה שהיה במבצע ״שומר החומות". ומכאן הדרך קצרה להתגברות פעילות החיזבאללה והמיליציות הפרו־איראניות בתימן, בעיראק ובסוריה, ואלה ישגרו אלפי טילים, רקטות וכטב״מים מדי יום על ישראל. אין זאת הפחדה, אלא מציאות שעלולה להתפתח, ואנחנו חייבים להביאה בחשבון כדי שלא נחוש שוב השפלה וביזיון ו"ניתפס עם הזנב בן הרגליים", כפי שקרה לנו בעוטף עזה. לאורך כל הזמן שהתרעתי על אסון ביטחוני מתקרב אמרו לי: "אל תפחיד אותנו"; מוטב לפחד ולחיות מלהישאר אדיש ולהיהרג.

מהומות בגדה המערבית (צילום: פלאש 90)
מהומות בגדה המערבית (צילום: פלאש 90)

 
בשל ההתפתחויות האפשריות שמניתי לעיל, אני ממליץ כלהלן:
א. להמשיך בכיתור העיר עזה מכל עבריה כפי שעושה זאת צה״ל בהצלחה רבה.
ב. למנוע העברת דלק מדרום רצועת עזה לעיר עזה, שבה יושבים עשרות אלפי מחבלים בעיר המנהרות מתחת לעיר עזה. כך נגרום להם עם הזמן לאבד את פעילות הגנרטורים שיוצרים את האור והאוורור במנהרות, מצב שיחליש מאוד את מפגעי החמאס והג'יאהד.
ג. אין להכניס את כוחותינו לליבת עזה - דבר שיעלה לנו בהרוגים רבים, ולא יפתור את בעיית עשרות אלפי המחבלים היושבים באזורים רבים מתחת לעיר עזה ולא רק במקומות שצה״ל יתקוף.
ד. יש להמשיך בהפצצת המטוסים עם פצצות עומק בדיוק כזה שלא יפגעו באוכלוסייה אזרחית עזתית. כך לא נקומם את כל העולם נגד ישראל ולא נגרור התפרצות של מחבלים פלסטינים ביהודה ושומרון ובשאר הגזרות בעורף הישראלי ומלחמה אזורית כוללת.
ה. ככל שיחלש חמאס, יחלש יותר גם במנהרות. ולכן יש להכות בו על ידי פשיטות כוחות יבשה המאומנים לכך (יחידות מובחרות), בסיוע אוויר ובירי מדויק באזורים חשובים בליבת עזה. אחרי כן אין להישאר עם כוחותינו בליבת עזה, אלא יש לצאת ממנה.
ו. פעולות אלה צריכות להימשך ככל הנדרש עד שנכריע את החמאס והג'יהאד בעזה.
ז. באזור דרום רצועת עזה יש לאפשר סיוע הומניטרי לאוכלוסייה האזרחית העזתית הבלתי מעורבת, ואפילו לחשוב על הקמת בית חולים שדה כפי שהקמנו באוקראינה ובגבול ישראל־סוריה במלחמת האזרחים בסוריה כדי לטפל בעזתים הפצועים והחולים. כך נוכל למנוע או להשהות את מדינות העולם לפעול נגדנו ולגרום לצה״ל לצאת מרצועת עזה בעל כורחו עוד לפני השלמת המשימה של מיגור החמאס והג'יאהד.