אנחנו בעיצומם של ימים שכמוהם לא ידענו. לתוצאות וההשלכות של ימים אלה תהיה השפעה מרחיקת לכת על עתידנו המשותף. על כן כל החלטה, בכל אחד מתחומי חיינו, צריכה להתקבל בכובד ראש. בהחלטה חשובה, מכרעת בעיני רבים, הוקמה ממשלת חירום לאומית, שהמשמעות העיקרית שלה היא האקט הסמלי, החשוב עבור החוסן החברתי שלנו.

האמת המרה: נתניהו לא שבוי בידי קיצוניים, אלא בידי מישהו אחר

לצד זאת, יש מרכיב הכרחי שנעדר כמעט לגמרי מהקבינט הביטחוני וממקבלי ההחלטות: מנהיגות נשית, החשובה לאיזון ולגיוון בהובלה ובקבלת ההחלטות. אם יש משהו שלמדנו בימי הלחימה הראשונים ובסיפורים שמאחוריהם, הוא שלנשים היה תפקיד משמעותי בלחימה ובתוצאותיה.

האקדמיה מבחינה בארבעה מרכיבים שבהם למנהיגות יש ערך מוסף. הראשון הוא מנהיגות אסטרטגית. ראינו כיצד הוא בא לידי ביטוי בסיפורי הגבורה הנשיים ב־7 באוקטובר. את קרב הבלימה בניר עם הובילה ענבל ליברמן בת ה־25, הרבש”צית של היישוב. מעדויות התושבים, היא קיבלה החלטות שאפשרו לכיתת הכוננות לנהל את הקרב עד להגעת כוחות הביטחון, ובכך להציל חיים רבים.

סא”ל אור ליבני, מפקדת גדוד קרקל, מג”דית החי”ר הראשונה בצה”ל, הובילה כוח שלכד 15 מחבלים; סגן אילן, קמב”צית גדוד 13 של גולני, הבינה שהמוצב שלה מותקף, ותוך כדי הכוונת הכוחות והמסוקים שהגיעו לגזרה, חילצה שישה חיילים יחד איתה והצילה את חייהם; רב פקד מורן טדגי הובילה לחימה נגד מחבלים בשדרות.

המרכיב השני הוא יכולת הכלה. רחל אדרי מאופקים שרדה מעל 15 שעות כבת ערובה, יחד עם בעלה, בידי חמישה מחבלים שפרצו לביתם, בזכות יכולת הכלה מעוררת השתאות. הכלה של הסיטואציה, ויותר מזה - הכלה של כלל המשתתפים בה, כולל הצעה של עוגיות וקפה, מתוך ההבנה ש”אם יהיה רעב, הוא יהיה עצבני ואולי יהרוג אותי”.

סרן עדן נימרי ז”ל, מפקדת צוות ביחידת "רוכב שמיים", ביטאה את המרכיב השלישי – שותפות גורל, כשהובילה את בנות הצוות שלה לתוך מיגונית וניהלה את הקרב נגד המחבלים, תוך שהיא מצילה את חייהן במחיר חייה שלה.

המרכיב הרביעי הוא האותנטיות. אם יש משהו משותף לכל הגיבורות בלחימה עד כה הוא שכולן שמרו על “נשיותן” ולא ניסו להיות מנהיגות בעולם גברי. מנהיגות מוצלחות הן אלה ששמרו על דרכן ולא אימצו לעצמן “התנהגויות גבריות” כדי להתמודד עם האתגרים.

אני יודעת שיש לא מעט מועמדות מצוינות להצטרף לקבינט המלחמה ואני מאמינה שכל אחת מהן יכולה להביא ערך מוסף משמעותי ביותר לחשיבה, לתכנון ולביצוע. לכן, אני פונה אליכם, מנהיגי ממשלת החירום: מנו אישה לתפקיד מוביל בקבינט. לא רק שמנהיגות נשית תשפר ביצועים ותוביל להצלחות, יש לפעולה הזו גם אקט סמלי בעל ערך - והביטוי “ביחד ננצח” מקבל משמעות מעשית ונוכחת עוד יותר. 

הכותבת היא ראשת המועצה האזורית עמק חפר