'פוגרום שמחת תורה תשפ"ד' – 7 באוקטובר 2023 שינה סדרי בראשית בחברה הישראלית. את זה כולנו מבינים ומרגישים. מדינת ישראל יצאה למלחמה בעקבות הפוגרום. ההבנה שמה שהיה לא יכול להמשיך להתקיים הפך למוסכמה שמקיפה את כל אזרחי ישראל. ייתכן שבשל העובדה שכולנו שקועים עד מעל הראש בצער, יגון, שכול ולחימה, איננו מודעים לשינוי שפוגרום זה עשה גם בקרב יהדות העולם. הגיע הזמן שכולנו נרים את מבטנו אל מעבר לים כדי לראות, להבין ולהפנים את השינוי שעובר על העם היהודי כולו. 

אתמול משהו ענק קרה אתמול בקרב יהדות ארה"ב. הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה ארגנו והוציאו לפועל את מפגן התמיכה הגדול ביותר אי פעם של קהילה זו עם מדינת ישראל. כשלוש מאות אלף יהודים מכל קצווי ארה"ב הגיעו לבירה וושינגטון די. סי לצעוד למען ועם מדינת ישראל. אלפי דגלי ישראל הונפו במפגן המכובד הזה. יהודים מכל הזרמים – רפורמים, קונסרבטיבים, אורתודוכסים וחרדים – הלכו יד ביד עם דגלי ישראל לאורך שדרת וושינגטון המפורסמת. התמיכה בישראל איחדה את כל הנוכחים. שלוש סיסמאות מרכזיות נשאו המפגינים אל-על: 'תחזירו אותם הביתה' (חטופים), 'עם ישראל חי' והכי מפתיע 'לא להפסקת אש'. נדמה שלפני הפוגרום אף אחד לא היה מעלה דעתו מציאות שכל כך הרבה יהודים עם עמדות כה שונות יסכימו לצעוד כתף אל כתף עם אותן סיסמאות ועם אותן מטרות.

זה המקום להזכיר שכ-80% מיהודי ארה"ב מצביעים למפלגה הדמוקרטית. כאשר אדם כמו צ'אק שומר, יהודי, סנאטור מטעם מדינת ניו יורק, ומי שמשמש בתפקיד החשוב כמנהיג הרוב בסנאט נואם בעצרת ותומך תמיכה מלאה במטרות שהציבה מדינת ישראל, או כאשר מים ביאליק (נצר למשפחתו חיים נחמן ביאליק) שחקנית, מנחת טלוויזיה, משפיענית דעת קהל, וכמובן יהודייה גאה רואה עצמה כמייצגת את מדינת ישראל, וכשעוד רבים רבים וטובים מקרב הקהילה היהודית בארה"ב מתייצבים לימין ישראל ופועלים למענה לא רק בעצם השתתפותם בעצרת, אלא גם בפעילות אקטיבית קהילתית שלהם למען ישראל, כולם מבינים שקרה משהו גדול לעם היהודי. 

כשכל זה קורה, ולא רק בקרב הקהילה היהודית בארה"ב אלא בקרב כל הקהילות היהודיות בעולם,  אנחנו חייבים להבין ולהפנים פעם אחת ולתמיד עד כמה יהדות התפוצות חשובה לנו ועד כמה מדינת ישראל חייבת לחבק ולקרב אותם. הקשר העמוק בין מדינת היהודים ובין יהדות העולם הוא קשר חי ותוסס לא רק בשעת צרה וסכנה אלא גם בעתות של שלום ורווחה. הקשר הזה הוא חלק מסוד כוחנו כעם וכמדינה. כולנו בישראל מדברים על חשיבות האחדות. את המשפט 'לא ימין ולא שמאל כולנו אחים' שמעתי אינספור פעמים. ובכן, נכונותו של משפט זה חורגת הרבה מעבר לגבולות ישראל. בתקופה זו אנחנו מגלים לא רק את ידידנו האמיתיים כמו גם את שונאינו, בימים שכאלה אנחנו מגלים עד כמה אחינו ואחיותינו בקרב יהדות התפוצות קרובים אלינו וחשובים לנו.    

דווקא עכשיו חשוב שאנחנו כאן בישראל נבין ונדע שהמפגן של יהדות ארה"ב מאתמול הוא לא פחות מסוג של קו פרשת המים עבורם. בדומה למה שרבים כאן מרגישים לגבי המרכיב היהודית בזהותם, כך גם יהודי ארה"ב מרגישים בנקודת הזמן הנוכחית שהיהודיות שלהם הפכה למרכיב מהותי ומרכזי מזהותם. הם חשים גאווה גדולה על זהותם היהודית ולכן הם, בדיוק כמונו, מפסיקים להתנצל. המפגן אתמול של יהודי ארה"ב פרץ מחסום חשוב וגבוה אצל רבים מיהודי אמריקה. משיחות שקיימתי עם מכרים, ידידים וחברים אני מגלה אצל כולם תחושה דומה שצפה על פני השטח אצלם ואצל קהילותיהם. העוצמה שאותם שלוש מאות אלף יהודים הפגינו הביאה רבים מאוד מהם לא רק לחוש גאווה אלא גם להפסיק לפחד מלהצהיר על היותם יהודים.

אכן, האנטישמיות זינקה בעשרות ובמקומות מסוימים במאות אחוזים מאז הפוגרום של שמחת תורה. שונאי ישראל, אנטישמים מוצהרים וכאלה שמנסים להחביא את שנאתם כלפי העם היהודי זחלו החוצה מהחורים האפלים והמערות הטחובות שבהם התחבאו. כל מי שעוקב אחרי השיח הפרוגרסיבי מצד אחד והארכי שמרני מהצד השני לא הופתע מניצול המציאות לניסיונות פגיעה ולצערנו הרב לפגיעה ממשית באחינו ואחיותינו מעבר לים. אסור שהקריאה לאחדות שכולם מדברים ומסכימים עליו תישאר רק ברמת דיבורים. זה הזמן שמדינת ישראל תרתום את העוצמות ויכולות של אותן קהילות לקידום האינטרסים של העם היהודי כולו. מאבק בלתי מתפשר באנטישמיות, חיזוק הזהות היהודית, הסברה למען מדינת היהודים, חינוך יהודי ועוד נושאים שחשובים לכל יהודי, קהילה יהודית ולמדינת היהודים.

אם יש נקודת אור חשובה ומרכזית, מעבר לעצם קיום עצרת התמיכה וההזדהות של יהדות ארה"ב בישראל, זאת העובדה שמשום מה מעטים לדבר עליה אך היא דרמטית במיוחד.  חשוב לציין שחלק גדול מאוד ממשתתפי העצרת היו צעירים בשנות העשרה והעשרים שלהם. אלה המכונים גם כבני דור ה-z. השתתפותם בעצרת זו מוכיחה כי גם בשנת 2023 וגם באמריקה הפרוגרסיבית הרוב המוחלט של היהודים מכל הזרמים, מעמדות וגילאים מזדהים עם דתם וגאים בה. הם גאים בערכים היהודים ומחוברים לבני עמם ו ודתם. ולא פחות חשוב מכך, הם כולם מרגישים קשורים בעבותות של אהבה, קרבה ודם עם מדינת ישראל – מדינת העם היהודי. אל יהי הדבר הזה קל בעיניכם.  

הכותב שימש בעבר כקונסול הכללי של ישראל בדרום-מערב ארה"ב ויועץ ראש הממשלה בנימין נתניהו