בבוקר ה־7 באוקטובר באו לידי ביטוי חיוניותם ועוצמתם של "המגיבים הראשונים" – שוטרי משטרת ישראל ובתוכם לוחמי מג"ב והימ"מ. הכשל המודיעיני, קריסת המכשול הפיזי־טכנולוגי והיעדר סד"כ צבאי־מבצעי לאורך הגבול, הביאו לכך ששוטרי משטרת ישראל הפכו בעל כורחם לשכפ"ץ אקטיבי, והם שבלמו וסיכלו בגופם את המשך תנועת המחבלים.

כיתות הכוננות יהיו שם גם באירוע הבא: זה מה שחייב להשתנות

אנשי הארגון, שזה שנים סופג חבטות, עלבונות, פגיעות וקיצוצים בלתי נסבלים על ידי ממשלות נתניהו ושותפיו, נדרשו עד לא מכבר לפעול מול אזרחים ולאכוף את הנחיות הקורונה. מי ששמרו על הסדר הציבורי במשך שבועות ארוכים מול פעולות המחאה כנגד ההפיכה המשפטית שפילגה את העם, היו כצפוי מהראשונים שחירפו נפשם והגנו על האזרחים בעוטף עזה.

תחנת המשטרה בשדרות  (צילום:  יוסי זמיר פלאש 90)
תחנת המשטרה בשדרות (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)


האירועים המחישו כי חלק מביטחונה וחוסנה של הקהילה והמדינה מחייב הימצאותם וזמינותם של כוחות משטרה איכותיים, מיומנים ומצוידים, לצד כוחות כוננות אזרחיים כשירים וזמינים. הימשכות המלחמה, תחושת חוסר הביטחון ופוטנציאל החיכוך בין המגזרים השונים יחייבו המשך נוכחות ובולטות משטרתית לאורך זמן - הן במלחמה והן לאחריה.

חרף זאת, אסור שאירועי הקיצון של השבת הארורה יסיטו את מרכז הכובד הארגוני של המשטרה, שייעודו שיטור, אכיפת חוק ומתן שירות לאזרח. על המשטרה לפעול ביתר שאת ולגייס כוח אדם איכותי ללא פשרות ולתגמל את אנשיה בשכר ובתנאים הולמים.

אירועי השעה גם הסיטו לחלוטין את הקשב מהמתחולל במגזר הערבי ומהיקפי הפשיעה המשתוללת בו. נושא זה יהיה חייב לחזור ולעמוד מעתה בראש סדרי העדיפויות של כלל הממשלות לעתיד.

ישראלים אורזים מזון וציוד לתרומה במבצע חרבות ברזל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
ישראלים אורזים מזון וציוד לתרומה במבצע חרבות ברזל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)


דא עקא, קיים חשש כי גורמי הממשלה, בוודאי זו הנוכחית, לא יהיו קשובים כעת לעסוק בנושא, שכן את מרכז הקשב ייקחו בשנה הקרובה ומן הסתם אף בשנים הקרובות שלל אתגרי הביטחון, סוגיות האחריות לכשלי המלחמה ולכשלי הממשלה והעומד בראשה.

לאור זאת ובמטרה לחזק את ביטחון המדינה בכלל ותחושת הביטחון האישי בפרט, יידרשו מגוון רחב מאוד של מהלכים, אך על הראשונים שבהם להיות כבר עתה וללא כל דיחוי הזזת והחלפת הנהגת המדינה, במנהיגים ראויים. זאת במטרה לקדם תהליכים רחבים, שייעודם בראש ובראשונה איחוי קרעים וצמצום שסעים בעם, שינוי סדר העדיפויות הלאומי והסטת משאבים אל המגזרים התורמים והיצרניים.

השנה החולפת והשבועות האחרונים הוכיחו גם כי ניתן לשלב ולגייס לעשייה את כלל מגזרי החברה הישראלית, בין אם לשירות חובה בצה"ל או לשירות אזרחי משמעותי.

המלחמה עדיין איננה מאחורינו ועוד נכונו לנו ימים מורכבים וקשים. לבנו עם משפחות הנופלים, הפצועים, החטופים, השבויים והנעדרים. אך דבר אחד בטוח: הרוח הישראלית תנצח. 

הכותב שימש בתפקידים בכירים בשב"כ ובמשטרה והוא ממקימי קבוצת "ניצבים בחזית" לשיפור הביטחון האישי והחוסן הקהילתי