חמאס הוא ארגון ששורשיו בתנועת "האחים המוסלמים". תנועת "האחים" הוקמה לפני כמאה שנה במצרים ע"י חסן אל-בנא. מטרתה הייתה להשיב את החברה לערכי האסלאם, בצל ההשפעה המערבית. האידיאולוגיה אינה דוגלת אך ורק במאבק נגד ההשפעה המערבית ובחיסולה של מדינת ישראל, אלא גם כוללת אלמנטים אנטי-יהודים ברורים. האמצעי העיקרי להשגת מטרות התנועה הוא ה"דַעְוַּה" (תעמולה) – מנגנון המשלב הטפות במסגדים, חינוך ושטיפת מוחות ומערכת קהילתית הכוללת מתנ"סים, מועדוני ספורט ומרפאות. המשימה של התנועה היא להכין את הקהילה המוסלמית להשבת ימי הזוהר של האסלאם והקמת הח'ליפות המוסלמית בתהליך איטי של חינוך ושכנוע כשלב מקדים לג'יהאד. 

בקושי שידר מתחילת המלחמה: מדוע הועלם פוראת נסאר ממסך חדשות 12?
שאלת השאלות: כמה כסף אנחנו באמת צריכים כדי להיות מאושרים?

מסולקים ממצרים

תנועת "האחים" לא הייתה רק תנועת רפורמה חינוכית. היא ניהלה בסתר זרוע צבאית, שנלחמה בהתחלה בנוכחות הצבאית הבריטית במצרים ואח"כ נגד שלטון המלך פארוק החילוני. הארגון צבר כוח ונשק רב, כאשר השתתף במלחמה נגד ישראל ב-1948. פעיליו ביצעו פיגועים נגד יהודי קהיר, מה שלא ממש ריגש את השלטונות. אלא ששנה לאחר מכן, כאשר חיסל הארגון את ר"מ מצרים מחמוד פהמי נוקראשי, החל המשטר בקהיר ברדיפתם של ה"אחים". לראשונה הוצאה התנועה מחוץ לחוק ואל-בנא חוסל. המאבק בארגון הגיע לשיאו בימיו של הנשיא גמאל עבד א-נאסר. בעקבות ניסיונות להתנקש בחייו בשנות ה-60, הוציא עבד א-נאסר להורג את הוגה התנועה סייד קוטוב. בכתביו, תאר קוטוב את המשטרים הערביים כבוגדים ומשתפי פעולה עם "הכופרים" (ברה"מ או ארה"ב).

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

התנועה קיבלה הזדמנות אחרונה לתפוס את השלטון בקהיר ב-2011, כאשר בעקבות המהפכה במצרים, נערכו בחירות חופשיות ומפלגתה "החופש והצדק" זכתה ברוב זעום. אך ב-2013 נערכה הפיכה של שר הביטחון עבד אל-פתאח א-סיסי, כיום הנשיא, שהשיבה את השלטון לצבא. מאז "האחים המוסלמים" במצרים נרדפים עד חורמה.

אלא שבינתיים הונחו זרעי הפורענות. "האחים" הספיקו להקים תאים ברוב מדינות ערב, כולל רצועת עזה, מה שהפך באינתיפאדה הראשונה (1987) לחמאס. 

מחוסלים בסוריה

הסניף החזק ביותר של התנועה מחוץ למצרים היה בסוריה. שם הארגון נלחם נגד מפלגת הבעת' הסוציאליסטית-חילונית שתפסה את השלטון בשנות ה-60. שיא המאבק היה נגד משטרו של חאפז אל-אסד ונגד העדה העלווית השלטת. האחים טענו כי העלווים כופרים באסלאם, הפעילו טרור נגד הצבא הסורי והשתלטו על העיר חמאת. ב-1982 ערך השלטון טבח מזעזע בעיר ורדף את פעילי התנועה. בכירי "האחים" הוצאו להורג באכזריות, שכללה הוצאות להורג של מאות אסירים בכלא וזריקתם של אחרים ממסוקים. התנועה האסלאמית בסוריה לא התאוששה עד למהומות "האביב הערבי" ב-2011, שהובילו למלחמת האזרחים בסוריה.

חמאס, שזכה לחסותו של המשטר, בגד בו בשעתו הקשה ביותר ותמך באופוזיציה ב-2012. חלקים גדולים מ"צבא סוריה החופשי" הורכבו מחברים בתנועת ה"אחים". הצבא הסורי בסיוע איראן ורוסיה חיסל את רוב הכוחות האסלאמיים עד 2017. לפני כשנה נערך מפגש פיוס בין הנשיא בשאר אל-אסד לארגון חמאס (ולא עם ארגון האם של "האחים המוסלמים"), אך ח'אלד משעל נותר אישיות בלתי רצויה בסוריה.

בלבנון דווקא שליטתו של הטרור השיעי של חיזבאללה מנעה את צמיחתה של תנועת "האחים" ותנועות סלפיות סוניות. כעת מאפשר חיזבאללה למספר מוגבל של קבוצות חמאס לפעול בדרום לבנון, בתנאי שיהיו תחת חסותו.

סרטון התעמולה של חיזבאללה (צילום :רשתות ערביות)

מסולקים מירדן

הממלכה ההאשמית העניקה בית חם לחברי התנועה משנות ה-50 ואף שילבה אותם בפרלמנט. אך פעילות טרור נגד ישראל הביאה לסילוקם של חברי חמאס לסוריה בשנות ה-90. בעשור שעבר בתקופת "האביב הערבי", החלו צעדים קשים של השב"כ הירדני נגד פעילי "האחים" בעקבות הפגנות שארגנו בממלכה, בהם קראו קריאות נגד המלך. ב-2020 הופסקה פעילות "האחים" כליל והם הוצאו מחוץ לחוק בלחץ משותף של הציר הסוני של מצרים, סעודיה והאמירויות.

משותקים במגרב, מלבד מערב לוב

שיאו של המאבק נגד תנועת "אחים" בארצות המגרב היה בתוניסיה, שם פעלה התנועה בחסות מפלגת א-נהדה (התחייה). המפלגה זכתה לקדנציה אחת ב-2012 ואח"כ מנהיגה ראשד אל-ע'נושי כיהן כראש הפרלמנט. אך ב-2021 פיזר הנשיא קייס סועייד את הפרלמנט ומינה ממשלה מטעמו. מאז הוא מנהל למעשה דיקטטורה ורודף את חברי א-נהדה. 

במרוקו הייתה מפלגת "הצדק והפיתוח" המפלגה השלטת בממשלה במשך כעשור (2011-2021). אך למורת רוחה של המפלגה, חתם מלך מרוקו מחמד השישי על הסכם הנורמליזציה עם ישראל בדצמבר 2020. שנה לאחר מכן הודחה המפלגה בבחירות. ה"אחים" לא הוצאו מחוץ לחוק, אך כוחם נחלש משמעותית ויש להניח שלא באמצעים דמוקרטים טהורים.

באלג'יריה מונעת הדיקטטורה הצבאית את פעילותה של האופוזיציה האסלאמית. בלוב נותר כוח לאסלאם הפוליטי בעיקר במערב, באזור הבירה טריפולי, אחרי שצבא לוב בראשותו של הגנרל ח'ליפה חפתר ערך מלחמת חורמה בטרור האסלאמי במערבה של המדינה ובמרכזה בעשור הקודם.

מגורשים ממדינות המפרץ, מלבד קטר

מדינות הנפט העשירות מימנו את פעילות "האחים" מאז שנות ה-60 והעניקו מקלט לפעילי התנועה שברחו ממצרים ומסוריה. אנשי התנועה השתלבו במערכות החינוך בסעודיה ובשאר מדינות המפרץ ותרמו לחינוך דור מוסת נגד המערב בכלל ונגד ישראל בפרט. אך בעקבות תמיכת התנועה בסדאם חוסיין בעת שפלש צבאו לכוויית (1991), השתנה לחלוטין היחס כלפיה וחבריה נתפסו כגורם העלול לערער את יציבות השלטון. אירועי "האביב הערבי" ב-2011 שכנעו את רוב מנהיגי מדינות המפרץ כי "האחים" הם גורם מתסיס ומסוכן. סעודיה הוציאה את "האחים המוסלמים" מחוץ לחוק ב-2014 והאמירויות, בחריין וכוויית הלכו בעקבותיה. 

אלא שנסיכות קטר העשירה הלכה נגד הזרם. היא מעניקה כשני עשורים חסות מלאה לחמאס. ההוגה החשוב ביותר של "האחים" השיח' יוסף אל-קרדאוי קיבל מחסה בנסיכות וערוץ אל-ג'זירה הפך לשופרה של התנועה. אחרי הפיוס הישראלי-טורקי נותרה קטר הפטרון הבלעדי של חמאס.

ועכשיו תורנו

קרדאוי מת ב-2022 ויש לקוות שחמאס ימות בקרוב בעזה. ביום שאחרי, גם קטר תחוש כי הנהגת חמאס בשטחה מהווה יותר נטל מתועלת, כאשר הסיוע לארגון ייחשב אך ורק תמיכה בטרור, לא תמיכה בפלסטינים בעזה. חמאס בעזה מהווה אחד מהמעוזים האחרונים של "האחים המוסלמים". חיסולה של ישות זו אינו חיוני רק לשלומה של ישראל, אלא ליציבותו של המזרח התיכון כולו. הרשות הפלסטינית חוששת כל הזמן מהפיכה של חמאס בגדה המערבית, בנוסח ההפיכה הרצחנית שביצע הארגון נגד פתח בעזה ב-2007. רוב מנהיגי מדינות ערב לא יודו בכך, אך הם ינשמו לרווחה כאשר צה"ל יסיים את העבודה וחמאס יחוסל ברובו, כשם שקרה למפלצות של אל-קאעדה ודאעש. 

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC