הפעילות המוגברת של ארגוני הטרור בחסות איראן מאז הרצחנות האסלמיסטית בעוטף עזה ב־7 באוקטובר חושפת את התחזקות ציר הכאוס האיראני־רוסי.

טיפול במדינה פוסט־טראומתית: עתיד הישראלים נמצא בידי הסטודנטים לרפואה

הדבר מחייב שינוי פרדיגמה בישראל, אך גם בארצות הברית. הסכנה המדינית של חמאס, חיזבאללה והחות’ים גדולה בהרבה מזו של דאע”ש מפני שהם זוכים לתמיכה מאיראן.

חמאס אף זוכה לתמיכה מקטאר וטורקיה, בעלות בריתה של ארצות הברית. איראן, מצדה, זוכה לתמיכה רוסית. צה”ל לוחם בשלוש חזיתות, אך גם ארצות הברית תחת מתקפה: בסיסי ארצות הברית בעיראק ובסוריה הותקפו כבר כ־60 פעמים על ידי מיליציות פרו־איראניות.

בדומה להרתעה הישראלית, גם זו האמריקאית נשחקת. במבט היסטורי, ארצות הברית ידעה להגן על האינטרסים הביטחוניים שלה. במלחמת העולם השנייה היא נלחמה ללא רחמנות “הומניטרית”, וסיימה את העבודה רק לאחר שכבשה את רומא, טוקיו וברלין.

אפילו על כיבוש כוויית הגיבה ארצות הברית במבצע צבאי גדול נגד עיראק ב־1991. גם נגד ארגוני טרור פעלה ארצות הברית בנחישות רבה. בעקבות מתקפת הטרור ב־2001 יצאה ארצות הברית למלחמה עד שכבשה את אפגניסטן וחיסלה את בן לאדן. מאז 2014 היא פועלת גם נגד דאע”ש והביאה כמעט להיעלמותו.

ארצות הברית הותקפה גם על ידי ארגונים פרו־איראניים, אך תגובתה הייתה שונה מאוד. חיזבאללה יזם שני פיגועים עם מאות הרוגים אמריקאים בביירות ב־1983. החות’ים מתימן תקפו אוניות אמריקאיות בים האדום.

הם, ואיראן עצמה, תקפו גם את ערב הסעודית. אך דווקא כאן הייתה תגובתה של ארצות הברית רפה מאוד. הנשיא ביידן אומנם הזהירם מפני התערבות במלחמת ישראל בחמאס ושלח כוח ימי עצום, אך ההתקפות מצד חיזבאללה והחות’ים על ישראל, ושל המיליציות העיראקיות על חיילי ארצות הברית, מעידות על התעלמות מהאזהרות. איראן גם בונה לאחרונה ברית עם הטאליבן מאפגניסטן.

לכן, על ישראל וארצות הברית לעבור מבלימה ליוזמה התקפית מדינית ואולי צבאית. כשלב ראשון, על ארצות הברית, בשיתוף פעולה בינלאומי, לוודא את פירוק חיזבאללה מנשקו ונסיגתו מן הגבול עד הליטני, כפי שמחייבת החלטה 1701 של מועצת הביטחון מ־2006. אם הניסיון ייכשל, על וושינגטון לתמוך מדינית ולוגיסטית בפעולה צבאית ישראלית נגד חיזבאללה.

כמו כן, הממשל חייב להרתיע את החות’ים משוד וטרור ימיים, ולכפות את פירוק המיליציות העיראקיות מנשקן.

זאת אפשר להשיג בעיקר על ידי הפעלת לחצים כלכליים על הממשלה הפרו־איראנית בבגדד. במקביל, על ארצות הברית ובעלות בריתה להתחיל בתכנון מעשי של חיסול מתקני הגרעין האיראניים.

רק אם הכנה כזו תהיה גלויה ונחושה יש סיכוי טוב שאיראן תיכנע ותחסל בעצמה את תוכנית הגרעין שלה. מרגע שאיראן תפוצץ את המתקן הגרעיני הראשון היא תהפוך לחסינה, בדומה לצפון קוריאה היום.

איראן באזורנו ורוסיה באוקראינה הן סוכנות כאוס, והן משנות את כללי המשחק. ארצות הברית מקרינה חולשה. כמי שמובילה את המלחמה נגד הכאוס בעולם, על ארצות הברית להתחיל בשינוי הפרדיגמה.

המטרה שאליה יש לחתור מעתה: מזרח תיכון נקי מארגוני טרור, ואיראן ללא פוטנציאל גרעיני. לכישלון תהיינה השלכות קטסטרופליות: השפעת הציר הרוסי־איראני־טרוריסטי תערער את כל המערכת הפוליטית באזורנו. לכך תהיה השלכה דרמטית גם על האיחוד האירופי ועל מאזן הכוחות העולמי, החל ממחירי הנפט, דרך הפגיעה בנתיבי השיט הבינלאומיים והשתוללות הטרור באירופה, ועד גורל המלחמה באוקראינה ועתיד מזרח אירופה.