השבוע חיילי צה״ל העמיקו את התמרון הקרקעי בצפון ובדרום הרצועה, תוך שהם הורגים מאות מחבלים ושובים רבים, שתחקורם מסייע להצלחת המשך התמרון, פוגעים בתשתיות החמאס, ולראשונה אנו שומעים יותר ויותר קולות של פלסטינים שיוצאים נגד הטרגדיה שהביא עליהם חמאס.

במקביל ללחימה בעזה, גם בארה"ב הייתה השבוע מערכה דרמטית וחשובה. מה שהתחיל עם שימוע של ועדת החינוך בקונגרס שהובילה הרפובליקנית אליס סטפניק לשלוש נשיאות אוניברסיטאות מובילות, הרווארד, MIT ו־Penn, הפך לסערה פוליטית ולמפגן כוח של האליטה הכלכלית האמריקאית, יחד עם לחץ תקשורתי מסיבי לפטר את השלוש לאחר שנכשלו להשיב בחיוב כי קריאות לג׳נוסייד של יהודים נוגדות את חוקי האוניברסיטה. ״זה תלוי בקונטקסט״, אמרו ליז מגיל, נשיאת Penn, וסאלי קורנבלות', נשיאת MIT. השלוש התנצלו אחרי השימוע, אך זה היה מעט מדי ומאוחר מדי - הנזק העצום כבר נעשה.

איש העסקים רוס סטיבנס הודיע בשבוע שעבר שימשוך תרומה מ־Penn בסך 100 מיליון דולר אם הנשיאה מגיל לא תתפטר, ותורמים נוספים משכו מאז פרוץ המלחמה את התרומות שלהם מהאוניברסיטאות המדוברות ואף התפטרו מהוועד המנהל. יותר מ־1,600 בוגרים יהודים של אוניברסיטת Penn הודיעו כי יקפיאו את התרומות שלהם למוסד כל עוד ההנהלה לא נוקטת צעדים מיידיים נגד גילויי האנטישמיות בקמפוס.

הראשונה לשלם בכיסאה היא ליז מגיל, נשיאת Penn שהגישה את התפטרותה, ומיד לאחר מכן התפטר גם יו״ר הוועד המנהל של האוניברסיטה. ההתפטרות באה אחרי הלחץ הפוליטי שבמסגרתו יותר מ־70 מחוקקים אמריקאים משני צדי המתרס קראו למועצת המנהלים לפטר את הנשיאות לצד לחץ מהתורמים ובעקבות ההודעה כי השימוע הופך לחקירה רשמית, מה שיגרור את המוסדות האלה לתהליך ארוך של שיימינג ציבורי, יפגע במוניטין של המוסדות ויביא לירידת הערך שלהן, לרבות האפשרות של הפסקת כספים ממשלתיים.

באמריקה קיים הביטוי ״הכסף מדבר״, והשבוע ראינו את זה מתממש. ללא הלחץ הכלכלי על המוסדות ופוטנציאל ההסלמה שלו, לא היינו רואים את הכיסא של שלוש הנשיאות בוער. מה שהשתנה, כפי שאמרו מגיל וקורנבלות' זה ה״קונטקסט״. לקרוא להשמדת מדינת ישראל ולרצח יהודים, אחרי מתקפת החמאס, זה כבר לא לגיטימי. לתמוך או להצדיק רצח, אונס, עריפת ראשים ופגיעה בילדים זה לא לגיטימי. לקרוא להפוך את האינתיפאדה לגלובלית ולקרוא לימי זעם בקמפוסים אחרי 7 באוקטובר זה כבר לא לגיטימי.

לפני מספר ימים הושעתה סטודנטית פרו־פלסטינית מאוניברסיטת ניו יורק, אחרי שהורידה כרזות של החטופים הישראלים בקמפוס. היא הושעתה, מלגת הלימודים נשללה ממנה, והיא תגורש ממעונות הסטודנטים. גם הצעד הזה קרה ב״קונטקסט״. הוא נועד לסמן גבולות חדשים: מהסטודנטית ועד לנשיאת האוניברסיטה - לא יהיה חופש לאנטישמיות.