לצד הלחימה ברצועת עזה והמתיחות הגואה בגבול הצפון, זירת יהודה ושומרון מגיעה לנקודת רתיחה, ובמערכת הביטחון ובדרג המדיני טרם נפל האסימון.

לו הייתי נתניהו, לו הייתי ביידן | דעה

הרשויות והתושבים ביו"ש חשים את שידענו תמיד: האידיאולוגיה והכוונות זהות ולאף אחד אין את הלוקסוס להירדם בשמירה. רק לאחרונה חוסלו בגזרת בית אל עשרות מחבלים באירועי פח"ע שונים, וכעת, כשאנחנו בעיצומה של מלחמה, חיי התושבים וביטחונם האישי מופקרים.

גם חיזוק כיתות הכוננות, שגורמים בהנהגה ובצבא נהנים להתהדר בהן, הוא טיפה בים לעומת ההיערכות הנדרשת מול תרחיש ייחוס של חדירת מחבלים או מגה־פיגוע על אחד הצירים. וכמו תמיד, אבן הנגף שעומדת בין מוכנות מיטבית לטבח המוני היא סוגיית התקצוב.

נתניהו, משרד האוצר וסמוטריץ', גנץ ואנשי המנהל האזרחי, מתעקשים שלא ללמוד את הלקח מהקונספציות השגויות שהובילו לטבח שמחת תורה. מעל חודש חלף מרגע הבטחת סמוטריץ' לתוספת תקציבית עבור תוכנית ל"שיפור המוכנות הביטחונית של רשויות יהודה ושומרון". אלא שהכסף טרם הגיע.

מועצת בית אל הגישה מסמך מפורט למענה הגנתי בסיסי במקרה של חדירת מחבלים. המענה שנדרש כולל הקמת מכשולים הגנתיים במרחב כתוצאה מפרצות בכ־40% מתוואי הגדר ההיקפית של היישוב. סלילת כביש מילוט אושרה כבר ב־2003 על ידי אלוף הפיקוד, אך אין־ספור תחינות ובקשות להשלמת האישור ויציאה לביצוע זוכות מאז להתעלמות מוחלטת מצד הממשלה והצבא.

בצר לנו, וכשקופת המועצה ריקה, התחלנו בעבודות חישוף כדי לאתר פרצות בגדר. כעבור יום הגיעו נציגי המנהל האזרחי והפסיקו את העבודות ואיימו להחרים את הכלים. זאת על אף ששבועיים לפני כן התקיים סיור במקום עם נציגים מטעמם ודובר על נקודות התורפה ושטחים מתים שדרכם יכולים לחדור מחבלים.

התקציב שנדרש למיגון בסיסי של היישוב מסתכם בכ־20 מיליון שקלים. משהסיוע לא הגיע נאלצתי להתחיל לבצע עבודות אבטחה ומיגון בסכום של 4 מיליון שקלים מתוך תקציב שאינו קיים. עבור המועצה מדובר בסכום גדול מאוד, אבל ברמה הלאומית מדובר בסכום מזערי בהתחשב בסכנת החדירה המיידית.

קברניטי המדינה יודעים היטב שרבים מהחלוצים ביהודה ושומרון החליטו להגיע כדי לשמור על אחיהם ואחיותיהם בגוש דן, בשפלה ובמישור החוף מפני טיווח טילים ישיר וחדירות מחבלים המוניות. בייחוד בעת הזאת, כשמובנת מאי פעם החשיבות האסטרטגית הסגולית שלהם עבור כלל תושבי ישראל, לא ניתן להתעלם מהצרכים הביטחוניים הבסיסיים של תושבי יהודה ושומרון.

שיהיה ברור: אם יקרה משהו, דמם של תושבי בית אל וההתיישבות כולה יהיה על ידי הממשלה והמנהל האזרחי. הפעם זה יהיה ביודעין ואחרי שהתרענו. 

הכותב הוא ראש המועצה המקומית בית אל