שיח סביב נושא הבחירות המקומיות צריך לזכור דבר אחד - קיבלנו הזדמנות חסרת תקדים לעדכן את כל המערכת במכה אחת. המועצות והרשויות בכל הארץ יתחלפו כולן ביום אחד, רגע אחרי שעמדו במבחן התפקוד החשוב ביותר שלהן אי פעם. הרשויות והמועצות הן אלה שמקבלות את ההחלטות על חלוקת המסים העירוניים שלנו, על מדיניות החינוך של הילדים שלנו, על הקצאת המשאבים למיגון ולביטחון, על התשתיות שמאפשרות לנו איכות חיים ותנועה.

ימים כואבים: האם זה מה שמוביל למספר החללים הגבוה ברצועה?
לאחר ההטרלה של ארדן לסינוואר: מספרו הופץ וזה מה שקרה

המלחמה חשפה את האמת מאחורי תפקוד הרשויות בכל הארץ, ויש לנו הזדמנות להחדיר אינספור רעיונות חדשים, ערכים מעודכנים ומסר ברור: אפשר טוב יותר. הוכחנו את זה בתגובה האזרחית לרשלנות הממשלתית וכעת עלינו לקחת את זה עוד צעד אחד קדימה כדי לתקן את כל המערכות המקולקלות.

פעילות גולני בשג'עייה, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

לפני ה־7.10 ראינו שלל רשימות חדשות, צעירות, מגוונות, מנותקות מהמפלגות המיוצגות בכנסת, שמתמודדות לאורך כל הארץ. יש סיכוי טוב שבשלל רשויות בכל הארץ יהיו נשים ואנשים חדשים, שהתמודדו ברשימות עצמאיות, קהילתיות, שאינן חייבות כלום ושום דבר למפלגות בכנסת ובממשלה. ללא פעילות בסניפים המקומיים, למפלגות הארציות לא תהיה זכות קיום. עתידם הפוליטי של כל חברי הכנסת יהיה בידיים שלנו, כמו שצריך.

ברשויות המקומיות יש הזדמנות לדמוקרטיה אמיתית, כפי שהומצאה במקור, עם קשר ישיר, בלתי מתווך ואישי בין נבחרי הציבור לבוחרים. כדי להעלות את אחוזי ההשתתפות בבחירות, בעיקר בקרב אלה שאינם מיוצגים כראוי, עלינו לדבר על הפוליטיקה עכשיו. ברגע זה ממש. מי מתמודד ומי פורשת, מי יהיה ראש העיר ומי יחזיק את תיק חיי הלילה. עלינו לשאול אם ייסללו כאן כבישים או יינטעו עצים, איך מסייעים לחסרי הבית ואיך מונעים פריצות. רק שיח ערני על הבחירות ישמור על קיומן ועל איכותן. ושיהיה ברור: השתקת הדיון היא לא מוסרית.

בפן האישי, אני רואה הישג לקהילה הגאה בכך שעוד ועוד מתמודדים ברשימות השונות באים ממנה. הדיבור על רשימות שלמות הוא כבר לא דמיוני אלא מציאות שקרמה עור וגידים. ניצחונן של הרשימות הגאות והצעירות בבחירות הקרובות יבטיח שהשנים הבאות יהיו שנים אחרות, צבעוניות, חדשניות וקהילתיות, שבהן הקהילה הגאה תתרומם למעמד חדש של ציבור מיוצג, שלוקח תפקיד פעיל בהובלת השיח הציבורי ולא רק מגיב לו.

עם כניסת רשימות גאות אנחנו נהפוך לציבור שנבחריו מובילים את הדיון, את הפשרה ואת האיזון של הקצאת המשאבים הציבוריים בין קהילות וערכים. נהפוך לציבור שנציגיו מנהלים את המשאים והמתנים ומחליטים על מינויים. נהפוך לציבור שנציגיו שמים ידם על הגה הקברניט ולא רק לוחשים באוזנו. ראשי הערים הבאים לא יקבעו את אופי המסלול שלנו. אנחנו בשלים לקבוע אותו בעצמנו. 

הכותב הוא יו"ר תנועת "שווה" המתמודדת בתל אביב־יפו