ביום שישי הבא, 29 בדצמבר, תמלא שנה לממשלת הימין על מלא - הממשלה הגרועה ביותר שהייתה כאן מאז קום המדינה. יומיים לאחר מכן נציין את סיום השנה האזרחית הגרועה ביותר שעברה על מדינת ישראל מאז הקמתה. במהלך 75 פלוס שנותיה של המדינה עברו עליה לא מעט שנים קשות, עם מלחמות, אסונות ומשברים, כמו למשל 1973 עם מלחמת יום הכיפורים שעדיין מהדהדת בנו אחרי 50 שנה. עברנו כאן משברים פוליטיים, כלכליים וחברתיים קשים, כמו רצח ראש ממשלה ומגיפה קשה. אבל אין ספק ש־2023 תותיר בתולדות עם ישראל ומדינת ישראל את הצלקת העמוקה והכואבת ביותר מאז השואה הנוראה.

מאפריל 2019, עד נובמבר 2022, לאורך כשלוש שנים וחצי, עברה מדינת ישראל חמש מערכות בחירות שעלותן הגיעה לכ־15 מיליארד שקלים, כשיש לא מעט שטוענים שכל זה פרי משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלמרות כתב האישום החמור נגדו המשיך לכהן כראש ממשלה. בתום חמש מערכות בחירות אינטנסיביות וטעונות, קמה בישראל סוף־סוף ממשלת ימין מלא, חלומו של הימין בישראל מאז המהפך של ממשלת בגין בבחירות ב־1977. ממשלה שהבטיחה רבות, מטיפול ב”שקופים” המקופחים בפריפריה ועד ליישום המשילות בדרום ובצפון המדינה, וטיפול שורש בפשע הגואה, בעיקר במגזר הערבי. ממשלה שהבטיחה ביטחון אישי וכלכלי לצד פיתוח נרחב של תשתיות וטיפול שורש במערכות החינוך והבריאות.

במציאות, קמה כאן ממשלה הזויה שמיומה הראשון התמקדה בנושא אחד: הפיכה משפטית, דהיינו השתלטות על מערכת החוק והמשפט ורמיסת הדמוקרטיה על מנת לשרת אינטרסים אפלים, כמו מינויים פוליטיים שלא על פי חוק וחילוץ נתניהו ממשפטו. קמה כאן ממשלה שקרעה את העם, עוררה שנאה, יצרה מחלוקות ושסע עמוק שהיה קרוב מאוד למלחמת אחים, ומציאות מרה שהוציאה מדי שבוע עשרות אלפים להפגנות המוניות בכל רחבי המדינה שכמוהן לא ידעה ישראל מעולם. הקרע פגע בצה”ל, כשמיטב הלוחמים והטייסים הודיעו על הפסקת התנדבותם לצבא של מדינה שהממשלה שלה החליטה להפוך את המשטר הדמוקרטי שבה לתיאוקרטי, ועורר בצדק תחושת נחת רוח בקרב אויבינו, שחשו שישראל נחלשה ויש שעת כושר לתקיפתה. ללא ספק זה היה הקטליזטור שהניע את חמאס לצאת למתקפה הנועזת והקטלנית ב־7 באוקטובר.

כך, במשמרת של ממשלת הימין על מלא, שהייתה כאמור עסוקה בענייני ההפיכה המשפטית, שרידותה הפוליטית, חלוקת ג’ובים וכספים פוליטיים ביד רחבה, קיבלנו את השנה הנוראה ביותר בתולדות המדינה. כבר מיומה הראשון של המלחמה הוכיחה הממשלה את חוסר היכולת האלמנטרית שלה לפעול ולתפקד כממשלה בעת משבר. 38 שריה כמעט לא נראו ולא נשמעו כשעשרות אלפי אזרחים שיוועו לעזרה של הממשלה, בשעה שהעומד בראשה בחר לברוח מנטילת אחריות ודואג להטיל את האשמות החמורות שהביאו למחדל, לאסון הנורא, על מערכת הביטחון על כל זרועותיה.

עוד בטרם הסתיימה המלחמה, הולכים וגוברים הקולות של “משמרות ההפיכה המשפטית” תומכי נתניהו והממשלה הזו שמנסים להיאחז בקש. מדובר באלה שמחוברים לעטיני השלטון ובעיקר דואגים למטה לחמם, מתוך דאגה ברורה מכך שנפילת ממשלת הימין תהיה עבורם חורבן כלכלי לשנים ארוכות מאוד. אלה שגם בשעות הקשות של המדינה בחרו להותיר את הממשלה המנופחת הזו על 38 שריה, עם כספים פוליטיים ותקציבים שגובלים בהתעלמות מוחלטת מהמצב. תכלה השנה האזרחית וקללותיה.