קרטל הסמים של חזבאללה והמשטר הסורי מציף בשנים האחרונות את ירדן. אך מאז המלחמה בעזה עלתה ההברחה מדרגה והתלכדה עם הברחת נשק לגדה המערבית. מי עומד מאחורי ההברחות? ומהי מטרתן?

גם נסראללה יודע: נקודות התורפה של חזבאללה שניתן לנצל להפסקת אש ארוכת שנים

איראן מנהלת מלחמה נוספת ומקבילה להפעלת המיליציות החמושות שלה באזור, שמטרתה להרוס את החברה של אויבותיה – ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ ברמות החברתית והנפשית. מדובר במסלול הברחת סמים מהקרטל שהקימה איראן ומנהלים אותו חזבאללה בלבנון וגורמים בכירים במשטר הסורי. העסק המגלגל מיליארדי דולרים מתמקד בשנים האחרונות בייצור כדורי קפטגון, סם מרץ זול שהפך במלחמת האזרחים בסוריה ל"סם הטרור", אך הוא גם נפוץ בקרב ציבורים צעירים ברחבי המזרח התיכון. מסלול ההברחות הוא לכיוון דרום: לבנון-סוריה-ירדן-סעודיה. ירדן המוצפת בסמים חשה שהאיום על הממלכה הוא משמעותי ביותר ומנסה לעצור את השטף בכל האמצעים, בראשם מגעים דיפלומטיים עם המשטר הסורי, אך גם אמצעים צבאיים. לאחרונה מחמיר מאד הצבא הירדני את צעדיו נגד המבריחים לאורך הגבול הארוך עם סוריה (כ-375 ק"מ) ויורה במבריחים כדי להרגם. השבוע הגיע המאבק לשיא חדש כאשר חיל האוויר הירדני הפציץ מטרות בדרום סוריה במחוזות דרעא וסוידא.

כדי להמחיש את חומרת הבעיה, נזכיר שבסוף נובמבר תפסה משטרת ישראל (לוחמי יחידת מג"ן של מחוז הדרום) חוליה של מבריחים בדואים קרוב לירוחם עם אמל"ח בקנה מידה גדול, עם נשקים מסוג זהה לזה שנתפס בג'נין. מדובר בסיכול ההברחה הגדולה אי-פעם מגבול ירדן. ההערכה במשטרה הייתה כי הנשק מקורו באיראן והוברח מעיראק וסוריה דרך ירדן.

תקיפת מטרות חזבאללה בלבנון, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

סמים+נשק

מאז ה-7/10 עלה גל ההברחות מדרגה. מלחמת הסמים של איראן נגד סעודיה התלכדה עם מאמץ מוגבר להברחת נשק לגדה המערבית. נשק זה אמור להגיע לגורמי טרור בעיקר בג'נין ושכם, כהכנה לשלב המלחמה שאחרי עזה, שיתמקד ככל הנראה בגדה ובלבנון. מסלול הברחת הנשק מגוון יותר מזה של הסמים. הוא מגיע גם מלבנון וגם מעיראק דרך צפון מזרח סוריה, מהגבול העיראקי ומשם מועבר לדרום סוריה לגבול עם ירדן. המבריחים מגבירים את שיתוף הפעולה ביניהם, מדובר בסוחרי סמים ומיליציות שיעיות פרו-איראניות. שילוב אינטרסים של כסף וטרור.

ב-13 בדצמבר נפגשו בג'נבה שר החוץ הירדני איימן א-ספדי ושר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבד א-להיאן. בפגישה העביר הירדני מסר חריף לאיראן כי ירדן תילחם בכל העוצמה נגד ניסיונות ההברחה של נשק וסמים מסוריה לתחומה. לא נמסרה תגובת שר החוץ האיראני, אך המסר היה ברור: ירדן יודעת מי עומד מאחורי ההברחות. בעיתונות הירדנית האשימו פרשנים רבים את איראן בהצפת הממלכה ההאשמית בסמים ונשק והודו כי התופעה התגברה משמעותית מאז המלחמה בעזה.

הפרשן הצבאי הירדני עמיד (תת-אלוף) בגמלאות השאם ח'ריסאת אף אינו מוציא מכלל אפשרות כי ההברחות כוללות טרוריסטים המתכננים לירות על ישראל מירדן ולסבך את הממלכה במלחמה בעזה. לטענתו בין הנשק המוברח ציוד רב ממחסני תחמושת איראנים בצפון מזרח סוריה, בראשם מחסן "עיאש" בבוכמאל-דיר א-זור שליד גבול סוריה-עיראק. במחסן זה נמצאים אלפי טילים חלקם בליסטיים, כולם תוצרת איראן. לא רחוק ממנו יש את מחסן "האמאם עלי", הממוקם סמוך למעבר אל-קאים, שם מאוחסנים אלפי מל"טים מתאבדים. ח'ריסאת חשף כי במספר הברחות שתפס צבא ירדן נמצאו יחדיו סמים, נשק וטילים. 

הפרשן הירדני עאמר א-סבאילה מסביר כי במלחמת ההברחות של איראן נמצאים על הכוונת כל בעלות הברית של ארה"ב באזור, בין אם אלה ירדן וסעודיה או ישראל. א-סבאילה הוסיף כי איראן רואה בירדן תחנת מעבר לנשק המוברח לגדה ולעזה. לדבריו, איראן מעוניינת לפגוע בממלכה ההאשמית באופן מיוחד, כצעד ענישה על חתימת הסכם שיתוף פעולה צבאי עם ארה"ב. במסגרת ההסכם הירדני-אמריקאי הוקמו לדבריו 15 עמדות ובסיסים לצבא האמריקאי בממלכה. המבריחים החמושים שמים בסיסים אלה על הכוונת, כחלק ממאמץ המיליציות השיעיות לפגוע במטרות אמריקאיות במזרח התיכון, מאמץ שכלל לאחרונה פעולות ירי על בסיסי הצבא האמריקאי בעיראק וסוריה.

הבשורה הטובה היא שהצבא הירדני מקדיש מאמצים רציניים ביותר לעצור את ההברחות ויש להניח כי מתחת לשולחן יש שיתוף פעולה ביטחוני ישראלי-אמריקאי-ירדני בנושא. לא מן הנמנע, כי הרשות הפלסטינית בסוד העניינים. לא מאהבת ישראל אלא משנאת חמאס - מחשש לאבדן השליטה בעיקר על צפון הגדה.

במקביל, ממשיכות כל הזמן ההפגנות ברחוב הירדני נגד ישראל ונגד הסכם השלום. בחודשיים האחרונים, חסמו כוחות הביטחון הירדנים מספר פעמים צעדות של המונים לעבר הגבול עם ישראל, מפגינים שקראו להצטרף לחמאס בעזה.

כרגיל, האינטרס הביטחוני-כלכלי של ירדן הוא לשמור על היחסים עם ישראל, ורוב הירדנים שהם פלסטינים במוצאם לוחצים לכיוון ההפוך. יש לקוות כי עבדאללה השני יעמוד בלחצים כפי שתמיד הצליח אביו המנוח חוסיין. המאבק בהברחות והשליטה במחאה מהווים מבחן רציני ליציבות משטרו ולמנהיגותו של המלך.

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC