עם הגעתי לשטראוס לפני 5 שנים, ניתנה לי הזכות להיות חלק ממערכת שמשמרת ומטפחת חקלאות ישראלית ולעבוד לצד חקלאים בארץ, לרבות חקלאי העוטף. כחלק מתפקידי, אני מלווה את החקלאים שלנו ששדותיהם נמצאים קרוב למפעל המלוחים בשדרות ומדי יום אני נפגש עם המגדלים שמתמחים בגידולי תפו"א ותירס ומתייעצים איתי.

בנוסף לחקלאי תפוחי האדמה ששדותיהם באזור העוטף, אני גם עובד עם חקלאי הירקות הטריים שלנו שמספקים חומר גלם למפעל טעם הטבע בברור חיל ולמפעל סלטי אחלה בכרמיאל. ישירות ממגדלי העוטף ושאר חלקי הארץ. 

כאות הערכה לחקלאים ולציון 50 שנה לחטיף תפוצ'יפס האהוב המיוצר במפעל שלנו בשדרות, חגגנו בסוף חודש ספטמבר ביחד עם אנשי חטיבת המלוחים לדורותיהם, הנהלת החברה ומשפחת שטראוס במוזיאון לחקלאות ומורשת שבקיבוץ נחל עוז. היה לנו ברור מהרגע הראשון שזה המקום בו נרצה לחגוג, מי חשב על הסיכון? 

ב-7 באוקטובר, נכפתה עלינו מציאות חדשה, מעורפלת וקשה. אני גר במושב גיאה באזור העוטף, וכשקמתי עם משפחתי באותו בוקר שבת לצלילי האזעקות, לא דמיינתי לרגע את גודל האירוע. כשהתחילו להגיע התמונות והסרטונים, זיהיתי הכל, אני נוסע בכבישים האלו כל יום. אנשים עובדים קמים בבוקר ונוסעים למשרד - והשדה הוא המשרד שלי.

כשבוע לפני ה-7.10, ביום הראשון של חול המועד, בתי אלה ביקשה לנסוע ולראות חצבים בשדות קיבוץ בארי. אז עשינו יום טיול שהתחיל באנדרטת חץ שחור, חניון רעים, אנדרטת אוגדת הפלדה בחבל שלום וסיימנו בחצבים שבשדות קיבוץ בארי. כל אותם מקומות שהיום כולם מכירים כאזורי רצח, טבח ואסון גדול. 

בהישמע קולות הפיצוצים וצרורות הירי, ניסיתי ליצור קשר עם המגדלים שלנו בקיבוצי העוטף אך לא היה ניתן ליצור קשר ומיד הבנו שזה לא עוד סבב רגיל. רשתות התקשורת נפלו, ריח העשן והשריפה הגיעו עד אלינו ובהישמע קולות ירי קרובים, פינינו לילדים מקום בארון והסברנו לאלה ואיתי מה עושים. 

חקלאות, חברות וערבות 

חודש אוקטובר היה יבש ולא ירדו גשמים. זאת הפעם הראשונה שהחקלאים לא חיכו לגשם שירד, הם לא חשבו על החיטה שלא תנבט ועל השדות שעדין לא דשו.

בתחילת הסתיו זורעים החקלאים את זרעי תפוחי האדמה בשדות, דבר שלא התאפשר השנה בשדות העוטף המהווים את החוסן התזונתי של מדינת ישראל. ועם זאת, חקלאים נוספים התגייסו למשימה וזרעו במקומם בשדות מרוחקים וכך מסייעים לנו לשמור על רציפות עסקית, שיתוף פעולה ואחוות מגדלים.

החקלאים שלנו ספגו מכה קשה, מאוד. ועם זאת, למרות האובדן הגדול הם כבר חושבים על היום שאחרי, על היום שבו יוכלו לשקם את התשתיות, לעבד את האדמה ולזרוע את הזרעים של החיטה.

מהרגע הראשון, אנחנו שומרים על קשר רציף עם כל החקלאים שלנו, דואגים להם לפרטים הקטנים והחשובים וחושבים איתם על היום שאחרי והשנים הקרובות.

כחלק מאסטרטגיית הקיימות של החברה, החלטנו בשנה האחרונה להשקיע משאבים בשמירת האדמה, הסביבה והטבע ביחד עם החקלאים. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם חברות שונות להפחתת הדישון החנקני ולפיכך חיסכון בדישון, העלאת היבול ומזעור הפגיעה בסביבה. לצערי איבדנו חלק מהחברים שלקחו חלק ביוזמה המופלאה הזו, אבל אנחנו נמשיך את מורשתם על מנת שאדמת העוטף תפרח לנצח.

אנחנו נמשיך לעמוד לצד חקלאי העוטף עוד שנים ארוכות, כמו שהם עמדו ועומדים לצדנו כל השנים. אנחנו נקום ביום שאחרי ונהיה חזקים יותר. נעשה קפיצת מדרגה טכנולוגית ונהפוך את ההרס הגדול להזדמנות מאוד גדולה כמו שיפורי אוטומציה, השקעה בכוח האנושי, שיפור טכנולוגיות ומעבר לטכנולוגיות חקלאות מתקדמות כמו לווינים, רחפנים, וניצול מיטבי של השטח וחיסכון במים ע"י חיישנים מיוחדים. 

אני מבטיח שביחד עם הבת שלי, אחזור בכל יום ראשון של חול המועד סוכות ליער בארי לראות חצבים פורחים לצד שדות שממתינים לזריעה אחרי החגים, ושהחקלאים עוד יחכו לגשם.