מאז השבעה באוקטובר ברור כי התמיכה הבינלאומית - מצד אומות המערב, ובראשן ארה״ב - היא נדבך מרכזי בבניין הביטחון הלאומי שלנו. החל מהטלת וטו באו״ם על ניסיונות לכפות עלינו הפסקת אש בעזה וכלה באספקה של עשרות אלפי פגזים לפעילות הצבאית בחזיתות השונות, אנחנו תלויים יותר מאי פעם בתמיכת ידידותינו מעבר לים. והתמיכה הזו מושתתת בראש ובראשונה על היותנו דמוקרטיה. ולכן, מלבד כוחנו הצבאי, העליונות הטכנולוגית שלנו והרוח הישראלית, הדמוקרטיה בישראל היא לא פחות מקריטית לביטחון המדינה.

בעולם שומרים על קשרים עם הסעודים בגלל הנפט. המעמד הבינלאומי של הקטארים מתחיל במשאבי הגז. ומה יש לנו להציע? דמוקרטיה. לצד העקרונות המוסריים של היהדות, הבסיס המוסרי שעליו אנחנו ניצבים מבחינת הדמוקרטיות הליברליות המערביות הוא שבישראל נהוג משטר דמוקרטי. ולכן, גם בעיתות שלום, אבל בטח בזמן מלחמה, מי שמסכן את הדמוקרטיה הישראלית, מעמיד בסכנה את ביטחון מדינת ישראל.

כל דמוקרטיה ייחודית בדרכה, אבל כולן נמדדות על פי אמות מידה משותפות. אם ניתפס כמי שאינם עומדים באמות המידה האלה, יש סכנה שהתדמית שלנו כדמוקרטיה תיסדק, ואיתה תיסדק גם התמיכה הקריטית כל כך לעצם קיומנו. דמוקרטיות יודעות לזהות אחת את השניה, ולתמוך אחת בשניה. אבל גם יודעות מתי דמוקרטיה אחות מתדרדרת מעבר לנקודה שבה כבר אין טעם לעמוד לצידה.

אחת מאמות המידה המרכזיות לשלטון דמוקרטי הוא עיקרון הפרדת הרשויות, שממנו נגזרת עצמאות הרשות השופטת. באופן מובנה, הרשות החלשה ביותר בכל דמוקרטיה היא השופטת, ועצמאותה היא אבן בוחן. בהפרדת רשויות מוצלחת, אל לרשויות השלטון האחרות לנסות להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות המשפטי. ואכן, מדובר בקריטריון מרכזי בו נעשה שימוש ברמה הבינלאומית לקבוע איזו מדינה נחשבת לדמוקרטיה ואיזו לא.

אם באמריקה עסקינן, הרי שההדלפה של טיוטת פסק הדין של בג״צ בעניין עילת הסבירות הוא חיקוי חיוור של מה שקרה שם בשנה שעברה. כחודשיים לפני מועד הפרסום הרשמי של החלטה תקדימית בתיק ״דובס״, שביטל את הזכות להפלות, הודלפה טיוטה של פסק הדין. הבעיה עם ההדלפה אצלנו מתחילה בזה שמדובר בלא יותר מאמריקה וונאבי, אבל מסתיימת בזה שהיא עשויה להוות איום אמיתי על ביטחון מדינת ישראל.

אז למה וונאבי? נתחיל בסוגיה עצמה. סוגיית ההפלות מצויה בראש סדר היום האמריקאי מזה יובל שנים. חברי קונגרס נפלו וקמו עליה, המפלגות חלוקות לגביה ורשת ענפה של ארגוני חברה אזרחית קמה סביבה. לעומתה, סוגיית עילת הסבירות לא התקיימה בציבוריות הישראלית עד שהשר לוין, וח״כ רוטמן הפכו אותה לחזות הכל. עילת הסבירות, כמו כמעט כל סעיפי הרפורמה, הם אמנם חשובים אבל למעשה לא היו מוכרים לציבור הרחב. עד שעלו לכותרות כחלק מהרפורמה, מדובר היה בסוגיות שהעסיקו מספר מוגבל של יודעי חן. הניסיון בארה״ב להשפיע על עצמאות בתי המשפט באמצעות הדלפה קשור לעניין ציבורי רב שנים בסוגיית ההפלות שם. הניסיון לעשות זאת בישראל על סוגיה אזוטרית כמו עילת הסבירות הוא ניסיון נואל. וונאבי כבר אמרנו?

ויותר מכך - הניסיון בארה״ב לא צלח. ביהמ״ש לא שעה ללחץ הציבורי, ופרסם ביוני 2022 פס״ד שמבטל את הזכות להפלות. סוגיית ההפלות חשובה ככל שתהיה, בהחלטתו שמר העליון האמריקאי על עיקרון יסודי ממנה - עיקרון עצמאות בתי המשפט. מי שניסה לעשות אמריקה בישראל, וכדי להיות נאמן למקור, צריך היה לדאוג שבג״צ יחליט בצורה עצמאית.

אבל, אנחנו לא תמימים, ולא באמת מצפים שוונאבי יהיה ברמה של המקור. מטרת ההדלפה הייתה להטות את החלטת בג״צ. ככזו, היא מסכנת הן את הדמוקרטיה הישראלית והן את ביטחון המדינה. הניסיון להלך אימים על ביהמ״ש ולהטות בלחץ פוליטי וציבורי את החלטתו, במידה ויצליח, יעיד שבישראל עצמאות בתי המשפט אינה נשמרת. הדיונים על מהות עילת הסבירות, על הסמכות להפוך חוק יסוד, ועל גודל הרוב הדרוש - כבודם במקומם. אבל אסור שבניסיון למצוא קיצורי דרך, נסכן את עצמאותם של בתי המשפט בישראל ובכך את תדמיתה של ישראל כדמוקרטיה.

עצמאות בתי המשפט הוא עיקרון חוקתי, שעל פיו המערכת הפוליטית בישראל, כמו כל מערכת דמוקרטית אחרת, נמדדת. עיקרון שבהעדרו לא רק שהמבנה השלטוני שלנו ישנה את פניו, אלא שהשינוי הזה יהיה ברור קבל עם ועולם. קשה לשער את ממדי הנזק לביטחון מדינת ישראל, אם אומות העולם יפסיקו לראות בנו דמוקרטיה. מי שבזמן מלחמה סודק כך את תדמיתה הדמוקרטית של ישראל פוגע בביטחון המדינה.

עד היום הייתה במזרח התיכון רק מדינה אחת שנחשבה לדמוקרטיה. כדי שהמדינה הזו תמשיך להתקיים, חשוב שהיא תשמור על אופייה הדמוקרטי, וגם שתמשיך להראות דמוקרטית לידידותינו מעבר לים. אם נתפתה לקוריוזים שמנסים לעשות אמריקה בישראל, ובדרך פוגעים בעקרונות יסוד בדמוקרטיה שלנו, אנחנו עלולים לגלות שבדרך איבדנו את אמריקה.

אודי זומר הוא פרופ׳ למדע המדינה באוניברסיטת ת״א ומכהן כעמית מחקר באוניברסיטה של העיר ניו יורק.