יום הרופא החל היום (11 בינואר) זה הזדמנות להכיר תודה על המקצועיות ומסירות יוצאת הדופן של מי שמצילים חיים מדי יום ומעניקים מזור לחולים, פצועים ומטופלים מכל קצוות האוכלוסייה.

בריאות טובה היא המרכיב החיוני ביותר בחיינו והבסיס לתפקוד תקין, הצלחה ושגשוג בימי שגרה וגם בעתות מלחמה. הרופאים נושאים על כתפיהם תחושת שליחות עצומה. הם מצילים מדי יום חיים ופועלים מתוך שאיפה לגדל כאן דור של אנשים בעלי חוסן גופני ונפשי עם תוחלת חיים גבוהה, ולא פחות חשוב מכך באיכות חיים מיטבית. העוצמות הקיימות במערכת הבריאות מהוות ערך מוסף שהינו בבחינת מודל לחיקוי בעולם. לא בכדי ישראל מדורגת בעשירייה הפותחת בדירוג תוחלת החיים וארגונים מכל העולם מגיעים ללמוד מאיתנו.

עובדי מערכת הבריאות מצויים מאז השביעי באוקטובר בצו 8 ועובדים כתף אל כתף בצורה מעוררת השראה עם כלל הסקטורים. הרופאים נמצאים בחזית העשייה במלחמה, החל מבתי חולים, בקהילה ועד להימצאותם בשטח כפי שראינו בעוטף עזה. 

"בתוך כל הכאוס יש מערכת אחת שבולטת בתפקודה"

בתוך כל הכאוס שאנחנו עוברים בשנים האחרונות, החל ממגפת הקורונה ועד למלחמה הנוכחית, אנו מגלים עד כמה מערכת הבריאות הישראלית איתנה וכזו שמסוגלת להיערך בפרקי זמן מאוד מהירים מול כל תרחיש.

כבר ב-8 באוקטובר כללית נערכה לקליטה מיידית של מפונים ולפתיחה של מרפאות חדשות בקהילה, כולל במלונות ובמוקדים נוספים. התארגנו בקצב חסר תקדים, הרבה הודות לתקופת הקורונה שסיפקה לנו כלים פרקטיים, כולל שיתופי פעולה הדוקים עם הרשויות המקומיות שהולכות איתנו יד ביד.

מרפאות כללית היו הראשונות לפעול כבר ביממה הראשונה למלחמה, סיפקנו מעטפת שירותים נרחבת לכ-200 אלף מפונים מיישובי הצפון והדרום ובנינו תכנית ליווי לקליטת השבים, תהליך אישי וממוקד שנעשה ברגישות יוצאת דופן.

כקופה הגדולה במדינה המעניקה שירותי רפואה לכ-5 מיליון מטופלים עם נתח שוק של למעלה מ 52% מתושבי ישראל. יש לנו החובה והאחריות לדאוג ולהתאים את שירותי הבריאות עבור המפונים בכל מקום באשר הם. 

"תהליך ההחלמה מתחיל בחדר הרופא"

החלמה וחמלה הן שתי מילים בעלות אותן אותיות בעברית, שממחישות למעשה את כל מה שהרפואה שלנו מושתת עליו. רופא שמעניק למטופל את הטיפול בחמלה מהווה חלק משמעותי במסע שלו להחלמה. תהליך ההחלמה מתחיל בחדר הרופא, עוד לפני שהמטופל עבר בבית מרקחת. בסופו של יום, לא משנה עד כמה הטכנולוגיה מתקדמת, הרי שהאנושיות והחמלה שמפגינים הרופאים היא זו שמעניקה את הערך המוסף למטופלים. מערכת הבריאות בישראל פועלת בצורה שיווניות ודוגלת ברפואה מונעת, שהיא מרכיב קריטי, בגילוי מוקדם של מחלות, מתוך שאיפה לחזות מראש הידרדרות רפואית ולמנוע אותה בשלב מוקדם ככל הניתן. הראייה שלנו היא תמיד לטובת המטופל ולמען בריאות הציבור מתוך אהבת אדם, מצוינות ואנושיות, נמשיך לתרום את חלקנו להעצמת החוסן הלאומי הבריאותי ולהוות עוגן למדינת ישראל.  

ד''ר יעל רייכנברג (צילום: רמי זרנגר)
ד''ר יעל רייכנברג (צילום: רמי זרנגר)