בעוד אנחנו מציינים 100 ימים למלחמה, רצוי כבר עכשיו שמשרדי הממשלה יעשו תחקיר עצמאי על פעולותיהם. מדוע התחקיר הזה כל כך חשוב כעת? דמיינו לרגע שהמלחמה הזאת על גבולות הדרום והצפון תימשך אלף ימים, כלל החזיתות ייפתחו וקו המלחמה יהיה בין חיפה לנתניה. 

אלפי מחבלים חוסלו, כ-11 אלף רקטות שוגרו: סיכום 100 ימי מלחמה
העיתוי קריטי: המערכה בצפון תתרחב כעת? "עדיף לתכנן מכה עוצמתית"

במצב כזה, כשני מיליון ישראלים עלולים להתפנות מבתיהם ולא תהיה מיטה פנויה במדינה שניתן יהיה להשכירה, כך שעשרות אלפים ישוכנו בערי אוהלים ובבתי ספר.

חובה לבדוק למה הממשלה לא הייתה רלוונטית בחודשיים הראשונים של המלחמה ובחלק מהמקרים לא רלוונטית גם עכשיו. תחקיר ביצועים והפקת לקחים הכרחיים בכדי להתקדם לשלבים הבאים של המלחמה. להערכתי, תחקיר מסוג זה יגלה עובדה פשוטה: למשרדי ממשלה אין ארגז כלים אפקטיבי לטיפול באירוע חירום כמו שקרה בעקבות ה־7.10, ובטח לא במלחמה של שנים.

משרדי הממשלה צריכים לערוך תחקיר מקצועי ומעמיק עם פרק מכובד של הפקת לקחים על האופן הבלתי מספק שבו הממשלה פעלה בחודשיים הללו מול הרשויות, המפונים, משפחות החטופים, העסקים, החקלאים וכו'. זה הכרחי כי פשוט אי אפשר לנצח במלחמה ארוכה וקשה ללא העורף הישראלי שמבוסס על השלטון המקומי. להלן הצעתי לשלושה נושאים שיכולים לעלות בתחקיר מסוג זה וניתן לתקנם במהרה:

1. הטיפול בתוכניות החירום - מערכי החירום במשרדי הממשלה לא עבדו ופעלו לפי התוכנית, ולחלק גדול ממשרדי הממשלה אין תוכנית חירום אפקטיבית. הגורם היחיד שמכוון חירום הוא פיקוד העורף. המשרדים חייבים להתכונן בצורה הרבה יותר טובה.

2. חקיקה מותאמת - יש צורך לפתח באופן מיידי באמצעות חקיקה מותאמת למצב חירום את ארגזי הכלים, כך שמשרדי הממשלה לא יהיו שוב חסרי אפקטיביות.

3. שילוב השלטון המקומי והאזורי בקבלת ההחלטות - ראשי הרשויות מכירים בצורה הכי טובה את התושבים שלהם. לכן, רצוי שהממשלה תעבוד איתנו ולא "מעל לראש" שלנו. יש לערב באופן מיידי את ראשי השלטון המקומי.

סיפור פולישוקי קצר לסיכום. שלושה שבועות לאחר פתיחת המלחמה הגיע אלינו למועצה שר נמרץ לביקור בכדי לשמוע על פערים. אחד הפערים היה קשור ליכולת המפונים לכבס את בגדיהם, ולכן באמצעות תרומות רכשנו עבורם מכונת כביסה. השר הנמרץ חזר למשרדו ותוך חודש וחצי הוציא קול קורא. למה זה לקח חודש וחצי? כי היועמ״ש היה צריך לקבוע קריטריונים ותבחינים, והחשב היה צריך לאשר את התקציב וכו'. כעבור מספר ימים קיבלנו הודעה שבקשתנו נדחתה כי המדינה לא מכירה בהוצאות שכבר יצאו.

זו דוגמה קלאסית לאופן הלא אפקטיבי שבו ממשלה עובדת בתנאי חירום ויש לי עוד עשרות דוגמאות מסוג זה. על הממשלה לייצר סט כלים רלוונטי לחירום. המענים היום פשוט לא רלוונטיים למהירות התגובה הנדרשת למציאות משתנה. אם לא נטפל בזה עכשיו, יהיו עשרות אלפי ישראלים שישלמו ביוקר.