לאחרונה עלתה בתקשורת "דילמת תנובה", האם הסיבה שחברת המזון של הישאלים בבעלות סינית, שבוחרת צד במלחמה יכולים לסכן את המדינה. “זה נכון שהסינים בסדר בינתיים – אבל זה יכול לצאת משליטה", נאמר באחת הכתבות.

בנוסף, בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" והאיום החות'י, חברות הספנות הגדולות בעולם הודיעו על הפסקת פעילותן דרך הים האדום, אולם הן ממשיכות לקיים קשרי מסחר עם נמלי ישראל בים התיכון. אז את נמל כבר הבאנו להם, את תנובה גם, בואו נמכור להם גם את צה״ל ונגמור עם זה.

החברה הראשונה שהודיעה על הפסקת כל פעילות סחר עם ישראל היא דווקא חברת הספנות הסינית "קוסקו", אותה חברה שהייתה הראשונה לחנוך, באוגוסט 2021, את נמל המפרץ, שהוא בבעלות החברה הממשלתית הסינית (SIPG). אז הכריזה "קוסקו" כי היא מעבירה את פעילותה לנמל המפרץ ואף השיטה לכאן מפיראוס את אחת מאוניות הענק שלה, כשהיא מעבירה מסר שהיא כאן בשביל להישאר ולשנות את זירת הסחר הימי בישראל.

הסיבה להפסקת פעילותה של "קוסקו" בישראל לא קשורה לאיום החות'י, שכן לסין, שהיא חלק מקואליציית רוסיה-איראן, אין מה לחשוש ממנו. דומה גם, כי הנזק שהיא עצמה גורמת לנמל הסיני בחיפה, לא ממש מדאיג אותה.

נמל המפרץ השתלט בשנים האחרונות על 88 אחוז משוק השטעון הימי בארץ. הפסקת פעילותה בישראל של קוסקו, פגעה באופן אנוש בפעילות נמל המפרץ, והיקף שטעון המכולות בנמל ירד מ־13 אלף בחודש בממוצע לכ־4,200 בלבד, כאשר בנובמבר הוא צנח בחדות לכ-2,800 מכולות.

אולם שליטת סין בארץ היא לא רק בתחום הסחר הימי. נזכיר, כי ב-2014 השתלטו הסינים גם על תנובה, כאשר היא נרכשה על ידי "ברייטפוד" הסינית. כעת, כשסין כבר בחרה את הצד שלה במלחמה, וזה לא הצד הישראלי, גוברים הקולות שמביעים חשש מהבעלות הסינית על חברת המזון הגדולה בישראל. ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, התבטא בשעתו נגד העסקה ואמר: "החברה שרוכשת את תנובה היא בבעלות ממשלת סין. זו לא חברה הנמצאת בבעלות איש עסקים סיני. זה יכול לאפשר לממשלת סין להחליט כל מה שהיא מוצאת לנכון בכל רגע נתון לגבי החברה".

בשורה התחתונה, כל המכירות של חברות אסטרטגיות למדינה כמו סין, מסכנות את המדינה.