לצד הסיוע למשפחות נפגעי האיבה וכוחות הביטחון, יש יתומים, אלמנות ואלמנים שקופים שאיש לא מתגייס לשמוע את זעקתם הדוממת.

ידיעה שהתפרסמה השבוע ב"מעריב" נשאה את הכותרת “665 יתומים חדשים מ־7 באוקטובר עלולים להידרדר למצבי סיכון” וביקשה לסייע ליתומים ולאלמנות של המלחמה. המסקנה העולה מהידיעה צריכה להיות אחרת לחלוטין.

המדינה ועמותות שונות רבות מסייעות למשפחות נפגעי איבה וכוחות הביטחון. משפחות יתומים מכל סיבה אחרת, שמהוות למעלה מ־%96, כמעט שלא זוכות לסיוע. ילדים יתומים ובן זוג אלמן מתמודדים עם אותן בעיות וזקוקים לאותה עזרה, בין שההורה נפטר מסרטן או מדום לב ובין שמירי של מחבל.

עמותות ורשויות בכל הארץ מגויסות לסיוע למשפחות שבהן האב נמצא במילואים למשך חודשיים־שלושה והאם מתמודדת לבדה עם מטלות הבית. זו אכן התמודדות קשה מנשוא.

אלמנים ואלמנות צעירים שלהם ילדים קטנים מתמודדים עם קושי זה במשך שנים ונראה שאיש לא שומע את זעקתם הדוממת. באחת מקבוצות הפייסבוק של אלמנות ויתומים כתבה אלמנה: "אתמול חזר השכן מלמעלה אחרי יותר מ־60 ימי מילואים. עליתי לברך אותו וסתם לשבת על קפה. ואז אשתו מתוודה ש'פחדתי שגם אני אהיה בסטטוס שלך, עכשיו אני מבינה מה זו בדידות' ... מצד אחד זה מילא אותי אושר שהוא חזר בריא ושלם. מצד שני, כשירדתי לדירה שלי חזרתי לארבעה קירות, לשקט, לדממה וללבד שיש בבית אחרי שהילדים הולכים לישון".

אלמנה אחרת כתבה: "צופה בכתבה על נשות המילואים שמשרד האוצר והמדינה פועלים כדי להקל עליהן ומהרהרת: אצלנו זו שגרת חיינו ללא שום הקלות ושום הטבות מול מעסיקים".

התורה מספרת בפרשת משפטים כי הקב”ה מתחייב: “והרגתי אתכם בחרב והיו נשיכם אלמנות ובניכם יתומים”. על מה יוצא קצפו של ה’? אומרת התורה: “כל אלמנה ויתום לא תענון”, תוך הדגשה חריגה של “כל אלמנה ויתום” - אין להפלות בין אלמנות ויתומים שונים. על זה בדיוק יוצא קצפו של ה’. ומה כולל האיסור? אומר הרמב”ם שחובה להפליג בסיוע למשפחת אלמנה ויתום. ורש”ר הירש, פרשן יהודי־גרמני מהמאה ה־19, כותב אזהרה: “’לא תענון’ - לא להביאו לידי כך שיחוש את ה’עוני’ שלו ואת מצבו הבלתי עצמאי”.

הגיע הזמן לבטל את האפליה ולכל הפחות לעשות הכל כדי שאותן משפחות תפסקנה להיות שקופות. בשבוע הבא, ביוזמת ח"כ יוסי טייב מש”ס ו"אמיצים" – ארגון האלמנים, האלמנות והיתומים הצעירים בישראל - אמורה לעלות בכנסת בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שלראשונה תיתן יחס לאותן אלפי משפחות יתומים - חוק יום הוקרה למשפחות היתומים. בע”ה אם וכאשר זה יצליח, יהיה זה צעד ראשון לקראת תיקון גדול.