הפוליטיקה האמריקאית לא מסוקרת טוב מספיק בתקשורת הישראלית. ניתן להניח שמי שיקרא את השורות הבאות יגלה כאן לראשונה שלא רק טראמפ בזמנו, אלא גם הנשיא ביידן נחקר לאחרונה בגין אחזקה לא חוקית של מסמכים מסווגים בביתו. דו"ח ההחקירה התפרסם שבוע שעבר ע"י היועץ המיוחד רוברט הור, שקבע שההאשמות לא ישתכללו לכדי כתב אישום. אחת מן היסבות לכך - זכרונו הלקוי של הנשיא ביידן וגילו המתקדם. 

מכיוון שמסקנות הדו"ח הגיעו בשנת בחירות התייצב ביידן מול המצלמות ומול עיתונאים כדי להראות לציבור האמריקאי שכוחו עדיין שנוס במותנו. עם זאת ובאפן לא מפתיע, במסיבת העיתונאים הופיע איש מבוגר, עייף ומבולבל – איש שיצא להגן על כישרותו להיות המנהיג של העולם החופשי והשיג בדיוק ההפך. הדוגמאות מרובות אך מספיקה אחת, בה התבלבל הנשיא בין א-סיסי המצרי לנשיא מקסיקו, כדי לבסס את טענת היועץ המיוחד.

ביידן נתפס בחוגים רבים כנשיא המושחת ביותר בהיסטוריה של ארה"ב (לכאורה כמובן) , ואף נחשב הנשיא הגרוע ביותר שהיה לארה"ב. כל מה שהיה ניתן להרוס בזמן כהונתו נהרס. הנסיגה הביזיונית מאפגניסטן שהייתה חפוזה ורשלנית והשאירה ציוד אמריקאי במיליארדים, ביטול קו הגז שהוביל לגל פיטורים גדול ועליות מחירים, האינפלציה והמלחמה באוקריאנה. כל אלה הן רק חלק מהבעיות שמדיניות ביידן גרמה ושתוצאתה - תמיכה של 39% בלבד בנשיא  בקרב הציבור האמריקני, התמיכה הנמוכה ביותר לנשיא מכהן בארה"ב אי פעם. 

וכל זה עוד לפני שעסקנו בפרשות השונות בהן בנו הסתבך. מסרטונים עם נערות ליווי באינטרנט, שימוש בסמים, כתבי אישום בגין עברות מס וכמובן העסקתו בשכר דמיוני של 83,000 דולר לחודש בחברת אנרגיה אוקראנית בזמן שאביו היה סגן נשיא ארה"ב שאחראי על היחסים על אוקראינה. חברת האנרגיה נחקרה ע"י הרשויות באשר לשחיתות, ומתוך דבריו שלו (מתועדים בסרטון) אנו יודעים כי ביידן האב התנה ערבויות אמריקאיות להלוואות אוקראינות בפיטור התובע שחקר את החברה. אגב, שכרו של הבן, האנטר, ירד למחצית כאשר אביו סיים את תפקידו כסגן הנשיא. 

בעוד שייתכן שעל כל זה הציבור האמריקאי עוד היה יכול לסלוח – מדינית ההגירה הבלתי חוקית של הנשיא היא כנראה קו אדום עליו הציבור האמריקאי לא ימחל. על מנת לסבר את האוזן: בשנת 2023 בלבד נכנסו לארה"ב 2.5  מיליון אזרחים לא חוקיים דרך הגבול הדרומי  בהתאם להנחיית ממשל ביידן. ההנחיות קובעות כאשר נכנס מהגר לא חוקי הוא נעצר, מתועד במערכת, מקבל זימון להתייצב בבית משפט ומשוחרר לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות כשבפועל אין דרך לאתר או לכפות על המהגרים הבלתי חוקיים התייצבות ומעקב. כתוצאה ממדיניות הגבול הפתוח של ביידן התחזקו קרטלי הסמים עוד יותר וכעת לצד הסחר בבני אדם הם מבריחים כמות גדולה יותר של סמים מסוכנים שמציפים את רחובות ארה"ב. כמובן שזה מתבטא בעלייה דרמטית של הפשיעה בתוך ארה"ב בעברות גוף ורכוש  ואף רצח. 

חיבור רצף הדברים המפורטים כאן עם מסקנות היועץ המיוחד לקראת שנת הבחירות באמריקה הפכו את הנשיא המאותרג ביותר בתולדות ארה"ב לנשיא המאותגר ביותר עבור המפלגה הדמוקרטית. בעוד אנחנו כאן בוחנים את ביידן בפריזמה צרה מאוד של תמיכה או התנגדות לישראל – הנשיא נמדד ע"י הציבור שלו לפי יכולתו לתפקד בכלל כמנהיגם. מחד, הנשיא המכהן לא מתכנן לוותר על מעמדו ולכן קיים את מסיבת העיתונאים. מאידך, מבחינת המפלגה הדמוקרטית חזרתו של טראמפ לבית הלבן מסמלת את קץ הדמוקרטיה ונכון לרגע זה לא נראה שביידן יכול לנצח אותו.

ניתן בהתאם להבחין שההגנה המוחלטת שהעניקו לו מפלגתו והתקשורת בארה"ב מתחילות להיסדק. משכך אני ממליצה לעקוב אחר ההתפתחויות מקרוב, ואולי לא דרך התקשורת הממסדית, כי זו בהחלט תהיה שנת הבחירות המעניינת ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית של אמריקה.