אלה הדברים שנשמעו בערוץ טלוויזיה מרכזי, אחד מאלה שמפיצים, בעיניי, את הרעלים שמקדמים, לדעתי, את השעה שבה “אסמינו יעלו בלהבות": “הוא ( נתניהו) רוצה את כולם מתים ... שיהיו קדושים מעונים ... נתניהו לא רוצה להחזיר בחיים את החטופים ... צריך כבר להבין את זה".

את הדברים, שנאמרו בשידור חי, השמיע עורך חדשות החוץ של הערוץ שבו מדובר; לא אורח מזדמן שפלט דברי זדון מבלי שלאיש היה מושג מראש מה הוא עומד לומר. גיל תמרי, הוגה ההבלים הללו, הוא בשר מבשרם של המגישים שם – ולכן ברור גם למה איש באולפן לא הסתייג מהדברים. גלגליה של מכונת הרעל הסתובבו, אפוא, באין מפריע.

בה בעת, אגב, ראש הממשלה אישר מבצע צבאי, רב־סיכונים מאין כמותו, שתכליתו שחרור חטופים. את ישיבתו בחדר הפיקוד הקדמי (חפ"ק) במהלך המבצע, כפי שנמסר בתקשורת, אין לתאר אלא כנטילת אחריות אישית, מראש, היה והמבצע ייכשל. לכל הנוכחים במקום היה ברור שכישלון עלול להיות בר השלכות מדיניות הרות השפעה ולכן כשנשמע המשפט “היהלומים בידינו", אנחת הרווחה נשמעה, כנראה, בכל רחבי המזרח התיכון; וגם בוושינגטון.

הארכתי בתיאור הדברים שאמר תמרי, איש מבחיל, לתפיסתי, רק כדי להראות לאיזה שפל מוסרי מתדרדר “המחנה" שהוא נמנה עם שורותיו. אין דברי נאצה שדובריו בוחלים בהם. אני עוקב אחר “המחאות" שראשיו מארגנים, תוך השקעת הון עתק, שמקורותיו אינם גלויים לעין הציבור, וברור לי ששנאה חולנית מניעה אותם.

הרצון לראות בקריסתה של המדינה היהודית רק כדי לקדם הדחה, שלא בדרך דמוקרטית, של מי שעומד בראשה, אין לו שיעור. ערפול הדעת מעביר את “המפגינים" על דעתם - וכלל לא אכפת להם, למיטב התרשמותי, שהספינה שאותה הם מחוררים תסחף את כולנו תהומה; מה שמסביר את “התנצלותו" של תמרי. פח האשפה, שלו ושל חבריו, מלא באמירות דומות. הוא לא שגה רק “בבחירת המילים".

ועוד זאת, אינני מכיר אפילו מנהיג אחד בכל העולם כולו שישב אי פעם בחדר מבצעים, בשעה שלוחמים שהוא שלח לקרב מחרפים את נפשם. בנימין נתניהו, בלי ספק, יכול היה לתרום מניסיונו האישי במקרה של תקלה. הוא כבר היה במצבים כאלה, בהיותו חייל בסיירת מטכ"ל, למשל, בעת שהוא פרץ, בזמנו, ביחד עם חבריו, לתוך מטוס שבו מחבלים החזיקו בעשרות נוסעים כבני ערובה. תוך שניות יכול מבצע כזה להתהפך על המחלצים.

זאת ועוד, לומר על מי שאיבד את אחיו הבכור במבצע לחילוץ חטופים באנטבה שהוא רוצה במותם של החטופים כדי להופכם ל"קדושים מעונים", זאת שפלות שאין מלוכלכת ממנה. היא בוודאי איננה חוסה תחת הזכות לחופש הביטוי. זאת אמירה מסיתה שמחייבת חקירה פלילית. אין מפורשת יותר ממנה. אין בזויה יותר ממנה. לא “עשב שוטה" עמד מאחוריה. תמרי הוא חלק ממערך הסתה ממוקד מטרה. יש כמותו רבים.