בישראל לא ייחסו חשיבות מיוחדת לביקורו ההיסטורי של נשיא טורקיה רג'פ ארדואן במצרים במסגרת ההתפייסות הטורקית-מצרית. אך תוצאותיו הדרמטיות לא אחרו לבוא ואין ספק כי הטרידו את חמאס. בצעד מפתיע החליטה טורקיה השבוע, כמה ימים אחרי מפגש הנשיא ארדואן עם הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי, לבטל את אזרחותו של מחמוד חוסיין, המדריך הכללי של תנועת "האחים המוסלמים" השוהה באיסטנבול. דרכונו של מנהיג התנועה הוחרם והרשויות לא טרחו לתת לו הסבר לצעד המשפיל.

בתקשורת הערבית מצטברות בחודשים האחרונים הידיעות על עזיבתם של חברי התנועה את טורקיה בצל צעדים נגדם עם התחממות יחסי טורקיה עם מצרים. האם תנועת חמאס היא הבאה בתור?

האחים בהתרסקות

נזכיר כי נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ערך ב-2013 הפיכה נגד שלטונו של מוחמד מורסי איש האחים המוסלמים. מאז ערך א-סיסי מבצע לחיסול התנועה במצרים. אחד התנאים לחידוש הקשרים בין מצרים לטורקיה, היה צמצום פעילותם של בכירי התנועה הזוכים לחסותו של ארדואן. יש להניח כי ככל שהתקרבו שתי המדינות, כך לחצה מצרים יותר ויותר על טורקיה להחמיר את צעדיה נגד האחים המוסלמים.

התנועה סובלת בשנים האחרונות ממצוקה הולכת ומחמירה. תנועת האחים הגיעה לשפל שלא ידעה מעולם. המהפכות הערביות של "האביב הערבי" שהחלו ב-2011 הביאו לצעדים של משטרים במזרח התיכון נגד התנועה. הראשונות להוציא את התנועה אל מחוץ לחוק היו מדינות המפרץ, להוציא את קטר שהעניקה לה חסות. בסוריה נלחם צבא המשטר בפעילי תנועה שהשתלבו באופוזיציה האסלאמית ובמצרים כאמור חבריה נרדפו אחרי ההפיכה של א-סיסי ורבים ממנהיגיה, כולל מורסי, מתו בכלא. בלחצן של סעודיה, האמירויות ומצרים, נקטה ירדן אף היא בצעדים משפטיים נגד התנועה בממלכה ההאשמית. התנועה קיבלה מכה נוספת ב-2021 כאשר נשיא תוניסיה ערך הפיכה שקטה והחל ברדיפת חברי תנועת א-נהדה האסלאמית במדינתו. מנהיג התנועה בתוניסיה ראשד אל-ע'נושי נכלא. 

משבר מנהיגות, קרע פנימי

מנהיגה הרוחני הכריזמטי של תנועת האחים המוסלמים השיח' יוסף אל-קרדאוי מת בספטמבר 2022 בקטר ולאחר כחודשיים בלבד מת גם המדריך הכללי של התנועה אבראהים מוניר והנהגת התנועה התפצלה. מרכז ההנהגה עבר לטורקיה, שם מונה למדריך כללי מחמוד חוסיין, שכעת ננקטים נגדו צעדים. אלא שההנהגה באירופה שמרכזה בלונדון לא קיבלה את החלטה זו ומינתה כמדריך כללי של התנועה את ד"ר צלאח עבד אל-חק. ככלל, כבר תקופה ארוכה שמדווח בתקשורת הערבית על מצוקה פנימית ועזיבה של צעירים רבים. אך אין להספיד את התנועה, מכיוון שהיא עברה מאז ייסודה לפני כמאה שנה לא מעט עליות וירידות.

השלכות על ישראל

מצוקתה של תנועת האחים המוסלמים מקרינה על מעמדה של תנועת חמאס. עד 1987 היה למעשה חמאס הסניף הפלסטיני של האחים המוסלמים, תחת הנהלת "אל-מג'מע אל-אסלאמי" (האגודה האסלאמית) בעזה. לפי פרסומים שונים, צעדי טורקיה נגד האחים המוסלמים כללו גם לחץ על מספר פעילי חמאס לעזוב את המדינה, כמו במקרה של סאלח אל-ערורי. לפי אותם פרסומים, הפעילה וושינגטון לחצים דיפלומטיים לא מעטים לשם כך. עזיבתו של אל-ערורי את טורקיה ומעברו ללבנון אל הדאחיה של ביירות, הקלו משמעותית על המאמצים לחיסולו. 

יש להניח כי הנשיא ארדואן נמצא תחת לחץ כפול, של ארה"ב ושל מצרים, להחריף את הצעדים נגד האחים המוסלמים ונגד חמאס גם יחד. ביום שאחרי המלחמה בעזה, יהפוך חמאס מנכס לנטל. כאשר תאבד הנהגת חמאס את השליטה על עזה, יישאר חמאס ארגון טרור נרדף ללא שום טריטוריה, כמו דאעש. פעיליו שהוצהרו בני מוות ע"י מערכת הביטחון של ישראל, ידרשו אבטחה כבדה ויהוו נטל על המדינה. יתר על כן, תמיכה בחמאס ביום שאחרי כבר לא תחשב עוד כתמיכה בפלסטינים ובעזה כפי שהיה עד כה אלא רק כתמיכה בארגון טרור. בתקשורת הערבית וברשתות החברתיות, רואים רבים בחמאס את האחראי לאסון של הפלסטינים המתרחש כעת בעזה. פרשנים רבים בעולם הערבי סבורים כי מתקפת ה-7/10 הייתה חסרת אחריות כי היא נתנה תירוץ לישראל להרוס את עזה. 

חסות טורקיה וקטר מתערערת?

הריאיון שהעניק ראש ממשלת קטאר מחמד בן עבד אל-רחמן אאל תאני בסוף ינואר צריך אף הוא להדאיג את חמאס. בראיון הזכיר רה"מ הקטארי כי ארצו הייתה הראשונה באזור המפרץ שקיימה קשרים עם ישראל עוד בשנות ה-90. עבד אל-רחמן לא פסל נורמליזציה עם ישראל בעתיד, אם היא תכלול את הקמתה של מדינה פלסטינית, גישה דומה לעמדה הסעודית.

ייתכן והצעדים נגד האחים המוסלמים בטורקיה הם הסנונית המבשרת את בוא האביב. האפשרות שאחרי המלחמה יאבד חמאס את התמיכה של טורקיה וקטאר היא בהחלט סבירה.  אם זה אכן יקרה, הנהגת הארגון תאלץ להסתפק בתמיכה האיראנית ולעבור ללבנון. חמאס כרעיון לא ימות, אך הוא יהפוך לארגון חלש הנלחם על הישרדותו כמו אל-קאעידה ודאעש, ארגוני טרור שרוב המדינות אינן מעוניינת להעניק להם חסות. 

כדאי לשים לב לראיונות שהעניקה לפני מספר ימים אסמא מחמד, אשתו של מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדאדי לעיתון סעודי. דבריה על דאעש ממקום מעצרה בעיראק בהחלט יכולים להיות רלוונטיים לחמאס ביום שאחרי: "הארגון הזה נגמר ולא יתאושש לעולם". אסמא פנתה לנשותיהם של אנשי דאעש הכלואות במחנות מעצר בסוריה ובעיראק שבעליהן חוסלו במלחמה: "יש לגדל דור חדש שיחונך על ערכים אחרים ולנטוש את החלומות והאשליות על הח'ליפות". גם הפלסטינים ייאלצו לוותר על החלום החמאסי של מדינת הלכה מהים ועד הנהר. 

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC