החלטת ראש הממשלה לקבל את המלצת מערכת הביטחון ולאפשר את כניסתם של ערביי ישראל למתחם הר הבית במהלך חודש הרמדאן, בניגוד לדעתו והמלצתו של השר בן גביר, היא חזרה לשפיות נדרשת ומתבקשת.

יממה לרמדאן: היערכות שיא בהר הבית, חשש כבד מפיגועים נוספים

זאת שפיות שלא אפיינה את החלטות נתניהו מאז כינונה של ממשלתו, שנתמכת בקיצוניות ההזויה של מפלגות סמוטריץ' ובן גביר. עד החלטה הנוכחית נדמה היה שבן גביר שולט בנתניהו ומאיים בפירוקה של הממשלה, אם תביעותיו ההזויות והמסוכנות לביטחון המדינה לא ייענו. נתניהו, נכנע פעם אחר פעם להחלטות חסרות אחריות של השר לביטחון לאומי. הפעם נתניהו הבין שכניעה לבן גביר היא הבערת חבית חומר נפץ כלפי העולם המוסלמי וערביי ישראל המוסלמים בפרט.

מדינת ישראל נמצאת בתקופה הקשה ביותר והשברירית ביותר מאז עצמאותה. חזית המלחמה הדרומית מורכבת ומסובכת, ובחלוף חמישה חודשים של לוחמה קשה, שבמהלכה נפלו גיבורי צה"ל, אנשי זרועות הביטחון ורבים אחרים נפצעו. בשבי חמאס יש יותר ממאה חטופים, שנמקים במנהרות ובמחילות, ואין לדעת מתי הסיוט הזה יסתיים. איש אינו יודע, מתי החטופים, החיים והמתים, ישובו לישראל, כשם שאין יודעים מה יהיה גורל העימות הצבאי בגבול הצפון ומתי ישובו כ־60 אלף פליטי הצפון לבתיהם.

בן גביר מבקש לפתוח חזית עם ערביי ישראל והעולם המוסלמי, לנתק את קשרינו עם ירדן, לסכן את השלום הקר עם מצרים, לחבל בניסיונות החשובים להדק את הקשרים עם ערב הסעודית ועם מדינות מוסלמיות נוספות. יש לו עניין להחריף את היחסים עם ארה"ב ומדינות תומכות נוספות, ולגרום בסבירות גבוהה להתלקחות ולאינתיפאדה נוספת, שתביא פיגועים רבים וקטלניים.

ראש הממשלה חזר לעצמו כשהחליט להעדיף את השכל הישר, שיקול הדעת והשפיות הראויה, על פני שיקולים אישים ופוליטיים, וסירב להצעה למנוע מערביי ישראל לעלות להר הבית בחודש הרמדאן, כיוון שהעריך שהחלטה כזאת כמוה כהכרזת מלחמה כוללת, שתהפוך למלחמת דת, שמסוכנת מכל משבר אחר.

ערביי ישראל מתנהגים באחריות רבה במהלך חודשי המלחמה ולא נענים לניסיונות חמאס עזה וחמאס יהודה ושומרון לפגוע במרקם היחסים העדין והשברירי בין יהודים וערבים אזרחי ישראל. צריך לקוות שלחצים של הקיצוניים לא ישפיעו על החלטתו האחראית של נתניהו, שנשענת על המלצות הדרג המקצועי, לרבות מסמך האזהרה של ראש אמ"ן, ואזהרות השב"כ.