ביום שישי שעבר צוין יום האישה הבינלאומי, השנה המיקוד היה בגבורת הלוחמות והנשים ב־7 באוקטובר ואחריו. החיפוש אחרי נשים לוחמות, מפקדות ואזרחיות שיופיעו בפאנלים היה עצום. אין ספק שנקודת האור היחידה של אסון 7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בהמשך היא הצגת היכולות של הנשים לחברה הישראלית.

פורום דבורה פועל שנים למען שילוב נשים בצה”ל, גם כלוחמות. אנחנו לא הופתענו מהיכולות. שנים האמנו בזה, הצהרנו ודיברנו על זה. לצערנו החברה הישראלית וצה”ל עצמו היו זקוקים למלחמה כדי להיווכח בגבורה וביכולות. נחשפנו גם לדבריו המבטיחים של שר הביטחון יואב גלנט במפגש עם מג”דיות לרגל יום האישה: “המלחמה הוכיחה כי ניתן לשלב את הנשים בכל התפקידים על בסיס היכולת. בעקבות ביצועי הלוחמות בשדה הקרב אנחנו נעבור שינוי דרמטי בשירות הנשים בצה״ל... אנחנו נראה שבעקבות מה שאתן עשיתן יהיה שינוי דרמטי. את ההתחלות של קידומים במערכים ראשיים אנחנו כבר רואים וזה ילך ויתחזק”.

כיום מכהנות בפורום מטכ”ל רק שלוש נשים: הפרקליטה הצבאית הראשית אלופה יפעת תומר ירושלמי, נשיאת בית הדין לערעורים אלופה אורלי מרקמן, והמזכירה הצבאית של נשיא המדינה, תא”ל נעמה גרימברג. כולן כמובן מאוד ראויות, אך עד שלא נראה בפורום מטכ”ל נשים גם מהתחומים המבצעיים לא יהיה שינוי אמיתי.

כולנו שמחנו שסא”ל ג’ מונתה למפקדת בסיס (ראשונה) בחיל האוויר ותועלה לדרגת אל”ם, אך מתי תמונה אישה למפקדת חיל האוויר? מה עושים חיל האוויר ושאר החילות בצה”ל כדי להבטיח שבעוד שנים ספורות בלבד נשים יהיו חלק מפורום מטכ”ל? עד כה לא שמענו איך צה”ל מיישם את הדברים שנאמרים בעל פה. הדיון בבג”ץ הלוחמות לא הסתיים עדיין וצה”ל לא מגיש עמדה מתוקנת לשילוב נשים כלוחמות בכל היחידות. נייר עמדה כזה שיוגש לבית המשפט יכול ברגע אחד לסיים את הדיון בבג”ץ הלוחמות ולמנוע הגשה של עתירה נוספת על בסיס המכתב של שלוש מלש”ביות שהוגש לרמטכ”ל לפני כעשרה ימים בדרישה לשרת ביחידות לוחמות.

החשש שלנו, בפורום דבורה ובכלל, הוא שהפער בין המילים ביום האישה ובין היישום בשטח יכול להיות גדול מאוד. רק בניית תוכנית בהובלת הרמטכ”ל ושר הביטחון וחשיפתה לציבור, אשר תכלול את המחויבות האישית שלהם, תוכל להבטיח שלא נישאר רק עם הצהרות באוויר, ונראה נשים בכירות בצה”ל ובמשרד הבטחון.

את ההתפכחות וההשפעה על כלל המדינה שמענו גם בדברי נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, בטקס יום האישה בבית הנשיא: "נשים חייבות להיות בכל פורום של הנהגה, בכל קבינט, בכל שולחן של קבלת החלטות. הן צריכות להיות ולהשפיע בכל מקום ובכל אתר. זה צריך להיות יעד לאומי עבורנו כחברה וכמדינה. לא כי אנחנו 'צריכים' לקדם נשים, אלא כי נשים מקדמות אותנו. הן הופכות אותנו למדינה טובה יותר ולחברה טובה יותר. והמלחמה הזאת מבהירה באופן חד־משמעי: בנפשנו הדבר". אז מספיק עם “צריך נשים במוקדי קבלת החלטות”. עכשיו, בשש אחרי יום האישה, צריך ליישם.

הכותבת היא מנכ"לית פורום דבורה