הרמטכ״ל רא״ל הרצי הלוי נזף במפקד אוגדה 98 תא״ל דן גולדפוס לאור הנאום שנשא לפני מספר ימים. הלוי ציין כי גולדפוס ״פעל בניגוד למצופה ממפקד בכיר בצה"ל ועשה שימוש באמון שניתן בו באופן שפגע בממלכתיות של צה"ל, ובגבולות שבין הדרג המדיני לדרג הצבאי במדינה דמוקרטית״. דובר צה"ל דיווח כי גולדפוס קיבל את הדברים והודה כי ״הדרך בה פעל שגויה ועומדת בניגוד לפקודות״ והתנצל.

צריך לומר כי עוד בטרם נשמעה מילה אחת מפיו של תא״ל גולדפוס בנאום שנשא, די היה בתמונה בה הוא ניצב מול ארבעה מיקרופונים של ערוצי הטלויזיה המובילים כדי לתמוה כיצד בכלל מתאפשר מעמד שכזה בעת לחימה. כיצד קצין בכיר בשירות קבע נואם נאום לאומה בשעת מלחמה? מהתגובה של דובר צה״ל לחלק מדבריו של הקצין ניתן להסיק כי קיבל אישור לנאום, כך עולה גם ממידע שהתפרסם לגבי קיום שיחה של הרמטכ״ל אודות הנאום טרם קיומו.

מה עומד מאחורי ההחלטה לאפשר לקצין לנאום נאום שכזה? בתקשורת וברשתות החברתיות הוצגו שתי הדקות האחרונות של נאומו עליהן ארחיב בהמשך, אולם יש לציין כי קדמו להן יותר מתשע דקות של פירוט מרשים ביותר של הלחימה של לוחמי אוגדה 98 מאז שבת שמחת תורה. פירוט על אומץ לב יוצא דופן, גבורה, תחכום, נחישות, הצלחות משמעותיות והבטחה להשיב את הבטחון, להלחם ככל הנדרש ולהחזיר את החטופים.

אין חולק כי מדובר במפקד ובלוחם אשר יש בו עוז רב, כך גם עולה מעדויות של לוחמים רבים אשר שירתו ומשרתים תחת פיקודו. על כל אלה נתונה לו תודה עצומה והערכה. בתום תשע הדקות אשר נקראו מדפים שכפי הנראה תוכנם אושר על ידי דובר צה״ל, שולף תא״ל גולדפוס מה שנראה כמין מחברת וקורא את הדברים שכפי הנראה כבר לא אושרו על ידי דובר צה״ל שהודיע על החלטתו של הרמטכ״ל לזמן את גולדפוס לשיחת הבהרה בעקבותיהם.

גולדפוס מבקש לפנות אל המנהיגים, כלומר אל הדרג המדיני. עצם הפניה הזו פסולה מצידו של מפקד בצה״ל אשר אמור למלא אחר הוראות הדרג המדיני ולא למתוח עליו ביקורת, בוודאי שלא פומבית. במניפולציה שאינה היחידה בדבריו מבקש תא״ל גולדפוס שיקשיבו לליבו של לוחם אך מה שנשמע בדבריו נובע ממוחו החכם והמתוחכם שידע לעטוף את המסר המסוכן והפוליטי שלו בדברי רגש הפותחים את הלב. פותחים עד כדי כך שתגובות של אנשים מכל הקשת הפוליטית לא איחרו להגיע כשכולם נשבים בקסמה של האחדות אותה הוא מבקש אך רבים נופלים למלכודת הפוליטית הפסולה.

גולדפוס מדבר על חובה של החברה לחיילי המילואים ואפשר לתהות גם על האמירה הזו משום שחיילי המילואים הם הם החברה הישראלית.
הוא יוצר הבחנה בין אנשי הצבא לבין אנשי הדרג המדיני באומרו כי ״אנחנו אנשי הצבא לוקחים אחריות על מעשינו, לא נברח״ מהכשלון המהדהד אך בעצם מבקש לומר כי אנשי הדרג המדיני לא לקחו אחריות. ואז בעזות מצח הוא פוקד משל היה מפקדה של ההנהגה, האוגדונר של עם ישראל, ״אתם חייבים, חייבים״, הוא אומר בלי כל זכות, ״אתם חייבים להיות ראויים לנו״. כמה חוצפה ויוהרה מפיו של מי שאמר אך לפני מספר דקות כי הוא ולוחמיו פועלים בצניעות.

בקורס הקצינות לימדו אותי כי עליי להיות ראויה לחיילים שיופקדו תחתיי, לא עלה בדעתי לדרוש מהם או מהוריהם להיות ראויים לי. אמירתו המפורסמת של דוד בן גוריון על האם העבריה שמפקידה את בניה בידי מפקדים דורשת מהמפקדים להיות ראויים. המניפולציה הנוספת לא מאחרת לבוא כאשר גולדפוס דורש מהחברה הישראלית עליה אינו מופקד בכלל להיות ראויה ללוחמים שקיפחו את חייהם ולהיות ראויה לאנשי המילואים ״שלא עניין אותם מאיזה צד הם ונלחמו זה לצד זה״.

וכי מי יכול לעמוד מנגד מול דרישה צודקת שכזו? אלה שתמכו בדבריו לאחר פרסומם שמעו את המסר המאחד וקראו בשבחו. את ההמשך הם כנראה החמיצו: ״תוודאו שכולם לוקחים חלק״, רמז לגבי גיוס החרדים בדומה לרמיזותיו של הרמטכ״ל בנאומיו האחרונים ושוב הוסיף את הדרישה המקוממת ״אתם חייבים״. ״אתם חייבים לוודא שלא נחזור ל-6 באוקטובר״, המשיך לתבוע, ״ושכל הקורבן והמאמץ לא היה לשווא״. האם גיוס החרדים יבטיח שהקורבן לא היה לשווא? ואז בעזות מצח שאין כדוגמתה הוא פונה אל המנהיגים של מדינת ישראל משל היו טירונים בבט״ר עליו הוא מפקד: ״את זה תשימו לעצמכם טוב טוב בראש. בכל יום בכל שעה״. כמעט התחלקתי לשלשות והצדעתי. מי שמך להתבטא כך כלפי הדרג הממונה עליך, תא״ל גולדפוס?

המניפולציה הנוספת מגיעה כאשר הוא מבקש בקשה לכאורה לגיטימית ״להיות ביחד מאוחדים״ ובאותה נשימה הוא מבקש ״לדחוק את הקיצון״.
מיהו הקיצון? אני יכולה לנחש שמדובר באופן המסורתי באלה אשר מיוחסת להם קיצוניות באופן קונסיסטנטי - הציונות הדתית. המגזר ממנו מגיעים רבים מהלוחמים המשרתים תחת פיקודו של תא״ל גולדפוס. לדחוק אותם? מה פירוש לדחוק אותם? האם אפשר לקבל הוראות הפעלה כיצד יש לדחוק אותם? זה המסר המאחד? כיצד תראה החברה הישראלית? מהיכן צריך לדחוק אותם ולהיכן? כמיטב המסורת של מפקדי צה״ל הוא נותן דוגמא אישית כאשר הוא מספר כיצד בשדה הקרב הם מצאו את הביחד ואת המחבר וכי אינם מתכוונים לוותר עליו.

״תעשו שזה יהיה שווה״, הוא אומר כאילו עד כה לכאורה עדיין לא ברור שזה שווה גם ללא שום התניה של התנהגות חברתית. זה שווה כי זו מלחמת קיום של עם ישראל. פשוט כך. לא ציפיתי לגדולות ולנצורות מרמטכ״ל שחרט על דגלו כי לכידות חברתית מאיימת יותר מאשר חמאס או חיזבאללה. הערה פיקודית לא נרשמה. השר בצלאל סמוטריץ׳ שמיהר כל כך לתמוך בדבריו של גולדפוס כולל הדרישה מאיתנו להיות ראויים טען כי אין זה הזמן להבהרות.

אני נזכרת כי אך לפני כמה ימים היה זמן להבהרות ולהערה פיקודית לתא״ל ברק חירם שכל חטאו היה אי בקשת אישור על פיצוץ אוניברסיטה בעזה שככל שמתבררים הפרטים יותר ויותר מסתבר שלא בלימודי פילוסופיה או פיזיקה קוונטית עסקו שם אלא בעיקר בטרור וכי נשקפה משם סכנה אשר נראה כי הצדיקה את פיצוצה גם ללא אישור ממש כפי שנוהגים המפקדים בשטח לגבי מבנים רבים אחרים.

אבל את תא״ל ברק חירם פחות מעוניינים כנראה לראות כמפקד אוגדת עזה כשם שלא רצו לראות בקידומו של תא״ל עופר וינטר שהעז לשאת תפילה עם לוחמיו לפני היציאה לקרב וכפי שלא רצו לראות בקידומו של אל״מ אבינועם אמונה שעל ראשו מתנוססת כיפה גדולה. לנאום של גולדפוס יש השפעה מכרעת על הציבור ועל הלוחמים בשטח והוא אינו יכול להתאפשר בדמוקרטיה. אלה הם ניצני אנרכיה שצריך לגדוע באיבם ואסור שיהוו תקדים לקצינים ולחיילים אחרים בעתיד.

לא תמיד יהיו אלה מסרים מאחדים שניתן אולי להכיל, זהו מדרון חלקלק בו עלולים להיאמר דברים חמורים שיערערו את החברה. נסו לדמיין קצין במדים שנושא נאום פוליטי נגד הגירוש מגוש קטיף. תוך רגעים היה בודאי מאבד את דרגות הכתף שלו לטובת דרגת טוראי ומודח מצה״ל.
לא בכדי אחד הראשונים לברכו היה יאיר גולן שנשא את נאום זיהוי התהליכים המפורסם בו השווה את חיילי צה״ל לנאצים במלחמת העולם השניה בעודו מכהן כסגן הרמטכ״ל. נאום שהיה עליו להיות הנאום הפוליטי האחרון של לובש מדים.