מדינת ישראל סוערת בימים האחרונים סביב חוק הגיוס, ובצדק. לחוק השלכות ארוכות טווח על הלכידות החברתית, על כלכלת המדינה וגם על אופי החברה החרדית. לצד החשש של החרדים מ"התקרבות לחילוניות", לחוק הגיוס יש השלכות מקיפות, ולטעמי חיוביות, על עתיד הילדים במגזר. דווקא מתווה הגיוס השוויוני והפלורליסטי שמוצע על ידי ארגונים שונים כמו “פנימה” מקדם ערכים שנראה כאילו פסו מן העולם. דווקא במתווים אלה החרדים עשויים למצוא יתרונות רבים, רבים מהם אופרטיביים. להורים בחינוך החרדי לגווניו, אלו שצריכים לקחת אחריות על גידול ילדיהם ולחשוב על תכנון מיטבי של עתידם בשנים הקרובות, בהינתן נסיבות חברתיות ופוליטיות מורכבות ומסובכות – חוק זה הוא מתנה.

גידול ילדים בכלל, ובני נוער בפרט, הוא המשימה העדינה והמורכבת ביותר עמה אנו מתמודדים כאנשים בוגרים, ובוודאי במאה ה־21. הילדים, האוצר הגדול ביותר ומקור לדאגות גדול לא פחות להוריהם, זקוקים למבוגרים כדי להתבגר ולפתח מסוגלות למציאת משמעות, לתפקוד ולרווחה בחייהם הבוגרים. בימינו, יותר מתמיד, עוד לפני ה־7 באוקטובר, מוגדר טווח הגילים של “צעירים” בני 30־18 כתקופת חיים המלווה בסיכונים רבים. צעירים בסיכון. לא ילדים, לא נוער, אלא צעירים בגיל שבו ההתפתחות הקוגניטיבית, החברתית והרגשית נמשכת, ובו מתעצבים דפוסים ומנהגים. עם התארכות הילדות והנעורים, בעולם המודרני מחלחלת השפעת החברה הכללית על דפוסי חשיבה ופעולה של צעירים בגילים אלו גם בחברות חרדיות רבות, הנחשפות היום לחברות הכלליות בארץ ובעולם, ומתקרבות אליהן מבחינות רבות באימוצן רכיבים מהעולם המודרני.

אם הנחות יסוד אלו מקובלות, ולו בחלקן, הציבור החרדי נדרש לקחת אחריות על גורל ילדיו. אם שוויון ופלורליזם הם ערכים מוקצים או מקודשים בעיניכם, חשוב לדבר על ערך הערבות ההדדית עם שותפינו לגורל.

מהפכת הבינה המלאכותית שמסעירה את העולם תגיע בצורה כזו או אחרת גם למגזר החרדי - ותשנה אותו, אם נרצה או לא נרצה. חובתכם לדאוג לעתיד ילדיכם וילדותיכן, ולכן עליכם לתת להם כלים, ידע ומיומנויות להתמודד עם עולם המשתנה במהירות, אם נרצה בכך או לא, ולא ידע עוד יציבות בימי חיינו. חובתכם להקשיב לשינויים, ללמוד את הנתונים, להסתכל למציאות בלבן של העיניים ולהבין: לא רק לימודי אנגלית ומתמטיקה עליכם ללמד את ילדיכם. עליכם לאפשר להם התאקלמות בחברות משתנות באמצעות חשיפתם לערכי יסוד ומנועי פעולה מגוונים.

יואב גלנט על גיוס חרדים (צילום: שחר יורמן)


גיוס לשירות, אם ייעשה באופן שוויוני אך פלורליסטי, יאפשר לילדיכם אפשרויות שירות שונות (צבאי, אזרחי, לאומי), שיהוו עבורם מסגרת תומכת ומגדלת, יסמנו אפשרות לתפקידי עתיד ויגבשו אצלם אישיות בעלת חוסן. מסגרות השירות הן תנאי הכרחי במסלול החיים של אזרח ישראלי ואינן מכונת תעמולה חילונית. צעירים בעלי חוסן אישי מסוגלים להכיל מורכבות שכוללת חרדיות עם אזרחות טובה.

ה־7 באוקטובר, עם כל הדברים הרעים שבאו בעקבותיו, אפשר לנו לעשות אתחול כחברה. האירועים העצובים בבוקר שמחת תורה נותנים לנו להסתכל מחדש על החברה שלנו ולרענן את הנחות היסוד שלפיהן פעלנו ב־76 שנות קיומה. השוויון בנטל הוא אחד הנושאים האלה. נקווה, עם התקרב אירועי יום העצמאות למדינה, שנוכל לחגוג בשנים הבאות יום הולדת למדינה שבה לילדים, מכל המגזרים, יהיה עתיד טוב יותר. 


הכותבת היא דיקנית בית הספר לחינוך במסלול האקדמי המכללה למינהל