השנה 2021. ארה"ב נלחמת באפגניסטן כנגד הטאליבן. מל"ט אמריקאי יורה והורג עשרה אזרחים לא מעורבים בקאבול הבירה. הצבא האמריקאי הודיע כי במתקפה נהרגו עשרה בני משפחה, בהם שבעה ילדים.

"נקבל פחות חטופים בחיים": צוות המשא ומתן נגד נתניהו והעסקה המסתמנת
הדרישה של היועמ"שית בנוגע לתנאי המחבלים בכלא - והתגובה של בן גביר

גנרל קנת מקנזי, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית, הורה לפתוח בתחקיר האירוע, שמממצאיו עלה כי הנהג שנהרג יחד עם תשעה מבני משפחתו הוא זמארי אחמדי, עובד מטעם ארגון לא ממשלתי המחלק מזון לאזרחים אפגנים. על פי הדיווחים, מכוניתו נשאה בקבוקי מים ולא חומרי נפץ.

תקרית מצערת לכל הדעות. הפנטגון בתגובה "מקרה טרגי, אף אחד לא ייענש". ב־7 באוקטובר 2023 נפתחו שערי הגיהינום על ישראל. מחבלי ארגון הטרור הנאצי־חמאסי רצחו, שרפו ואנסו ישראלים רק בגלל היותם יהודים. המלחמה באויב היא הצודקת ביותר, ומרבית מדינות העולם הזדהו עם מדינת ישראל ותמכו בה. ארצות הברית שיגרה לאזור כוחות ותמכה בישראל בציוד צבאי, ועמדה לצדנו בארגונים הבינלאומיים - ועל כך לעולם ישראל תודה לה.

מאכזב ביותר לראות כעת איך ארה"ב התהפכה עלינו וסנאטורים יהודים אמריקאים כצ'אק שומר הדמוקרטי מרשים לעצמם להתערב בענייניה הפנימיים של ישראל. הקריאה לעצור את המלחמה וללכת לבחירות היא לא פחות מהתערבות זרה ומקוממת. מעניין איך הסנאטור שומר היה מגיב לו חברי כנסת ישראלים היו יוצאים למשל בקריאה לתמוך במועמד הרפובליקני לנשיאות בארה"ב, דונאלד טראמפ? יחסי ישראל עם ארה"ב והמפלגה הדמוקרטית ידעו עליות ומורדות, ולצערנו - נרשמים בימים אלה פרקים בשפל היחסים בין שתי המדינות.

הנשיא ג'ו ביידן, שעל פי הסקרים האחרונים עומד להפסיד בבחירות, נמצא בין הפטיש לסדן. מצד אחד המצביעים הפוטנציאליים מקרב האוכלוסייה המוסלמית, ומצד שני ההבנה שישראל נלחמת על קיומה במרחב עוין השואף להשמידה. ביידן בהחלט מבין שישראל מגינה גם על האינטרסים האמריקאיים באזור וממשיך לשלוח לה ציוד צבאי חיוני, אבל בו בזמן קורץ למצביעיו המוסלמים, הנעזרים בכלי תקשורת ובעיתונאים שמסורתית מבקרים את ישראל.

בזמן מלחמה, בכל מלחמה מתרחשות טרגדיות כמו ירי דו־צדדי והריגה בשוגג, כפי שאירע במקרה המצער מול פעילי הארגון החשוב "המטבח העולמי המרכזי", שגם סייע לשורדים בעוטף אחרי הטבח הנורא ב־7 באוקטובר. חשוב ביותר שישראל קיבלה על עצמה אחריות ומיהרה לחשוף את התחקיר. התנצלותה המהירה אולי תצליח להוריד במעט את גובה הלהבות בעקבות הטרגדיה הקשה.

דבריו של הנשיא האמריקאי, עם זאת, עשו את הנזק הגדול ביותר לעסקת החטופים, והם טעות אסטרטגית ממדרגה ראשונה. יחיא סנוואר שומע במחבואו ברפיח את הדברים - ומקשיח את עמדתו, הוא ימתין לארה"ב להוציא עבורו את הערמונים מהאש.

בצד האיום האמריקאי מנצלת "המועצה לזכויות אדם" הפרו־פלסטינית של האו"ם החלטה אנטי־ישראלית וגינוי של ישראל, בלי להזכיר במילה ולגנות את הטבח הברברי והמזעזע ואת חטיפתם של ילדים, תינוקות נשים וגברים, ומעשי אונס והתעללות מינית שביצע חמאס. אין ספק שהכתף הקרה שמפנה הממשל האמריקאי, נותנת רוח גבית לשונאי ישראל ולארגוני האו"ם הנשלטים על ידי מדינות תומכות טרור.

העולם נוטה להאמין למסכנים ולחלשים, והפלסטינים העלו את הבכיינות והשקר לדרגת אומנות. הם הצליחו לשכנע כי אנו כובשים של עם מומצא שמעולם לא היה קיים. למרות זאת, אל לה לישראל לעצור את המלחמה, אלא להיכנס לרפיח ולהמשיך לפרק את גדודי חמאס שעדיין שורדים ולהרוג את סנוואר.

דובר צה"ל דניאל הגרי בפנייה לתקשורת הזרה (צילום :דובר צה"ל)

במקביל, על ישראל להמשיך את הדיאלוג עם ארה"ב ולנסות להגיע להבנות. וכן, גם להתפשר כדי לשחרר את החטופים, שזאת המשימה החשובה ביותר.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100FM, קונסול כבוד בישראל של נאורו, סגן דקאן הסגל הקונסולרי וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל
[email protected]