מחקרים שונים הצביעו על כך שלחץ, הן הפיזיולוגי והן הפסיכולוגי, יכול להשפיע לרעה על הפוריות. לחץ מביא לשחרור מוגבר של הורמונים כמו קורטיזול ואדרנלין, שמעכבים פעילות של הורמונים רפרודוקטיביים כמו אסטרוגן ופרוגסטרון, וכתוצאה מכך גורמים להפרעות במחזור החודשי, בעיות בייצור זרע ובקיום הריון תקין.

כל מה שצריך לדעת לפני שנכנסים לתהליך IVF
מחדל ההפריה באסותא ראשל"צ: אותרו מטופלות שקיימת אפשרות כי הן קשורות לאירוע

נתונים סטטיסטיים בעולם: לפי סקר שנערך בארצות הברית, כ-33% מהזוגות שנתקלים בקשיים להיכנס להריון מדווחים על רמות לחץ גבוהות במיוחד. מחקר נוסף מצא כי נשים עם רמות קורטיזול גבוהות במיוחד חוו עיכוב משמעותי בביוץ, מה שמקטין את הסיכוי להיכנס להריון בכ-50%.

בישראל, המצב אינו שונה משמעותית מהמצב העולמי בעולם המערבי. מחקר שנערך באוניברסיטת בן-גוריון הראה כי לחץ נפשי חזק ומתמשך יכול להפחית את הסיכויים להיכנס להריון בכ-23% בקרב נשים. כ-40% מהנשים הסובלות מבעיות פוריות בישראל מדווחות על רמות לחץ גבוהות שפוגעות בסיכויים להרות.

במחקר נוסף, נמצא כי כ-32% מהזוגות המנסים להיכנס להריון ללא הצלחה חוו ירידה באיכות הזרע אצל הגברים, במקביל לתחושות לחץ גבוהות. השפעת הלחץ על הפוריות אינה מוגבלת רק להשפעות ההורמונליות. לחץ כרוני יכול גם לגרום לדלקות כרוניות, שינויים במערכת החיסונית ולהפרעות באיכות השינה, כל אלה יכולים להשפיע לרעה על הפוריות. כאשר הגוף נמצא תחת לחץ ממושך, הוא עשוי לשלוח "אותות" שזהו לא זמן אידיאלי להרות, מה שגורם לדיכוי פונקציות רבייה רבות.

זוג בטיפולי פוריות (צילום: שאטרסטוק)
זוג בטיפולי פוריות (צילום: שאטרסטוק)

השפעות פיזיולוגיות וביולוגיות נוספות של לחץ הן: דיכוי של פונקציות חיסוניות - פגיעה במערכת החיסונית עשויה להשפיע לרעה על היכולת להתמודד עם זיהומים שיכולים להפריע לקיום הריון בריא, הפרעות שינה - חוסר שינה איכותית משפיע על רמות הלפטין וגרלין - הורמונים המשפיעים על תחושת רעב ושובע, וכן על תפקודים הקשורים לרבייה. שינויים אלה עלולים לפגוע בסיכויים להיריון ושינויים במשקל - לחץ גבוה עלול לגרום לשינויים קיצוניים במשקל, הן עלייה והן ירידה, שכל אחד מהם יכול להשפיע לרעה על הפוריות.

נוכח הנתונים חשוב לטפל בגורמי הלחץ בחיים עם מגוון אפשרויות: עיסוק בפעילות גופנית קבועה, יוגה, מדיטציה או כל פעילות נוספת המועדפת על האדם וידועה כמפחיתת לחץ, התחלת טיפול פסיכולוגי כדי ללמוד להתמודד עם לחץ בצורה בריאה יותר, הקפדה על שינה איכותית ומספיקה, כולל שימוש בשיטות הרגעה לפני השינה כמו קריאה או האזנה למוזיקה רגועה לפני השינה, תזונה העשירה בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים, שיכולה לסייע בשיפור הפוריות ובחיזוק המערכת החיסונית, ובכך לסייע גם בהפחתת הלחץ.

יוגה (צילום: אינג'אימג')
יוגה (צילום: אינג'אימג')

במקרים בהם קיימים קשיים פוריות עקביים, מומלץ לראות רופא ולערוך בדיקות רפואיות יסודיות ולקבל ייעוץ גנטי על מנת לאתר בעיות רפואיות אפשריות ולטפל בהן בהתאם. המחקרים הרבים המצביעים על קשר בין לחץ לירידה בפוריות מחייבים אותנו לשים לב לא רק לגורמים הפיזיולוגיים של פוריות אלא גם לגורמים הנפשיים והסביבתיים המשפיעים עליה.

התמודדות עם לחץ בצורה יעילה ובריאה יכולה לשפר את הסיכויים להריון ולקיום חיים מאוזנים ובריאים יותר. ההבנה של השפעת הלחץ על הפוריות היא צעד ראשון חיוני בדרך לפתרון הבעיות הללו, והמחויבות לטפל בגורמים הללו יכולה להוביל לתוצאות טובות יותר לזוגות המנסים להביא ילדים לעולם.

עידו סירוטה (צילום: עדין סבח)
עידו סירוטה (צילום: עדין סבח)

*הכותב הוא ד"ר עידו סירוטה, רופא נשים בכיר, מנהל המרכז למצוינות בכירורגיה גניקולוגית, ניתוחים רובוטים, היסטוריוסופיות וצוואר הרחם. עובד בבתי החולים רפאל ואסותא רמת החיל.