קצת מוזר היה האירוע שהנחתי בשבוע שעבר על בינה מלאכותית ויצירתיות. חברי איגוד הבמאיות והבמאים באו לשמוע איך כלי הבינה יעזרו בעבודתם, אבל למרות שלא דיברה, היתה כוכבת מרכזית לערב. היא לא היתה דוברת היא היתה תהיה. התהיה שמפחידה את כולנו - האם הבינה פה להפוך את המקצוע שלנו למיותר. הבמאים בחדר תהו אם במקומם בקרוב על הסט הבינה המלאכותית תצעק "אקשן". לא מעט מהנוכחים יצאו מוטרדים יותר משנכנסו. אחד מהם, דווקא לא מבוגר, ניגש בסוף ההרצאה וכמעט בדיסקרטיות שאל אותי מה זה פרומפט. בוא נשב רגע אמרתי ושלפתי את הסלולארי.

תראה, אמרתי, אז בשנה וחצי האחרונות פרצה לחיינו האפשרות לאינטראקציה עם כלים של בינה מלאכותית באמצעות צ'אט. לכאורה זה כלי פשוט ואינטואיטיבי אבל אחד הדברים הכי מעניינים בבינה מלאכותית הוא העובדה שהיא טכנולוגיה שמגיעה ללא הוראות הפעלה. במקרים רבים, המפתחים שלה מגלים את היכולות שלה ביחד עם המשתמשים, וממש כמו תינוק - כל יום אנחנו מגלים עוד המון יכולות שלא חשבנו עליהן לפני. פרומפט זה המשפט שכותבים או אומרים למכונה כדי להסביר מה בעצם אנחנו רוצים ממנה. אפשר לצלול מפה עד אינסוף לעולם המרתק של הנדסת פרומפטים, אבל כמו לימודי שחייה -כדאי להיכנס לאתר של צ'אט GPT ולהתחיל להתנסות. 

הבינה המלאכותית היא מערכת יחסים חדשה בחיינו וכמו כל מערכת יחסים צריך להבהיר כוונות, מי אנחנו ומה אנחנו רוצים בדיוק. כלומר, לומר לבינה המלאכותית מי היא (אתה עכשיו עורך דין מנוסה/קומיקאית שמתמחה במשחקי מילים/יועץ אסטרטגי שמתמחה בקמעונאות/מדריך טיולים בתל-אביב) ומה צריך שהיא תעשה (תתרגמי לי מסמך/תכתבי לי הספד/ תמצאי לי מסלול מונגש בעיר הלבנה). ואז כל פרט רלוונטי שיעבה את הקונטקסט ואיך התוצאה צריכה להיות באיזה אורך או פורמט. 

. למהדרין אפשר גם להוסיף בשלב הזה "בטרם תענה, תשאל אותי 3 שאלות שימקדו אותך ויטייבו את התוצאה - או למקד מי קהל היעד, נניח, תסביר לי את זה כאילו אני בן שמונה. 

כך או כך, מכאן זה בעיקר ניסוי וטעייה. חשוב לזכור - בינה מלאכותית בצ'אט אינה מקור מידע מהימן, היא כלי לעיבוד וייצור תוצרים וחשוב לבדוק את המידע שהיא מספקת. צריך לקחת הכל בעירבון מוגבל, כי גם אם אומרים לבינה שהיא קרדיולוג מנוסה, עדיין רופא אמיתי הוא אופציה אמינה יותר. תכתבו רגע בצ'אט GPT על עצמכם ויש מצב שתגלו שזכיתם באירוויזיון והמצאתם את הכרוב הכבוש.

בכל מקרה, הנה עשרה פרומפטים להתחיל את הקשר עם מודל הבינה המלאכותית. הם לא בהכרח הכי טובים או חדים, אבל הם דלת כניסה לדיאלוג מרתק.

1. אתה עכשיו פסיכולוג בעל ניסיון. אני מרגיש מתוח לקראת השיחה הצפויה עם בעל הדירה שלי על העלאת שכר הדירה. בוא נעשה סימולציה של השיחה. תגלם את בעל הדירה.

2. אתה עכשיו שף מקצועי. יש לי בפריזר רק דניס קפוא ועדשים. תן לי מתכון להכנת ארוחת צהריים בריאה שילדים יאהבו, כולל הוראות הכנה מפורטות.  

3. אתה עכשיו מורה מנוסה למתמטיקה. אני ילד בן 16 שמתקשה עם המושג "קוסינוס". תסביר לי את המשמעות והשימוש שלו בשפה פשוטה ומובנת, תוך שימוש באנלוגיות מתחום הכדורגל שאני מכיר.

4. את עכשיו האמא של המדענית המפורסמת מארי קירי. אני רוצה לגדל את הבת שלי להיות מדענית פורצת דרך. תני לי טיפים פרקטיים וחינוכיים על איך לטפח את התשוקה והמוטיבציה המדעית שלה מגיל צעיר.

5. אתה עכשיו וטרינר מקצועי עם הבנה בפסיכולוגיה של בעלי-חיים. החתול שלי מתעקש לקפוץ על השיש במטבח. תן לי טיפים ספציפיים איך לשנות בצורה אפקטיבית את ההרגל הזה.

6. אתה מאמן כושר מומחה. לאחרונה הצטברו לי קילוגרמים בעקבות לחץ וארוחות חג. תכנן עבורי תוכנית אימונים קצרה של 15 דקות ביום שתעזור לי לחזור לכושר.

7. אתה עורך דין מנוסה. אני רוצה להגיש תלונה רשמית להנהלת הבנק על השירות הגרוע שקיבלתי. נסח עבורי מכתב תלונה נחוש ומנומק, שידגיש את הליקויים ואת הדרישות שלי לטיפול מיידי. 

8. את עכשיו כותבת הומוריסטית מוכשרת. תכתבי עבורי את הנאום שאני צריך לתת בטקס העובד המצטיין, שהוא בחור צעיר שעשה בחברה שלנו מהפיכה בתחום תהליך הגריסה. תשלבי בו הומור קליל על חולצות מכבי תל-אביב שהוא תמיד מגיע איתן.

9. אתה עכשיו מהנדס פרומפטים מוכשר. קח את הפרומפטים שכתבתי ושפר אותם כך שיהיו יעילים ויביאו תוצאות מדהימות מהבינה המלאכותית.

10. אתה עכשיו עורך מקצועי. אני רוצה לכתוב כתבה בשם "עשרה פרומפטים למתחילים" שתסביר בצורה מעניינת ומובנת את התחום של פרומפטים לאנשים חדשים בבינה מלאכותית. תן לי כותרת אטרקטיבית ופתיח משכנע.

עמרי מרכוס עוסק באסטרטגיית תוכן ובינה מלאכותית

עמרי מרכוס (צילום: ללא קרדיט)
עמרי מרכוס (צילום: ללא קרדיט)