מדינת ישראל מנהלת מזה למעלה משבעה חודשים מלחמה רב־זירתית. אין כוונתי למלחמה בזירות הגיאוגרפיות מול חמאס, חיזבאללה, לבנון ואיראן. כוונתי לזירות אחרות: הזירה המדינית, הזירה הצבאית, הזירה האזרחית והזירה השיקומית.

נתניהו ימשיך להתלונן? התפקיד הרגיש שלא מאויש מתחילת 2023 | בלעדי
האמת לא נשמעת: מחדל ההסברה מגיע לשיאו באל ג'זירה | יוסי אחימאיר

אחרי שהתאוששנו מהתדהמה של 7 באוקטובר, כלשונו של ד"ר מיכה גודמן, ולא מההפתעה, ניגשנו לגבש דרכי התמודדות. בראש ובראשונה הוקם קבינט מלחמה, שמטרתו ניהול מדויק של מהלכי המלחמה. הוקמה מנהלת, שתפקידה לנהל את השיקום של אזור הדרום ויישובי העוטף.
משרדי הממשלה עסוקים במתן מענה מקיף ומכיל לבעיות שהתעוררו בתחומי עיסוקיהם השונים.

רק הזירה התקשורתית שנראה בבירור שהיא דורשת טיפול, אולם במבחן המציאות, למביט מן הצד זה נראה כאילו היא מטופלת רק "על הדרך". ממשלת ישראל חייבת להקים באופן מיידי קבינט הסברה או לחדש את הקמתו של משרד ההסברה. זאת, לא כפרס ניחומים פוליטי, אלא מתוך הבנה שמשרד ההסברה פעילותו שונה בתכלית מפעילות משרד החוץ.

יש מי שצריך לנהל מדיניות ויש מי שצריך לתווך אותה לזירות שונות ברחבי העולם. אניח כאן את רצף האירועים שחווינו בימים הספורים האחרונים: הדיון על הוצאת צווי הסגרה לראש הממשלה ולשר הביטחון, מדינות נורבגיה, אירלנד וספרד מבקשות להכיר במדינה פלסטינית, סוגיית החרמת הציוד של AP ואפילו עדן גולן דחתה את הצעת שר החוץ לשמש שגרירת הסברה מן הטעם שהיא מתמקדת במוזיקה וכבר הספקנו לשכוח את אירועי הקמפוסים בארה"ב.

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)

כל אחד מהאירועים הללו מצריך היערכות הסברתית, שהיא לא חלק ממשימת משרד החוץ. משרד הסברה שבראשו קבינט הסברה אמור לגבש מנהלות הסברה, שכוללות את כל משרדי הממשלה, כל יחידות הסמך השונות, תוך שילוב השלטון המקומי. גיבוש מערכים שהם נמצאים דוברי בתי החולים בישראל, המוסדות האקדמיים, דוברי השגרירויות בכל העולם. מערך ייעודי לשירותי ההצלה השונים – כיבוי אש, מד"א, ארגוני ההצלה.

כל ההיערכות שציינתי לעיל היא מתבקשת, מן הטעם הפשוט שכל הגורמים הללו הם בנמצא. האיסוף שלהם למערך כולל או למספר מערכי משנה הוא טכני בלבד. במערך ההסברה נכון שיהיה גם ענף שאינו מוסדי. ענף שיאתר ויאסוף, למשל, את כל משפיעני הרשת הפועלים בישראל לשירות "מילואים".

מערך ההסברה צריך לגבש למשימות ההסברה את הקהילות היהודיות בחו"ל. אני שב ומדגיש – גיבוש לצורך משימות הסברה ולא משימות דיפלומטיות. בכירי הפוליטיקאים הישראלים "במילואים" צריכים אף הם לשמש כנושאי מסר משותף ובוודאי בתקופה שהמסרים נמצאים בקונצנזוס.

מעל לכל גיבוש המערך הטכני, ניהולו ותפעולו, חשוב להדגיש את המובן מאליו: המשימה החשובה ביותר היא היערכות לאירועים. בצד גיבוש תוכנית העבודה למהלכי הסברה פוזיטיביים, חשוב לחדד את היכולת לחזות מראש את מה שעלול להפוך להיות אירוע משברי ומולו לגבש הערכות מצב ותוכניות עבודה.

והערה חשובה מאוד לסיום: במדינת ישראל יש כוחות הסברה יצירתיים ואיכותיים מאוד. צריך לארוז ולקשור בין כולם. קבינט הסברה חשוב לא פחות מקבינט מלחמה.