הממונה על אגף התקציבים באוצר, אמיר לוי, תקף שלשום בחריפות את הנהלת משרד התקשורת על הסכמתה מתחילת השבוע להתיר לבזק לנצל הפסדים לצורך מס שצברה ביס. במכתב ששיגר לשלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, טען לוי ש"קיימת דומיננטיות מוחלטת של בזק בשוק התקשורת. ביטול ההפרדה התאגידית ללא יצירת מנגנוני פיקוח ובקרה מאזנים עלול להחריף את המצב ולהגדיל את שליטת בזק באופן שיפעל לרעת הצרכנים".



עם כל הכבוד לממונה, משרד התקשורת הוא האמון על פעילות הענף והוא הגורם המקצועי המבין מה משמעות ההחלטה הנוגעת לבזק. שום גורם, כולל לוי עצמו, אינו מסוגל להעריך עד הסוף אם החלטת משרד התקשורת תפעל באמת לרעת הצרכנים.



במשרד התקשורת סבורים שהתנאים להגדלת התחרות בשלו, ובהחלט ייתכן שביטול ההפרדה התאגידית דווקא יעודד את רמת השירות והתחרות. זה יהיה בזכות חיובה של בזק בפריסה מואצת של תשתיות מתקדמות, שיאפשרו גלישה מואצת באינטרנט.



סיפור משרד התקשורת ובזק אינו אלא חלק מסגנון ה"אני ואפסי עוד" של ממלכת אגף התקציבים ושל לוי העומד בראשה. קשה להתעלם מהפארסה של מיסוי דירה שלישית מבית היוצר של לוי, שאטם את אוזניו לדברי הביקורת החריפים שהושמעו נגד החוק. אני לא מדבר רק על הביקורת מפוליטיקאים או בעלי הדירות, הנחשבים לאינטרסנטים. הם אינם לבד. ביקורת פנימית הושמעה גם מצד אנשי רשות המסים. אפילו הנגידה קרנית פלוג, היועצת הכלכלית לממשלה, לא התלהבה וטענה שהמיסוי עלול לייקר את שכר הדירה. לוי, כדרכו המתנשאת, סתר את טענותיה. במכתב שפרסם טען שהירידה הצפויה במחירי הדירות (עקב המיסוי) תפחית את התשואה הנדרשת מבעלי הדירות ובעקבות כך את שכר הדירה. אשרי המאמין.



לוי כל כך נשבה בקונספציה עד שדחף את כחלון ליזום חקיקה שנויה במחלוקת, שעליה הוא עוד עלול לשלם מחיר פוליטי. ולקינוח נזכיר את אמירתו המגלומנית בכנס "גלובס": "מס דירה שלישית יעבור. נקודה!" זוהי אמירה שמדגימה את שיכרון הכוח. ויש מקרים נוספים שבהם הממונה כפה את דעתו. כך היה כשניסה למנוע מהבנקים להשתתף בשיווק "תוכנית חיסכון לכל ילד" בשם ססמאות כמו "תחרות" ו"ריכוזיות המערכת". מזל שבאוצר יושבים אנשים מפוקחים ובעלי ניסיון כמו החשבת הכללית. מזל גדול יותר שבמערכת הפוליטית נותרו מוקדי כוח כמו החרדים, שבחושיהם המחודדים הבינו שעדיף בנק בטוח אחד ביד משתי חברות לניהול קופות גמל על העץ. ויש מקרים נוספים כמו ההסכם עם משרד הביטחון, שללא התערבות החשבת הכללית והממונה הקודם על השכר גרסת לוי שהקלה מאוד על מערכת הביטחון הייתה מתקבלת.



הממונה על התקציבים אינו מבין בכל ואינו אמור להבין בכל. מומלץ שיישם הפרדה מבנית באוצר ויעניק לגורמי המקצוע, כמו משרד התקשורת, בנק ישראל או החשבת הכללית את הקרדיט הראוי. לאחר הצעת החוק למיסוי דירה שלישית, המסתמנת ככישלון, קצת צניעות לא תזיק. לכן, כשבאגף התקציבים תוקפים את תוכנית משרד התקשורת לביטול ההפרדה המבנית בבזק, מומלץ לקחת את הדברים בפרופורציות הראויות. כבר היו דברים מעולם.