מה אתם מצפים משר החינוך? אני מצפה שהוא יקדם את מעמד המורה ואת איכות ההוראה, שיסגור את הפערים העמוקים בין מרכז לפריפריה. אני מצפה שהוא ילמד את התלמידים שלנו להקשיב לדעות שונות, לגבש דעה משל עצמם, ולהיות אזרחים פעילים שיתרמו לשיפור החברה בישראל. אבל במקום זאת, נראה שהדבר שמטריד את בנט יותר מכל הוא המפגשים של אנשי ארגון שוברים שתיקה עם התלמידים. בשבועות האחרונים הוא יזם "שיחות בירור" למנהלי בתי ספר, הוציא חוזר מנכ”ל חדש ויצא לתקשורת עם הכרזות ואיומים במטרה להרחיק את חברי הארגון מהכיתות. זה לא עזר, וכעת הוא מנסה להשיג את רצונו באמצעות הצעת חוק חדשה.



גם זה לא יילך. הצעת החוק המסתמנת תאפשר לשר החינוך לאסור הרצאות של ארגונים ש”פוגעים בחיילי צה”ל”. זה לא המקרה של שוברים שתיקה, ארגון של חיילים משוחררים שמספרים על מה שעבר עליהם במהלך השירות הצבאי בשטחים ועל המציאות הקשה שנכפתה עליהם, לדעתם, בשל מדיניות הממשלה. הם אינם פוגעים בחבריהם החיילים וגם לא בצה”ל, אלא מפגינים אזרחות פעילה בדיון הציבורי שהם מבקשים לעורר. אפשר לנסות לסתור את העדויות שלהם, מותר לחלוק על דעתם, להתווכח. כך מתנהלת דמוקרטיה. כך מחנכים לדמוקרטיה.



עצם היוזמה לחוקק חוק חדש היא הודאה של בנט בחוסר החוקיות של הרדיפה שהוא מנהל נגד פעילי שוברים שתיקה ונגד הזמנתם להרצות בפני תלמידים, כפי שאנו טענו מלכתחילה. הנפגעים העיקריים מהאובססיה של בנט הם התלמידים שאמורים - בהתאם לחוק החינוך הממלכתי - לקבל חינוך לחשיבה ביקורתית, לזכויות אדם ולאזרחות פעילה. מצער ומפחיד שדווקא שר החינוך מעדיף תלמידים חסרי דעת, חסרי דעה עצמאית - אזרחים צייתנים ושתקנים.



הכותב הוא ראש צוות זכויות אזרחיות ופוליטיות באגודה לזכויות האזרח בישראל