לייעץ לאחרים זה תמיד קל, לא כל שכן בתחום החינוך, שבו כידוע כי כל אחד הוא מומחה בכיר. כך, בכל שנה ושנה, עם פתיחת שנת הלימודים, אנו זוכים לשלל עצות מלומדות על אודות הצעדים הנדרשים לשיפור מצב מערכת החינוך בישראל.



“רק כיתות קטנות” - יודע זה שראה קצת עולם ומנפנף בהישגיה המדהימים של מערכת החינוך בנורווגיה, שם משמשים בקודש שלושה מחנכים על כל בלונדיני וחצי; “העלאת שכר המורים” - טוען הכלכלן הבכיר ומוכיח בטבלאות אקסל ובמופתים את הקורלציה המושלמת בין התוצאות וההישגים לגובה השכר; “הטמעת שיטות הוראה חדשניות” - דורש איש חינוך מתקדם שרכש את מומחיותו בתחום מכמה סרטוני השראה שראה בפייסבוק והתרשם מיידית שרק זו הדרך.



ככה זה אצלנו, כל אחד יודע בדיוק מה ואיך צריך לעשות כדי לפתור את כל הבעיות והאתגרים. אני מודה ומתוודה שגם אני נהגתי להעניק עצות מלומדות וטיפים חינוכיים לצוות המחנכים בבית הספר, עד שהתחלתי בעצמי לעשות כמה שעות הוראה שבועיות בבית הספר, בכיתה אמיתית מול תלמידים אמיתיים, ומאז, לצד רגש הערכה עצום שאני חש כלפי כל מורה ומחנך בישראל שעושה את הדבר הזה יום־יום מרצונו החופשי, גם הבנתי שעם כל הכבוד לכל המומחים המבינים ולכל התזות המתקדמות והתיאוריות הנפלאות, מי שלא חווה את אתגר ההוראה בעצמו - לא באמת יודע על מה הוא מדבר.



אבל אם כולם מרשים לעצמם, הנה גם ההצעה שלי: כיתות קטנות, העלאת שכר המורים והטמעת שיטות הוראה חדשניות הן כלים נפלאים שללא ספק יתרמו לשיפור הישגי מערכת החינוך, אבל בסופו של דבר אלו פתרונות הכרוכים בתקציבים מרובים, וכשאין תקציב - אז אין תקציב. אני, לעומת זאת, מבקש להציע פתרון שאינו כרוך בכל הוצאה תקציבית נוספת, והוא פשוט וקל לביצוע.



לדעתי, די בהוספת חצי שעה ביום כדי לפתור את כל בעיותיה של מערכת החינוך בישראל.



כך כותב הרבי מליובאוויטש בספרו “היום יום”: “כשם שהנחת תפילין בכל יום היא מצווה מן התורה על כל יהודי, בלי הבדל אם הוא גדול בתורה או איש פשוט - כך חוב גמור על כל יהודי להקדיש כחצי שעה מחשבה בכל יום על אודות חינוך בניו, ולעשות ככל שבכוחו, ויותר מכפי כוחותיו, לדאוג ולפעול על בניו שילכו בדרך שבה מדריכים אותם".



הורים יקרים, נסו להוסיף את מחצית השעה היומית הזו במערכת החינוך הפרטית המתנהלת על ידינו, ההורים בישראל, הרגישו שותפים למאמץ, גלו מעורבות, שתפו פעולה ותראו איך לפתע כל מערכת החינוך נראית לגמרי אחרת. 



הכותב הוא מנהל מוסדות החינוך של חב"ד בתל אביב