הצעת חוק חדשה, שעלתה לאחרונה על שולחן הכנסת, מתיימרת לטפל בתופעה המוכרת בז'רגון המקצועי של עולם דיני המשפחה בשם "ניכור הורי". מדובר בתופעה נפוצה במצבים של סכסוך גירושים, שבמסגרתה הורה אחד מסית ילד נגד ההורה אחר עד כדי אובדן הקשר בין הילד להורה המושמץ.



על פי הצעת החוק, הורה הטוען להיעדר קשר סדיר או לנתק בינו לבין ילדו יוכל להגיש תביעה לבית המשפט המוסמך. אם בית המשפט ימצא כי קיים סירוב לקשר סדיר או נתק בין הורה לילדו, הוא יפנה את ההורים והילד למומחה מטעמו לקבלת חוות דעת, שתכלול הנחיות בדבר התוכנית הטיפולית לילד, להורים ולמשפחה והוראות בדבר חידוש הקשר באופן הדרגתי.



לצד פרסום הצעת החוק ציינה חברת הכנסת רויטל סויד (המחנה הציוני), שהגישה את ההצעה, כי "הצעת החוק תעניק תקווה לילדים שאין בידם הכלים והידע לדרוש את זכותם הבסיסית לקשר. לא בכדי מברכים עליה בכירים במערכת המשפט ואנשי מקצוע הסבורים שצריך להתחיל להפנים שמדובר בתופעה רווחת שעל המחוקק מוטלת החובה להידרש אליה לראשונה".



אלא שלמרבה הצער, הצעת החוק המדוברת מהווה ניסיון לשטות בציבור, על חשבון הציבור. הצעדים שמוצעים בהצעת החוק לצורך טיפול בתופעה נעשים מדי יום ביומו בבתי המשפט לענייני משפחה, בלי להידרש לחקיקה ספציפית העוסקת בנושא. כלומר, מדובר ב"עיגון" הליכים המתקיימים ממילא ובחקיקה שאינה בה כל צורך.



חמור מכך; הצעדים המוצעים בהצעת החוק הם צעדים שנויים במחלוקת אשר בית המשפט לענייני משפחה נוטה להשתמש בהם במשורה: הניסיון להורות להורה לנקוט גישה מסוימת מול ילדו עלולה לעתים קרובות להחמיר את הבעיה, שכן כפייה כזו אינה יכולה להכריח שיתוף פעולה, ולעתים רבות דווקא מעודדת את ההורה המנכר לפעול ביתר שאת נגד ההורה המנוכר.



במקום שהמחוקק יספק פתרונות אמיתיים לתופעה, פתרונות אשר הועלו לא פעם בעבר בפורומים מקצועיים - קביעה חוקית המגדירה מהי הסתה הורית, העברת משמורת מיידית ודרכי פעולה זריזות אחרות - הרי שהבחירה היא לעגן ללא צורך הליכים קיימים ולא יעילים.



למרבה הצער, אין זו הפעם הראשונה שבה המחוקק מנסה לתפוס טרמפ על הליכים המתקיימים ממילא בתחום דיני המשפחה ללא חקיקה ואינם דורשים עיגון. משום מה, מדובר דווקא בכלים הפחות יעילים בארגז הכלים. כך, לדוגמה, בא לידי ביטוי גם בהצעת חוק אחרת שעלתה לאחרונה, שלפיה המדינה תקים מאגר עם שמותיהם ותמונותיהם של סרבני גט במטרה להרתיעם באמצעות שיימינג. כמו ההליכים המוצעים בהצעת החוק העוסקת בניכור הורי, הרי שגם השיימינג לסרבני גט הוא הליך הקיים כבר בשטח, אך עד כה לא הוכח כי הוא יעיל או מרתיע. הסנקציה הופעלה בעבר, ואף קיבלה את ברכת בית המשפט העליון, אך בתי המשפט ממעטים להשתמש בה, שכן התברר שסרבני הגט ממשיכים בסירובם גם לאחר השיימינג.



הכותבת עומדת בראש משרד עורכי דין המתמחה בדיני משפחה וירושה