המלחמה של הרבנים הקיצונים מן המחנה החרד"לי נגד השירות בצה"ל עבר משלב הדיבורים לשלב המעשים - וכך צריך גם לקרות לתגובתה של מערכת הביטחון. כל עוד היה מדובר רק בדברי בלע, שגילו בעיקר כמה חשוך ונבער עולמם של הדוברים, אפשר היה להתייחס אליהם בגדר חופש הדיבור, שמגיע גם לחשוכים ולנבערים. אבל מרגע שמדובר בהסתה מעשית נגד הגיוס, אין כבר דבר שמפריד בין מי שמתכנים "הציונות הדתית" לבין הפלגים הקיצוניים ביותר בציבור החרדי. אלה כמו אלה מסיתים נגד הגיוס, אלה כמו אלה צריכים לקבל תגובה מוחצת של מערכת הביטחון.



רב שמסית נגד הגיוס, אסור שיהיה רב של ישיבת הסדר, או של מוסד כלשהו שמקבל הקלה בשירות או תמיכה ממלכתית. שר הביטחון לא צריך לגנות את דבריו, אלא להגיב להם: להודיע לישיבה שאו שהרב יתנצל ויחזור בו או שיפסיק לשמש בתפקיד בכיר בה – או שכל הקלה והסדר שמהם נהנית הישיבה יבוטלו. הפעולה של הרבנים האלה היא קריאת תיגר ישירה על מהותו של צה"ל כצבא העם, וכך צריך לנהוג בה.



הניסיון מלמד שמערכת הביטחון טובה בגינויים, וקצת פחות במעשים. פעם אחר פעם היא נרתעת מסנקציות של ממש, גם נגד מי שקראו לסירוב פקודה או תקפו ישירות את מפקדי הצבא. הרפיסות הזאת רק מחזקת את הקיצונים, שמרגישים שהם יכולים לא רק להגיד הכל, אלא גם לעשות הכל, כולל להסית באופן ישיר נגד הגיוס לצבא. אחרי התמונות שראינו אתמול מכנס הרבנים, והדברים המפורשים שנאמרו בו, אין ברירה למי שחרד להמשך דרכו של צבא העם אלא להגיב, והפעם במעשים ברורים.



הכותב הוא יו"ר סיעת יש עתיד, חבר ועדת החו"ב ומוביל חוק הגיוס


הביא לדפוס: אריק בנדר