צה"ל מזמן 80 עמותות דתיות ללמד זהות יהודית את חיילי צה"ל. מי זקוק לחיזוקי זהות? אלה מישיבות הדת והחרדים גדושים בזהות. נותרו החיילים החופשיים הזקוקים לכך, ומי מוכשר לעשות זאת יותר מהרבנים האורתודוקסיים? אחרי מהפכת הריבונות, מהי זהות שבאה לנרמל את הקיום הלאומי? האם יש רב אחד או חניך ישיבה אחד שיכול לספר על הזהות היהודית של 120 השנים האחרונות, לאחר שרוב העם יצא מהישן אל החדש? האם יש רב אחד שיכול לספר את סיפורה של היהדות הפתוחה שהשתחררה מהאורתודוקסיה ועלתה בזהות לאומית חדשה אל העולם המודרני תוך כדי שהיא מתמודדת עם הניסיונות לחסום את המודרנה בפני בני העם? 
 
היש רב או תלמיד ישיבה שיכול לספר לחיילים החופשיים על תופעת ההשכלה, על "הדרשה" של חיים הזז? הוא יוכל לצטט את "אישה עברייה מי ידע חייך" מ"קוצו של יוד'" של יל"ג? הוא מסוגל לספר להם על ביאליק מ"מתי מדבר": "אִם־אָסַף הָאֵל מֵעִמָּנוּ אֶת־יָדָיו / וַאֲרוֹנוֹ מִמְּקוֹמוֹ לֹא־יָמוּשׁ / נַעַל־נָא אֵפוֹא בִּלְעָדָיו!".
 
הלא כל זה הוא ההיפוך של האורתודוקסיה. זו תמצית הזהות של הישראליות, שהקימה היהדות הפתוחה. מהמקום הזה באה מדינה. כאן החיינו את כושר היצירה שדעך בגלות. ואין ב־3,000 שנה דור שמגיע לקרסולי היצירה שעשינו כאן בכל התחומים. היש רב או תלמיד ישיבה שיכול להסביר את דברי דוד בן־גוריון: "מי שמת על קידוש השם הציל את עצמו; מי שנהרג בסג'רה נפל למען עמו". היש רב או תלמיד ישיבה שיכול לספר את נפלאות התקומה? את הפרישה של היהדות הפתוחה מהצדק האלוהי שאיתו הלכנו 1,800 שנה עם צידוק הדין האלוהי אל התביעה לצדק האנושי, שבאמצעותה אילצנו עמי עולם להכיר בזכותנו לריבונות לאומית? 
 

היש רב או תלמיד ישיבה שיכולים לספר את גדולת גולי פורטוגל וספרד? את שפינוזה ואת חבורת ונציה שטענו שהתלמוד חוסם את היצירה העברית (היהודית) ומונע גישה אל הפילוסופיה, המדע, האומנות ותורת המדינה? מי מהם יכול לבאר את התופעה שבתוך מאה שנה הופכים היהודים החופשיים לפסגת התרבות המערבית - בפילוסופיה, במדע, בסוציולוגיה, בכלכלה, באומנות, בספרות, בפרסי נובל. איפה היו היהודים האלה במשך מאות בשנים?

דוד בן גוריון. צילום: לע"מ
דוד בן גוריון. צילום: לע"מ
 
היש רב או תלמיד ישיבה שיכול לספר על נפלאות התקומה נוכח התנגדות היהדות האורתודוקסית שלא רצתה מדינה? האם שמעו על האוטואמנציפציה של פינסקר? האם הקשיבו להרצל, לוויצמן ולבן־גוריון שהכריזו כי תפילות לא עוזרות? ורק הפריצה אל מוקדי הפקעת האסטרטגית של המעצמות היא הסיכוי. והעם לא נענה. אחרי הצהרת בלפור, זעק ויצמן "העם היהודי אייךָּ", אך רק אחרי האסון הגדול בא העם.
 
איך אפשר ללמד זהות יהודית חייל חופשי בלי תיאור התמורות שעבר העם היהודי בעת החדשה? יהושע לא הקים מדינה אלא שבטייה, ובגלות קיימנו קהילות גטו. אנחנו הקמנו מדינה כדי לנרמל את הקיום הלאומי, והמדינה היא ישראלית. היהדות הישראלית היא הזהות. כאשר דתי תרי"גי אומר: אני קודם יהודי, דבורו אמת. כאשר חופשי אומר אני קודם יהודי ורק אחר כך ישראלי, דיבורו חלול. 
 
במה אתה יהודי? אתה יהודי בישראליות שלך. איזה רב או תלמיד ישיבה יכול להתמודד עם ההוויה הזאת שבה הישראליות היא תוכן היהודיות של מרבית הישראלים? כאשר החזון איש ממשיל לבן־גוריון את משל העגלה המלאה שלו לעומת הריקה שלנו, החופשיים, הרי זו שטות. העגלה שלנו היא כל היקום, ושלו היא ריקה וזעירה לעומתה.
 
ואיפה צבא ההגנה לישראל במאבק שהאורתודוקסיה לגווניה והרבנים הצבאיים הפוליטרוקים מנהלים נגד הישראליות שעיצבנו כאן? אכן ראוי שצה"ל יקדיש משאבים לנושאי זהות, תרבות, אזרחות ומעט פילוסופיה. את אלה יכולים ללמד מורים וסופרים, אקדמאים ואומנים ישראלים מהיהדות הפתוחה ושל זרמים דתיים פתוחים למודרנה. רע הדבר שצה"ל מדיר את החופשיים, הרפורמים והקונסרבטיבים. הזהות הישראלית אינה מפחדת שחיילים ישמעו על זכויות אדם, שוברי שתיקה ורופאים ללא גבולות. הזהות היהודית־ישראלית יכולה לעמוד במבחן ובדיון ערכי ומוסרי כנגד הפלסטינית. זהות יהודית אורתודוקסית אינה יכולה. 
 
כי במאבק עם הפלסטינים ניצחנו לא רק כוחנית אלא גם מוסרית. אנחנו אמרנו "גם אנחנו", והפלסטינים אמרו "רק אנחנו". הצדק היה איתנו. עד שאחרי הניצחון בששת הימים עלתה המשיחיות והתהפך הגלגל ואנחנו האומרים "רק אנחנו". אובדן הצדק הוא אובדן הכוח. זה רק עניין של זמן. שלא נדע. 

[email protected]