לאחרונה פרסם הפורום החילוני את החוברת "זכותון חופשי? הקשב! – הזכות להיות מי שאתם", שבו מפורטים שורה של נושאים שאותם עשוי החייל החילוני לתפוס ככאלה שאסורים על פי פקודות הצבא, אך בפועל, על פי כללי הצבא והחוקים השונים, הם מותרים. החוברת היא תוצאה של עבודה מקיפה של משפטנים שסקרו את כל פקודות צה"ל, והוא צורך מהותי שעלה מחיילים ומהוריהם.



בשנים האחרונות נחשפים עוד ועוד מקרים של הדתה בצבא. ההיקף, האופי והתגובות כבר לא מותירים מקום לספק: לא מדובר במקרים בודדים, כי אם בתופעה. הורים חילונים היום צריכים לדעת שצה"ל שאליו אנו שולחים את ילדינו אינו אותו צה"ל שבו שירתנו אנו. החייל והחיילת החילונים המשרתים היום בצבא צפויים למצוא עצמם בסביבה שאינה מכבדת את אורחות חייהם. חייל וחיילת כאלה לא צריכים לחשוש או ליישר קו, אלא להילחם על זכויותיהם ולשמור על אורח חייהם, ואנו, ההורים שלהם, צריכים להיות שם בשבילם. החדשות הטובות הן שלעתים רבות הפקודות הן לצדנו, וכל מה שצריך לעשות הוא להכיר את לשון הפקודות.
 
חיילות שיתגייסו בימים אלה לצה"ל יפגשו ככל הנראה בניסיונות הדרה. אם הן מדריכות, יכול להיות שחלק מהחיילים בהדרכתן יבחרו להפנות אליהן את גבם. ייתכן שכדי להימנע ממקרים כאלה הן בכלל לא יוצבו בתפקידי הדרכה מסוימים. ייתכן שבנותינו ייתקלו בקוד צניעות שיראה בהן אובייקטים מיניים כאשר מפקדים יאסרו עליהן ללבוש חולצות לבנות, בגדי ספורט או בגדי ים בימי כיף. יש הרבה סיכוי שהבנות החיילות ייאלמו דום אל מול התביעות האלה. אחרי הכל, הן אינן תואמות את החינוך הליברלי והפמיניסטי שאנחנו מעניקים להן.


אם יש לכם בן חייל, הוא בוודאי יספר לכם כי נאסר עליו לחמם אוכל בשבת בחדר שלו, או שנערך חיפוש בתיקיו בפסח. יכול להיות שיענישו אותו בגלל כריך לא כשר או שהוא ייאלץ לצאת אחרון הביתה גם אם הוא גר רחוק כי משחררים קודם את אלה ששומרים שבת. הילדים החיילים שלכם בוודאי יספרו לכם כיצד פעמים רבות, כשיש פעילות העשרה וזורקים לחלל האוויר את המילה "ערכים", הם ימצאו את עצמם יושבים עם רב, קרוב לוודאי אורתודוקסי, שלא רק בא להעשיר את עולמם, אלא גם לספר להם איך להיות יהודים טובים יותר.

במפגש בין המגזרים השונים באוכלוסייה כופה הצבא לא פעם על החילונים להתפשר ולנהוג בניגוד לצו מצפונם, כאשר הם מתבקשים באופן חד־צדדי לכבד את חבריהם הדתיים. התהליך הזה מתרחש הן בשל פרשנות מחמירה לפקודת השילוב הראוי והן בשל כוחם העולה של המפקדים הנמנים עם הציבור הדתי־לאומי והרבנים הרבים הנוכחים בשטח. לא תמיד הפקודות מגנות על החיילים החילונים, ודרישות הכשרות המחמירות במרחבים המשותפים עשויות להעיק, אבל מניסיוננו בפורום ישנו מספר רב של מקרים שבהן ידיעת הפקודות פשוט פותרת את הבעיה.

לכן, עם הגיוס לצבא, לא די בזה שנצייד את ילדינו בציוד האיכותי ביותר, אלא בעיקר חשוב שנספק להם מעטפת הגנה ונספר להם על הזכויות שלהם ועל החשיבות שבעמידה עליהן. כי החיילים של היום לא רק יעצבו את פניו של צה"ל כצבא העם החופשי, אלא גם את המדינה כולה. 

הכותבת היא נשיאת הפורום החילוני.