חגי הצרכנות שעברו עלינו בסערה, הותירו אותי לא רק עם חשבון הוצאות מוגדל בכרטיס האשראי, אלא גם עם תהיות מטרידות אודות השמות המוזרים בהם מכונים חגים אלו: ה"בלאק פריידי" למשל, מה פתאום "פריידיי"? חגיגת הקניות הרי התחילה כבר ב"סנדיי" שלפניו. או "חג הרווקים הסיני", איזה רווקים ואיזה סיני? במו עיני ראיתי אישה שהיא גם נשואה וגם ישראלית ולמרות זאת חוגגת באדיקות ובהידור את החג הזה...



אצלנו זה לא ככה, החגים שלנו זוכים לשמות מדויקים, שמבטאים באופן קולע את מהותם: קחו למשל את חג “ראש השנה לחסידות” שחל היום - י”ט בכסלו, ואשר זכה לכינוי “חג הגאולה”. יהיו שיחשבו שמדובר בסופרלטיב מוגזם או סתם מיתוג שיווקי מוצלח, אבל הביטוי “חג הגאולה” מבטא באופן הקולע ביותר את מהותו של היום.



י”ט כסלו הוא “חג הגאולה” לא רק משום שמדובר ביום בו נגאל האדמו”ר הזקן, רבי שניאור זלמן מליאדי, מייסד חסידות חב”ד ובעל התניא והשולחן ערוך, מן המאסר אליו הושלך ברוסיה הצארית, עקב הלשנה והתנגדות לדרך החדשה שסלל בקיום התורה והמצוות ועבודת ה’.



י”ט כסלו הוא “חג הגאולה” בעיקר משום שגאולת האדמו”ר הזקן ממאסרו, סימלה את האישור וההסכמה שניתנה משמים להפיץ ולגלות את תורת החסידות – תורת הסוד, בדרך של “חכמה בינה ודעת”, הניתנת להבנה שכלית מוחלטת של כל אדם בכל רמה, והמסוגלת לחולל שינוי תודעתי מהותי בחייו של כל אדם.



תורת החסידות אינה מתיימרת לחדש, להוסיף או לשנות חלילה, דבר מה בתורת ישראל. תורת החסידות נועדה להעניק “אור וחיות” מחודשים לחייו הרוחניים של האדם, ולהפוך את קיום התורה והמצוות, ממערכת טכנית יבשה של חוקים וכללים מעיקים, לחוויה רוחנית מופלאה שמחה וסוחפת. לימוד החסידות באופן אמתי ומעמיק של ‘חכמה בינה ודעת’, גואל את האדם מן החשכה והמבוכה השוררת בחייו, ומדליק אור רוחני בחייו - אור של גאולה.



עצם העובדה כי בי”ט כסלו ניתן האישור משמים לגלות את תורת החסידות, מהווה אות וסימן כי אנו הולכים ומתקרבים לא רק לגאולה הפרטית של האדם הבודד אלא גם, בעקבות כך, לגאולה הכללית של העולם כולו. וכפי שאמר הבעל שם טוב: “אימתי קאתי מר” – מתי יבוא המשיח, “לכשיפוצו מעיינותך חוצה” – כאשר יפוצו מעיינות תורת החסידות.



בשונה מה”בלאק פריידי” או ה”טנקס-גיווניג”, בהם ניתנים אמנם הנחות גדולות, אך עדין צריך לשלם סכומים לא מבוטלים כדי ליהנות מהשפע הניתן בהם, שפע האור הרוחני שמוענק לנו ביום י”ט כסלו ניתן לנו לגמרי בחינם.



אל תפספסו את ההזדמנות לנצל את “מבצעי” היום הזה, מצאו את “התוועדות י”ט כסלו” הקרובה למקום מגוריכם, הצטרפו גם אתם למעגל לומדי החסידות, ותזכו לקיום הבטחתו של בעל הגאולה שהבטיח ואמר “מי שישמח בשמחתי אוציאנו מן המצר אל המרחב” - חג גאולה שמח!



הכותב הוא שליח חב״ד בשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת ‘סי אנד סאן׳, ת״א