במדינת ישראל של היום קשה למצוא חבר כנסת שבאמת מייצג את דעתם של מצביעיו. יחס אישי אינו דבר שאנו, כאזרחים, מצפים לו מהמועמדים שלהם אנחנו מצביעים בבחירות, כיוון שאנחנו מצביעים למפלגות ולא למועמדים. מעולם לא עלה בדעתנו כי ניתן לקבל מענה פרטני או פגישה אישית עם חבר כנסת. אך האם זוהי באמת בקשה מוגזמת? או שמא קיבלנו על עצמנו נורמה שהפכה למקובלת?



במשך יותר מ־70 שנות קיומה של המדינה, הצביעו אזרחי ישראל לרשימות על גבי רשימות של שמות אנונימיים. אם מדובר בתומכי מפלגת מרצ ואם מדובר במצביעי מפלגת ש"ס – אזרחי ישראל מעולם לא הצביעו למועמד לכשעצמו. באופן זה נוצר מצב שבו אדם אשר מעוניין בבניית קריירה פוליטית בישראל, צריך להגיע להיכרות טובה עם מנהיג מפלגה כזו או אחרת, ללא צורך בשיח עם הציבור או בוחריו כלל. אם תשאלו אותי, בדמוקרטיה אמיתית, נבחרי הציבור מייצגים את הציבור ולא את מנהיגי מפלגותיהם. 
 
כיום, למעט שלוש מפלגות, כלל הרשימות המתמודדות בבחירות לכנסת נקבעות על ידי מנהיג המפלגה באופן דיקטטורי. בשלוש המפלגות שבהן דיקטטורה זו לא קיימת, רשימות המועמדים נקבעות באמצעות בחירות מקדימות פנים־מפלגתיות - פריימריז. מדובר בבחירות מקדימות סגורות, שבהן רק חברי המפלגה רשאים להצביע. כך שמלבד העובדה שבחירות מקדימות מסוג זה יוצרות קומבינות ותחומים אפורים, עדיין מדובר בחוסר דמוקרטיה.

בנוסף, שיטת בחירות זו גורמת לחברי הכנסת תחושה של חוסר מחויבות כלפי בוחריהם, כיוון שלא הם אלה שיקבעו אם מושבם בכנסת מובטח להם או לא. אין צורך לפנות לעם אם הכוח לבחירתו של חבר כנסת תלוי במפלגה עצמה. ועל כן, הגיע הזמן לחולל שינוי. לתת לאזרחי מדינת ישראל אלטרנטיבה אשר מסוגלת להבטיח שקיפות והליך דמוקרטי נכון.

ב־29 בינואר יתקיימו לראשונה בתולדות המדינה פריימריז פתוחים. מפלגת "זהות", בראשות משה פייגלין, צפויה להוביל אירוע חסר תקדים, שבו כל אזרחי ישראל יוכלו להצביע בבחירות המקדימות של המפלגה. בפועל, כל אדם בעל תעודת זהות כחולה יוכל לקבוע מי יוביל אותה בפרט, ומי יהיה ברשימתה בכלל.
 העם יוכל לבחור דרך האינטרנט את הדירוג של כל אחד מהמועמדים ברשימה, ללא מתווך או גורם חיצוני, ובכך לקחת חלק בקמפיין הבחירות ישירות אל מול המועמדים.

הבחירות המקדימות יהיו בנויות באופן שבו לכל מצביע יינתנו שש נקודות, שאותן יהיה אפשר לחלק בין המועמדים באיזו דרך שיבחר. כל זאת בעוד שבמפלגות אחרות נמנעת זכות ההצבעה ממאות ואף אלפי מצביעים פוטנציאליים. גם אם דעתו הפוליטית נוגדת את זו של מפלגה זהות, יוכל כל אזרח להצביע בבחירות המקדימות באופן חופשי.

מהלך מסוג זה מהווה תפנית היסטורית בדמוקרטיה הישראלית. כזו שמביאה כלים של יחס אישי והיכרות ראויה עם נבחרי הציבור והמשחק הפוליטי. מעתה, שלטון העם חוזר לידיו של העם. 
 
הכותב הוא כלכלן, איש עסקים ומועמד בפריימריז של מפלגת "זהות"