חוויית הלימודים של תלמידי דור המילניום צריכה להיות שונה לחלוטין מזו שהייתה טרום שנת 2000. העולם השתנה, וחוסר הוודאות כיום לגבי כיצד ייראה העולם בעוד עשור ומעלה הוא הנחת יסוד מרכזית. משום מה, תלמידים בישראל עדיין קונים ספרי לימוד בכל שנה, מגיעים לכיתות בשמונה בבוקר ונמצאים במתחם בית הספר למשך שש שעות או יותר, נבחנים ומקבלים ציונים. נשאלת השאלה: מה עלינו לעשות על מנת להכין אותם לחיים מחוץ למערכת החינוך?


קיימים שבעה עקרונות יסוד שלפיהם אנו בונים את מערך הלימוד שלנו ברשת, ולהערכתי אלו הנקודות המרכזיות שבלעדיהן לא ניתן כיום להתמודד עם האתגרים התעסוקתיים בשוק העבודה. הראשון הוא העולם הגלובלי: חברות ההייטק והחברות הגלובליות שינו לחלוטין את שוק העבודה בעולם. עובדים כיום צריכים לדעת לתקשר עם לקוחות בחו”ל, לכתוב ולדבר אנגלית שוטפת ולאמץ ערכים בינלאומיים. מקצועות העתיד רק יקצינו את התופעה, ולכן אנו, במערכת החינוך, חייבים להכין את התלמידים לחוויית תעסוקה שונה לחלוטין מזו שהייתה נהוגה במשך עשורים. 

שנית, השפה האנגלית היא השפה השלטת בכל תחומי התעסוקה הגלובליים, והדבר צפוי רק להתחזק. לימודי האנגלית הפורמליים שמים דגש על כללי דקדוק ופחות על יכולת תקשורת, הכנת פרזנטציות וניהול שיחות. 


העיקרון השלישי הוא שליטה במידע. תלמידים לא יצטרכו לשנן ולזכור כי המידע כבר נמצא בכף היד שלהם, בין אם במחשב נייד או בטלפון סלולרי. היכולת המתבקשת כיום היא להתמצא במידע, לדעת לחפש ולמצוא את המידע הנחוץ, להשתמש בו נכון ולעבדו לפי הצורך. 

העיקרון הרביעי הוא שיתופי פעולה בינלאומיים. אנו עוסקים כיום לא מעט בשיתופי פעולה עם אוניברסיטאות מובילות בעולם, שגרירויות, נספחים כלכליים וחברות גלובליות. התלמידים נחשפים לשיטות עבודה שונות, צורות תקשורת מגוונות ולומדים לעבוד מול סטנדרטים שונים לחלוטין מאלו שהיו נהוגים עד כה. 
 
העיקרון החמישי הוא בינה מלאכותית. אנו מכניסים כיום קורסים בתחום הבינה המלאכותית, והעתיד צפוי להיות עם יותר ויותר מאפייני בינה מלאכותית, רובוטיקה ואלגוריתמים שישפיעו לא רק על תחום התעסוקה, אלא צפויים להשתלב בתחבורה, ברפואה, בניהול כוח אדם ובכל נושא מרכזי אחר בחיים שלנו. 
 
העיקרון השישי הוא לימודים כתהליך חווייתי. ישיבה בכיתה תוך הקשבה לדברי המורה זו שיטת לימוד שתיעלם עם הזמן. התלמידים כיום לומדים בקבוצות, חוקרים בעצמם ומנהלים תהליך למידה עצמאי, כשהמורה נמצא שם רק על מנת לעזור, לכוון ולהדריך, ובסופו של דבר, לתת משוב ולקדם את התלמידים למשימה הבאה. הלימודים כיום הם חוויה, שהתלמידים שותפים בה בצורה אקטיבית. אחד המאפיינים הבולטים הוא חוויית המשחק. הדור הצעיר רגיל לחוות דברים דרך משחק, ולא במקרה תעשיית הגיימינג (משחקי מחשב) היא מהגדולות בעולם וחודרת כמעט לכל בית. התלמידים כבר באים לבית הספר לאחר שהתרגלו לחוות תהליכים דרך משחק, ובית הספר אמור להיות מגרש החוויות והמשחקים הגדול והאמיתי. 
 
העיקרון השביעי הוא הבינלאומיות. קבוצות הלימוד שלנו מעורבות - ערבים, יהודים, חרדים וחילונים - וזה חלק אינטגרלי מהכנת התלמידים לעולם הגדול. קבוצות הלימוד חייבות להיות בעלות מאפיינים כמו בעולם התעסוקה המחכה לאחר סיום הלימודים. החברות הגלובליות קבעו את הטון, וכל עולם התעסוקה הולך בעקבותיהן. לאומיות, מגוון מגדרי וריבוי שפות הם תנאי יסוד כיום להשתלבות בשוק העבודה. 
 
הכותבת היא מנכ"לית רשת עמל