“קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה’ עלייך זרח, כי הנה החושך יכסה ארץ וערפל לאומיים, ועלייך יזרח ה’ וכבודו עלייך יראה”, כך קרא הנביא ישעיהו בנבואתו לבני ישראל לקום ולהתנער מחטאיהם, לחזור בתשובה ומהחושך לימי האור.



במציאות הנוכחית המצב שונה לגמרי. נדמה שחלק משוכני המאחז הלא חוקי בשומרון “קומי אורי” פועלים על מנת להחשיך את שמינו, את אורח חיינו ואת שמה של מדינת ישראל, ובעיקר להפוך את אזור ההתנחלות יצהר שבשומרון לשטח הפקר. “קומי אורי” הוקם על אחת הגבעות סביב יצהר, שהוקמה ב־1983, לצד מאחזים לא חוקיים אחרים כמו שלהבת, גבעת להבה, חוות השקד, מגד שמיים, הנחלה, שהוגדרו כשכונות נלוות ליצהר.

לוחמת מג"ב שנפצעה מיידוי אבנים ביצהר. צילום: דוברות המשטרה
לוחמת מג"ב שנפצעה מיידוי אבנים ביצהר. צילום: דוברות המשטרה

 
במאחז “קומי אורי” כעשרה מבנים ארעיים שמאכלסים מספר מועט של משפחות, כשעיקר אוכלוסיית המאחז הוא להקות נודדות של נוער הגבעות. יש בין אלו את מי שהפכו את המאחזים הלא חוקיים סביב יצהר למוקד יציאה לביצוע פעולות תג מחיר, כולל פגיעה בגורמי הביטחון השונים שעוסקים בביטחון השוטף באזור, כמו למשל הפגיעה שספגה בראשה שוטרת מג”ב שקד הנדלר ביולי 2018 מאבן שיודתה לעברה.
 

כידוע, בסוף השבוע האחרון, מפקד גדוד הסיור של חטיבת גולני הותקף לפי החשד על ידי תושב יצהר, ולאחר מכן יידו עשרות מתנחלים אבנים לעבר כמה לוחמים וניקבו את צמיגי רכבם. תושבי יצהר ובראשם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן מיהרו לגנות את הפגיעה הזו, שבוצעה בתגובה לצו הרחקה מנהלי שניתן לנריה זארוג, תושב האזור. אך איזה ערך יש לגינוי הזה בשעה שיצהר והמועצה האזורית שומרון מספקות לאותם פורעים מים, חשמל, שירותי דת וביטחון?
 
בעקבות המצב שנוצר במקום הוחלט להחליף את חיילי גולני שהיו מופקדים על הביטחון באזור בשתי פלוגות מג”ב, שגם הן חשו מהר מאוד את נחת זרועם של חלק מהתושבים. מה עוד צריך לקרות כאן כדי שאלה שהפכו את גורמי הביטחון ששומרים עליהם לאויבי ישראל - יבואו על עונשם? הסלחנות הבלתי נסבלת שנראה שהמדינה מגלה כלפי אלה שהפכו את החוק והסדר לחוכא ואיטלולא אינה מובנת לי. היכן ועדת חוץ וביטחון שהנושא הכאוב הזה מצוי באחריותה? מדוע היא מחרישה מול תופעה שלא ניתן לקבל, להשלים איתה? 
 
בכל מדינה מתוקנת עשבים שוטים כאלה היו כבר מזמן מאחורי סורג ובריח. הפורעים הללו חושפים את פניה המכוערות של ההתיישבות הלא חוקית ביהודה ושומרון ומהווים איום ביטחוני על המדינה. השתיקה וחוסר האונים מול התופעה הזו עלולים להיות מחדל שלא ייסלח. קומי, מדינת ישראל, התעוררי.