מספר אירועים עוקבים של רצח במשפחה אליהם נחשפנו לאחרונה המחישו, למי שעוד היה צריך המחשה, שאלימות במשפחה נוכחת בכל רבדי החברה ושהיא אינה נחלתן של אוכלוסיות מסוימות. בשנת 2018 נרצחו בישראל 94 גברים ו־30 נשים, מתוכן שבע על ידי בן זוג. בדומה לנתונים ממרבית המדינות ברחבי העולם – יותר גברים נרצחים מדי שנה, אך הם נרצחים על ידי גורמים זרים ובמרחב הציבורי. נשים, לעומת זאת, נרצחות בעיקר על ידי אדם קרוב, לרוב בני משפחה ובמרחבן הפרטי.

אירועי הרצח הם מקרי קיצון, הפורצים את הסוד הזוגי או המשפחתי שנשמר בקפידה, שלא ניתן יותר לשמור במחשכים, ומגיעים לתודעה הציבורית רק כאשר דבר נורא קורה. אבל האמת היא שעבור מאות אלפי נשים, ילדים וגברים במדינת ישראל, החיים במעגל האלימות זו מציאות יומיומית המתרחשת דווקא במקום שאמור להעניק לכל אדם ביטחון, הגנה וחום – הבית והמשפחה.

מחקרים והפרקטיקה מראים כי הרצח מבוצע לרוב על ידי גברים בעלי נטייה לרכושנות, קנאה וחרדת נטישה ואינו אירוע מקרי או ספונטני, מרבית המקרים מתרחשים בתגובה לכוונת פרידה. פרידה היא אחד מגורמי הסיכון הקריטיים וקשורה לקושי להתמודד עם דחייה כמו גם ערעור במעמדו של הגבר. מחקרים מראים כי גברים אלימים זקוקים לשליטה, ושימוש בכוח ואלימות הם אמצעים להחזרת תחושת השליטה.

לאור נתונים אלה, פועל משרד העבודה והרווחה למתן מענה לנשים נפגעות אלימות ולגברים אלימים. ברחבי הארץ ישנם 113 מרכזים למניעה וטיפול באלימות במשפחה שבהם מטופלים יותר מ־15 אלף נשים וגברים. כמו כן, המשרד מפעיל את מוקד החירום 118, בו עובדים סוציאליים הנותנים מענה לפונים 24/7. במוקד זה ניתן לקבל מידע אודות המרכזים למניעת אלימות במשפחה, המקלטים לנשים ודרכי הפנייה אליהם אך לא פחות חשוב מכך ניתן להתייעץ עם הצוות המקצועי כאשר חוששים שמישהו נמצא במעגל האלימות ולא בטוחים לגבי הסימנים המקדימים וכיצד ניתן לסייע.

אנחנו מייחסים חשיבות רבה לטיפול במשפחות שבמעגל האלימות אבל גם ערנות של בני משפחה, חברים ושכנים לסימנים המצביעים על כך שמישהי בסביבתנו סובלת מאלימות עשויים למנוע את מקרה הרצח הבא. לא תמיד הסימנים הם פיזיים ולפעמים הם מתבטאים בהפעלת כוח ושליטה, הפחדה, אלימות כלכלית, נפשית או מינית.

הכותבת היא עבודת סוציאלית, מנהלת אגף משפחות ילדים ונוער בקהילה, משרד העבודה והרווחה