"האם מותר לראש ממשלה לכהן תחת כתב אישום?" אין כלי תקשורת שלא עסק בשבועות האחרונים בשאלה זו . לרוב מבקשים המתדיינים בשאלת ראש הממשלה להעביר את השאלה ממגרש ה"מותר – אסור" אל מגרש ה"ראוי – לא ראוי". אלא שהניסיון לטפל בנושא הזה מתוך שאלת "הראוי" יש מידה מסוימת של צביעות במיוחד בעת הזאת.

מהות השאלה קשור באופן עמוק לתרבות והאופי שלנו כחברה. "סמוך" ישראלי טיפוסי. תמונת המראה של השיטה היא עודף משפטיזציה והבירוקרטיה הבלתי נגמרת המלווה את חיינו. כך נשמור על הקופה הציבורית. תקשיר רודף נוהל שמצטרף לפסקי דין אין סופיים. אך המרחב הציבורי נותר כשהיה ללא התקדמות ולא התחדשות אמיתית בשטח.

יש יותר בירוקרטיה, אך לא פחות שחיתות. להיפך. אלו תהליכים המזינים זה את זה ומחזקים אחד את השני. ככל שיש יותר חפיפניקיות, גדלה ההצדקה למשפטיזציה. השמירה על החוק לא מתחזקת, במקום זאת צומחת נורמה המתייחסת לחוק כהמלצה, במקרה הטוב. הדרישה לעסוק בשאלת הראוי חיונית לקיומנו כחברה, אלא שהמחשבה שניתן לדון בה כשכולם מדברים שפה שהפוכה לה מעלה את החשד לקצירת רווח פוליטי ולא לרצון לייצר שינוי אמיתי בדפוסי הערכים שלנו כחברה.

דיון בשאלת הראוי לא יכול לצמוח בשדה בו העיסוק סביב "המותר/ אסור" תופס את מרבית האנרגיה. אלו שני זנים שונים הצומחים באקלים שונה. לאקלים משפטי יש את היתרונות משלו, אך הוא שונה מהאקלים החינוכי – ערכי. בעוד האחד אוהב סדר ומסגרת, השני צומח דווקא מתוך חופש ומרחב. התיאור עצמו של שני התחומים הללו כמנוגדים זה לזה חוטא בעצמו לאמת משום שהטענה המרכזית היא שיש וניתן לבנות מסגרת באופן שונה, כללים שאינם פורמליים, הם קשורים למרחב שאיננו עסוק במה לא, אלא דווקא במה כן.

שאול דה מלאך. צילום: אביתר ניסן
שאול דה מלאך. צילום: אביתר ניסן


על מנת לאפשר ל"ראוי" להתחזק, יש לאמן אותו. שימוש יתר ב"המותר או אסור" הוא מתכון בטוח לריסוק "הראוי והנכון". כחברה עלינו להכיר בשונות והייחודיות של כל תחום, ולטפח את שני התחומים מתוך ידיעה ששניהם נדרשים, שניהם חשובים ולכל אחד מהם שיטת הפעלה שונה. היוזמה והחוצפה הישראלית אולי הספיקו כל זמן שהאלתור נדרש, אלא שגם אלתור מצריך שיטה, הוא לא רק כשרון.

הדרך הטובה ביותר לטפח את הראוי, עוברת במרחב הלא פורמלי, כל זמן שהמרחב הלא פורמלי מתפקד רק "כחצר האחורית" של עולם "המותר או האסור" שולטים בו חוקי הג'ונגל. המרחב הלא פורמלי פועל בצורה זו לא משום שהוא לא מצליח להיות פורמלי, אין זה במקרה. הוא מבין שעל אף יתרונותיו העולם הפורמלי מבנה חוקים שמשאירים את כולנו במעגל האין סופי של חפיפניקיות, רגולציה ודיון צבוע בשאלה האם מותר.

מקום להמשיך את המעגל, יש לפרוץ אותו- להעמיק ולפתח את השפה הלא פורמלית. כמו כל שפה, לא לומדים אותה ביום אחד. עולם תנועות הנוער הוא דוגמא מצוינת בו קיימים מסגרת וחוקים, יש היגיון ויש סדר, אך סדר מסוג שונה מהסדר של העולם הפורמלי. סדר המאפשר לחזק את "הראוי", סדר שפועל בכלי עבודה המתאימים לו, כלים הנוגעים למשמעת פנימית ואמיתית, ולא חיצונית, לאחריות ולהבנה. זהו סדר המאפשר למערכת החוקים לקבל משמעות ובכך להפוך לברית, ברית חברתית.

חודש הארגון שתנועות הנוער הדתיות בעיצומו כעת הוא הזדמנות נפלאה לקריאה גם למערכות הציבוריות והפוליטיות, הבירוקרטיות והחינוכיות ללמוד מהמרחב הלא פורמלי ולחזק בעצמנו את "הראוי" האמיתי הנדרש לנו כחברה. הוא יכול להזכיר לנו כי ניתן לייצר חוק גם מחומר אחר.

הכותב הוא מזכ"ל תנועת הנוער הדתית עזרא