התקרית בתחנה המרכזית בירושלים - השכבת הדיפלומט איסמעיל חלאדי על הרצפה כשרגל המאבטח על צווארו, היא מקוממת ואסור היה שתקרה. בהתבסס על הודעת מנהל התחנה המרכזית כפי שפורסמה ב”ידיעות אחרונות” לפיה המאבטחים פעלו במסגרת החוק, עולות תהיות.

הצמדת הברך לצוואר חשוד צריכה לקרות כאשר החשוד זוהה בוודאות כגורם המסכן את הכלל, לא כל שכן מחבל שיש לאזוק. האם חלאדי היה כזה? לא ולא. גם אם נקבל את גרסת המאבטחים במלואה, לפיה חלאדי רצה לעורר פרובוקציה - הרי תגובת המאבטחים היא לא מידתית.

חלאדי הוא דיפלומט ששירת בסן פרנסיסקו, עבד בלשכת שר החוץ והגן על ישראל בהופעותיו המרשימות בחו”ל מול משמיציה. בגאווה סיפר על ישראל השוויונית, היפה, המתחשבת והדמוקרטית. כן, דמוקרטית. לפתע נעלמו כל זכויותיו, וכמה מאבטחים טענו שהוא פרובוקטור. הגיוני שמגן המדינה מחוצה לה ייהפך למסית בתוכה? נשאר אם כן, שההנחיות וההדרכות למאבטחים זקוקות לשינוי ולהתאמה כדי למנוע הישנות מקרים כמו זה שקרה בתחנה המרכזית בירושלים.

משרד החוץ  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משרד החוץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חזות של אדם אי אפשר לשנות אבל סגנון דיבור כן. מה הקושי של המאבטחים לעמוד על זהותו של חלאדי על ידי דיבור מנומס ולא על ידי רגל גסה על הצוואר? לחלאדי תעודת עובד משרד החוץ. למה המאבטחים לא דרשו ממנו להזדהות? אם הוא היה מציג בפניהם את התעודה, בטוחני שהתקרית אשר הסעירה את כולנו הייתה נמנעת.

מלבד עוגמת הנפש שנגרמה לו, הבושה והפגיעה בו, איך יוכל לעמוד חלאדי שוב מול מטיחי הביקורת נגד ישראל בטענה שהיא מפלה בין אזרחיה. הרי ברור לכל שהתקרית קרתה בגלל חזותו והחשד מבוסס רק על זה. גם פרובוקציה לא מצדיקה להפיל אדם על הרצפה עם רגל על הצוואר. ואם היה קורה אסון כמו באמריקה, איזה תירוץ היה מביע מנהל התחנה המרכזית?

משרד החוץ בירושלים (צילום: ויקיפדיה)
משרד החוץ בירושלים (צילום: ויקיפדיה)

חזרנו להדרכה ולהכנת המאבטחים הלקויה, כי זו הסיבה האמיתית. אין ספק שצריך לתת למאבטחים למלא את משימתם - לדאוג שהאזור שעליו הם מופקדים יהיה בטוח. אך מטרה זו לא מצדיקה את כל האמצעים. דין מחבל או גורם עוין אשר הסב נזק אינו זהה לאיש מהיישוב גם אם הוא התחצף מילולית. יש לשנן את הקריטריונים לפעולת המאבטחים ולא להיות ראש קטן, ובוודאי לא להפגין כוח לא מידתי כדי להפחיד. אין די בהתנצלות המאבטחים והממונים עליהם, נדרש שינוי התנהלות. כל אחד מאיתנו, עובדי שירות החוץ, ששירת בחו”ל, נתקל בתלונה אחת לפחות על התנהלות פוגענית של אנשי ביטחון, לרוב בגלל החזות

מקרה איסמעיל חלאדי צריך להיחקר לא כדי להטיח אשם אחד בשני אלא כדי ללמוד מהטעויות, ושסוף סוף ישנו המשטרה וכוחות הביטחון את הקריטריונים כך שמקרים דומים לא יתרחשו שוב. רק אחרי השינוי הנדרש יוכל מנהל התחנה המרכזית להצהיר שאנשיו פעלו על פי החוק.