משבר הקורונה שעובר עלינו בחודשים האחרונים מאיים לפגוע בכל אדם על פני כדור הארץ, ללא תלות במוצא, לאום, מגדר, דת או אמונה. בעוד המגפה מחייבת בידוד פיזי, ומדינות, כמו גם ארגונים ואנשים, מתנהלים כמו היו איים בודדים, המרחב הדיגיטלי משמש כאוקיינוס המחבר בין האיים; אוקיינוס שנועד לייצר שיתוף פעולה ואחווה, אך למרבה הצער לא נעדר מתופעות של רוע ואיבה.

בעידן שבו החדשנות בעולם מואצת ומאתגרת כל כך, עלינו לחשוב יותר על העתיד ולהקדיש פחות זמן לזיכרונות העבר. המחר מגלם עולם של הזדמנויות וסכנות. בעולם דיגיטלי, הזיכרון מתועד ונשמר, וקיומו לכאורה מובן מאליו. אך משמעות אירועי העבר אינה מורגשת עוד כזיכרון חי או ממשי. היא שוקעת אל תהומות השכחה הדיגיטלית, תהליך שמועצם בעזרת מכחישי קיומו של הזיכרון. על כן צו השעה הוא לעשות כל שביכולתנו לזכור. חרף מרחק השנים הגדל והולך, ולנוכח העדויות החיות שכבר פחות מתהלכות בינינו. את מצעד זיכרון החיים אל לנו להפסיק לעולם. עצם קיומו מאפשר לנו את המחר.

82 שנים חלפו מאז אירועי ליל הבדולח, הלילה שבין 9 ל־10 בנובמבר 1938, שבו נערך בכל רחבי הרייך השלישי פוגרום ביהודים. אסור שמאורעות הלילה הזה ייעלמו מהזיכרון האנושי. עלינו מוטלת המשימה להנציח אותם כנגד הקדמה והשכחה. עלינו להשקיע מאמצים גדולים להנכיח ולהחיות את מאורעות הזוועה, ששייכים לעולם שהולך ונשכח. הן במסגרות עולמנו הפיזי, וביתר שאת, באוקיינוס הדיגיטלי שמחבר בין עמי העולם.

חמי פרס (צילום: יורם רשף)
חמי פרס (צילום: יורם רשף)

אנחנו בפתחו של עידן חדש של שיתופי פעולה גלובליים כדי שנוכל לסכנות המאיימות על המין האנושי. אך את הסכנה הגדולה מכולן מהווים אנו, בני האדם. הוכחנו זאת היטב בתקופה האפלה של השואה. יכולתנו לבנות ולהרוס עולה לאין שיעור על פני כל כוח אחר. את השנאה לא הצלחנו לחנוק. האנטישמיות ממשיכה להרים את ראשה המכוער במקומות רבים בעולם. על כן אסור לנו לוותר על הזיכרון, עד שיהיה חקוק לנצח נצחים בזיכרון של כולנו. הזיכרון החי הוא הערבות ההדדית לקיום שמונח על כף המאזניים - בין הקורבנות לבין הניצולים וממשיכי הדור. זוהי ערבות הדדית שיש להנחיל לכל אדם באשר הוא, יחד עם הצורך להמשיך ולתקן עולם.

אמשיך לקיים את הצוואה שהנחיל לאבי הרב צבי הירש מלצר, טרם נשרף בעודו בחיים עם יהודי העיירה: “לעולם הישאר יהודי”, ואנחיל אותה לדורות. אנו, במרכז פרס לשלום ולחדשנות, נמשיך לזכור ולהאמין באותה ערבות הדדית ונמשיך לפעול לתיקון עולם. רק ביחד נתגבר על החושך ונדליק את האור. 

לאתר הקמפיין

הכותב הוא יו"ר מרכז פרס לשלום ולחדשנות