בהחלטה דרקונית באישון לילה העבירה ממשלת ישראל החלטה שמתאימה בעיניי למשטרים אפלים, ולפיה הפרוטוקולים על משבר הקורונה ייסגרו ל־30 שנה. כך, בן רגע, הוטלה צנזורה גורפת על תהליך קבלת ההחלטות במשבר חסר תקדים, שאת מלוא השפעותיו אנחנו עוד רחוקים מלהכיר.

הבעיה היסודית כאן היא התרבות הקלוקלת שבה מתקבלות ההחלטות בישראל, ללא שיקולים ארוכי טווח, ללא שקיפות ושיתוף הציבור, וללא יכולת לתחקר ולהפיק לקחים בזמן אמת. במשבר הזה נתקענו בפינה ממשלית, בלי שום יכולת לקבל תמונה מלאה, שתשרת אותנו במשברים גדולים בעתיד: שינויי אקלים, הזדקנות האוכלוסייה, שינויים דרמטיים בעולם העבודה.

לדוגמה, אחת ההחלטות הכושלות שקיבלה הממשלה בזמן הקורונה היא לא להעביר תקציבים מיידית לבתי החולים בין הסגר הראשון לשני. ההחלטה הזו עלתה בחייהם של אחד מתוך חמישה ישראלים שאושפזו בבתי החולים בסגר השני. קבוצת חוקרים מאוניברסיטאות מובילות - מכון ויצמן, הטכניון, אוניברסיטת בן־גוריון, אוניברסיטת תל אביב - מצאה שהמחדל הזה יכול היה להימנע. החלטה מהסוג הזה חייבת להיות מתוחקרת על כל רבדיה ביום שאחרי המשבר. אבל הפרוטוקולים סגורים, ודיון ציבורי מבוסס נתונים לא יהיה.

משבר הקורונה חשף את ההזנחה הפושעת של מערכת הבריאות לאורך השנים כתוצאה ממדיניות כלכלית פרועה והתנערות מאחריות חברתית. בקדנציה הראשונה של בנימין נתניהו כראש ממשלה, עם דן מרידור כשר האוצר, בוטלה השתתפות המעסיקים בהוצאות על בריאות.

כך ייבשו את מערכת הבריאות הציבורית ויצרו בה עומסים חסרי תקדים. כך גם נוצר פער של כמיליארד שקלים בשנה שיכול היה להיות מוקדש לבניית יחידות אשפוז ומיטות, פרישת MRI בכל הארץ, העלאת שכר הצוות הרפואי וקיצוץ שעות ההתמחות. נתניהו מוביל את ייבוש מערכת הבריאות כבר קרוב ל־25 שנה, הרבה לפני ששמענו על הקורונה.

ההתנהלות בזמן המשבר הוסיפה חטא על פשע: התקצוב, קבלת ההחלטות הפוליטית, אי־ הפעלת רשות החירום הלאומית והיעדר כלי הסברה לאומי שמנגיש את המידע לציבור באופן שקוף ומתאים למאה ה־21.

במשך שנים ליוויתי משברים בינלאומיים כעיתונאי. סיקרתי אסונות, מלחמות והתמוטטויות כלכליות. מניסיוני הרב בכנסת אני יודע להצביע על כלים חדשניים להתמודדות עם משברים כאלה; הטכנולוגיות החדשניות שמאפשרות לקבל החלטות מבוססות מידע בזמן אמת, הרשתות החברתיות, השקיפות ושיתוף הציבור באופן שרותם את הציבור ומסייע בהצלחת המשימה;

היכולת לייצר צוותי משימה בינלאומיים עם מדינות האזור או עם מדינות דומות לנו שאפשר ללמוד מהן; ההכרח לפעול בשכל ישר ובהיגיון בריא - כל מה שהיה כל כך חסר במשבר הזה. מנהיגים במאה ה־21 לא יכולים יותר להסתתר מאחורי אינטרסים אפלים ללא ביקורת ציבורית.

ביום שאחרי המשבר, צריך לפעול להקמת ועדת חקירה ממלכתית, שתאפשר לנו ללמוד ממה שקרה כאן. חטאי נתניהו וממשלות הימין לא מתחילים עם הקורונה. העומס על בתי החולים והרשלנות הפושעת שמביאה אסון על רבים לא נולדו אתמול. הילולת החיסונים לא תמחה את הניהול הביזיוני של המשבר ואת הקורונה הכלכלית. אפשר היה להימנע מאבטלה עצומה כל כך באמצעות מודלים שעובדים בכל העולם ובניהול נכון, עם שכל ישר ומנהיגים ישרים שלא פועלים למען האינטרס האישי שלהם.

נתניהו שקוע עד צוואר במשפטו, ונראה שהאינטרס האישי ההישרדותי שלו מנהל אותו. מי שסוגר את הפרוטוקולים - יש לו מה להסתיר. הוא רוצה לטייח את מחדליו. רק חקירה נטולת פניות יכולה להציל אותנו מהמחדלים הבאים. 

הכותב הוא יו"ר מפלגת מרצ