במשך שבע שנים שימשתי כיועצו הקרוב של אחד מנשיאי המדינה, אחד הטובים והמוצלחים שבנשיאים, ויש האומרים הטוב והאהוד שבהם - שמעון פרס. במשך שבע שנים אלו התוודעתי מקרוב למהות התפקיד ולכישורים הנדרשים ממי שאמור לשבת על הכיסא הרם והנישא של “ראש המדינה”.

תקופת שירותי לצדו של פרס סיפקה לי את ההבנה המאפשרת להכין מעין רשימת כישורים נדרשים למשרה רמה זו. לנשיא חייבת להיות הבנה בתהליכים הפוליטיים בישראל בעת שהוא ניגש להחלטה החשובה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. הנשיא חייב לדעת להתעלות מעל יריבויות ועמדות אישיות ולהעמיד בראש סולם עדיפויותיו את טובת המדינה ואזרחיה. ליצחק הרצוג יש את הניסיון הנדרש ואת היכולות לעמוד במשימה זו.

זאת ועוד, הנשיא הוא דמות מאחדת שאליה נשואות עיני כולם בימים של קיטוב פנימי, ועל כן התפקיד מחייב אישיות פשרנית בעלת יכולת להידבר ולגשר בין כל חלקי החברה הישראלית. התפקיד מחייב יכולת מוכחת לקרב רחוקים ולאחד בין נצים. הרצוג ניחן בכישורים אלו והוכיח זאת בכל התפקידים הציבוריים שמילא בעבר.

נשיא המדינה הוא גם נשיאו, הבלתי פורמלי, של העם היהודי. לכן הוא חייב להיות אדם המכיר את המסורת, אבל לא מקובע על אחד הזרמים של עמנו. עליו להיות בעל יכולת לייצג את האורתודוקסים, כמו את הקונסרבטיבים ואת הרפורמים ולהידבר עמם. הרצוג ניחן בכישורים אלו והוכיח זאת בכל שנות פעילותו הציבורית עם דגש מיוחד על הצלחתו כיו”ר הנהלת הסוכנות היהודית.

כמי שעומד בראש המדינה – כך לשון החוק - הנשיא מייצג את ישראל מול העולם ומביא את דברה בפורומים ובמוסדות בינלאומיים ברחבי העולם. לצורך כך נדרשים ניסיון דיפלומטי, ויכולות ורבליות בעברית ובאנגלית. להרצוג, שכיהן כשר בממשלה והוא בעל קשרים אישיים עם רבים ממנהיגי העולם, הכישורים הנדרשים לעמוד במשימה זו.

כמי שמקבל בקביעות דיווחים מבכירי מערכת הביטחון הבאים למשכנו לקבל עצה טובה וחכמה - הנשיא חייב גם להתמצא בתחום חשוב זה. הרצוג שכיהן כחבר קבינט הוא בעל הכישורים הנדרשים גם בתחום זה.

דווקא בימים אלו, שבהם הקיטוב הפנימי מרקיע שחקים, דרוש נשיא עם כישוריו ותכונותיו של הרצוג, שיוכל להתמודד עם האתגרים: המערכת הפוליטית־מפלגתית המשותקת; יחסי יהודים וערבים בישראל שהידרדרו למקום מסוכן ומסכן; תדמיתה של ישראל בעולם שהולכת וניזוקה; וחלק גדול מיהודי ארצות הברית – הקהילה היהודית הגדולה והחשובה ביותר - שהולך ומתרחק מאיתנו. לריחוק זה עלולה להיות גם השפעה קשה על יחסו של הממשל האמריקאי כלפינו. לכן לנשיאות דרושה אישיות מתונה, מנוסה ובעלת מעמד בינלאומי וציבורי מוכח.

לכן על סמך ההיכרות הקרובה עם המטלות המוטלות על נשיא המדינה, מצאה ועדת המכרזים הפרטית שלי כי הרצוג הוא המועמד המתאים ביותר למלא את המשרה הרמה. 

הכותב שימש כיועצו הקרוב של הנשיא פרס 2007־2014.